Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Krav til Fyrrum i Udhus

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV

Krav til Fyrrum i Udhus

Indlægaf Albert » 02 apr 2012 08:00

Det er rigtigt som flere skriver,at det er bedst at kontakte fejeren før man starter indretning af fyrrum,men hvad der er ligeså vigtig er at man selv sætter sig grundigt ind i reglerne om indretning af fyrrum.

Det er desværre sådan at alt for mange fejere ikke kender de skrevne regler for det område de er sat til at forvalte,og syner og kasserer eller godkender,som de altid har gjort efter regler der er gået i arv gennem årene,hvilket kan medføre unødige omkostninger,og i nogle tilfælde temmelig store omkostninger for husejerne.

Jeg har personligt stået overfor en fejer som aldrig havde hørt om BTV 32,hvor jeg så måtte printe reglerne ud til ham så han kunne læse på lektien,og selv om rummet levede op til både BTV 32 og arbejdstilsynets regler nægtede han stadig at godkende det pågældene fyrrum.
Han forlanger en branddør fra fyrrummet og ud i det fri,hvilket der ikke er krav om til et lille anlæg på 25 kw.

Her 13 år efter ibrugtagning af fyrrummet er det stadig ikke godkendt af den pågældene fejer,men det er gokendt af forsikringsselskabet.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Modtaget likes: 3 gange

Krav til Fyrrum i Udhus

Indlægaf Tom_AT » 02 apr 2012 09:18

Det lyder da helt grotesk Albert. Hvor klager man egentlig over sin skorstensfejeren? Kommunen måske?

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange

Krav til Fyrrum i Udhus

Indlægaf Flemming DJ » 02 apr 2012 10:35

Vores kommune har aftale med to skorstensfejerfirmaer, så der kan man vælge en anden. Ellers er man sq nok lidt bundet...

2009bokke> Tak for links - der er dog lige kommet en 4. udgave af BTV32, så den må vi hellere kigge videre efter. new4
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV

Krav til Fyrrum i Udhus

Indlægaf Albert » 02 apr 2012 21:11

Tom_AT skrev:Det lyder da helt grotesk Albert. Hvor klager man egentlig over sin skorstensfejeren? Kommunen måske?

Fejerne hører under kommunernes tekniske forvaltning,og hvis der skal klages er det her man henvender sig,der sker så normalt det at man bliver henvist til skorstensfejeren,hvilket også skete i det pågældene tilfælde,hvor det samme krav om branddør blev fremsat.

Da jeg var 100 % sikker på fyrrummet levede op til de skrevne krav,bad jeg husejeren kontakte sit forsikringsselskab,som efter besegtigelse godkendte rummet,og sagde ok for at det kunne tages i brug.

Da det var mig der havde opført bygningen,ringede jeg til fejeren og meddelte ham at fyringsanlæget ville blive taget i brug,med eller uden hans godkendelse,hvorefter der blev truet med politianmeldelse,hvilket han ikke har bemyndigelse til.

Det eneste fejeren kan gøre er at henvende sig til kommunalbestyrelsen,og forelægge dem problemet,men kommer det så vidt er han nok klar over at det vil komme for dagen,at problemet er hans manglende kendskab til reglerne,og det vil være lidt pinligt for ham. Men det er ved at være en ældre herre,og pensionsalderen nærmer sig,så det er nok derfor han er temmelig stivnakket,men hvad fyret kører fint uden hans velsignelse.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.

Krav til Fyrrum i Udhus

Indlægaf Tom_AT » 02 apr 2012 21:31

Det er dælme vildt at de trods alt kan have så meget magt, og alligevel vide så lidt.
Det er sgu lidt skræmmende.

Brugeravatar
mr blake
Stoker IV
Stoker IV
Mit fyr: Baxi 4,0 / Modusa Oliefyr
Areal: 90kvm + 18kvm kælder
Brændsel: Flis / Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Årligt forbrug: Ca.40m3
Geografisk sted: Aars/Blære

Krav til Fyrrum i Udhus

Indlægaf mr blake » 09 apr 2012 12:23

Albert » 02 Apr 2012, 08:00 skrev:Det er rigtigt som flere skriver,at det er bedst at kontakte fejeren før man starter indretning af fyrrum,men hvad der er ligeså vigtig er at man selv sætter sig grundigt ind i reglerne om indretning af fyrrum.

Det er desværre sådan at alt for mange fejere ikke kender de skrevne regler for det område de er sat til at forvalte,og syner og kasserer eller godkender,som de altid har gjort efter regler der er gået i arv gennem årene,hvilket kan medføre unødige omkostninger,og i nogle tilfælde temmelig store omkostninger for husejerne.

Jeg har personligt stået overfor en fejer som aldrig havde hørt om BTV 32,hvor jeg så måtte printe reglerne ud til ham så han kunne læse på lektien,og selv om rummet levede op til både BTV 32 og arbejdstilsynets regler nægtede han stadig at godkende det pågældene fyrrum.
Han forlanger en branddør fra fyrrummet og ud i det fri,hvilket der ikke er krav om til et lille anlæg på 25 kw.

Her 13 år efter ibrugtagning af fyrrummet er det stadig ikke godkendt af den pågældene fejer,men det er gokendt af forsikringsselskabet.

Syntes ik rigtig jeg kan finde nogen steder med hvor der står man skal have branddør i selvom det er større ????

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV

Krav til Fyrrum i Udhus

Indlægaf Albert » 10 apr 2012 08:54

Til varmeanlæg på 60 kw og derover er der andre krav end de mindre anlæg,og her er udførlige oplysninger at finde på Arbejdstilsynet´s hjemmeside.

Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Krav til Fyrrum i Udhus

Indlægaf Bigfoot » 10 apr 2012 09:21

Jeg har nu aldrig hørt om at der skal være branddør til det fri.

Jeg gennemgik reglerne dengang jeg etablerede fyrrum. Mine bygninger er jo registreret som driftsbygninger, og derfor kan jeg komme i klemme der.
Men havde jeg valgt at ligge fyrrummet i en bygning, hvor der også kunne være dyrehold, så skulle de to rum have været adskildt med en branddør.

ved anlæg over 60KW, skal der være en dør til det fri (lært på den hårde måde. Vi skal have skiftet et 120Kw fyr på min fars firma....)

Men hvad er ideen lige i at montere en branddør ud til det fri???? ilden kan jo ikke sprede sig den vej alligevel.

I form af at mit fyrrum er fuldmuret, og en enkeltstående bygning med rigelig af plads rundt om, så var der pludselig ingen krav til noget som helst, også fordi rummet ikke bruges til andet. (ja ja Albert du har før skreppet op om dette, men det er nu skorstensfejerens ord jeg taler om her)

Men det udhus du omtaler, hvordan er det i forhold til resten af bygningerne, er det enkeltstående, eller sammenbygget med de øvrige bygninger, hvordan er afstanden til beboelsen, er der dyrehold/stald i nærheden, ja alle de detaljer har en del at sige.
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV

Krav til Fyrrum i Udhus

Indlægaf Albert » 10 apr 2012 10:20

Bigfoot skrev:Jeg har nu aldrig hørt om at der skal være branddør til det fri

Heller ikke her.

Brugeravatar
mr blake
Stoker IV
Stoker IV
Mit fyr: Baxi 4,0 / Modusa Oliefyr
Areal: 90kvm + 18kvm kælder
Brændsel: Flis / Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Årligt forbrug: Ca.40m3
Geografisk sted: Aars/Blære

Krav til Fyrrum i Udhus

Indlægaf mr blake » 10 apr 2012 22:26

Hvordan med loftet i sådan en driftsbygning ???

Tilbage til "Huset"