Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vandrislen i Atmos og røg i luftindtaget bagpå!

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Givet likes: 1 gang

Indlægaf haderslev1234 » 05 mar 2012 14:21

Har problemer når kedlen kommer ned på ca. 20-25 grader. Cirkulationspumpen visler ret kraftigt, lyder som om der ikke er nok vand i systemet og barmåleren er osse ned på 0,3. Sådan er det næsten hver morgen, så fylder jeg lidt vand på og der bliver ro igen. Efter jeg har fyldt vand på, risler vandet meget i ekspansionsbeholderen som står lige til højre for kedlen, den er forbundet til fremløbet på kedlen. :roll:

Der er også den mulighed at vandet løber ud i afløbet ved nedkølingsspiralen, selvom jeg har skiftet den, da den
første var lidt utæt. Jeg har ladet vandet passere i flere minutter, så der ikke sidder skidt i pakningerne. Det er sket et par gange at jeg har konstateret at vandet stille og roligt er løbet ud i kedlen.

Den sidste ting. Jeg oplever et par gange om ugen at kedlen spytter røg ud af luftindsugningen (der hvor kæden holder lågen åben op til 90 grader). Det sker ikke på en kold kedel, men ca. ved 70 grader. Det kommer lige som et
puf og så kommer der en del røg hurtig ud. Det behøver ikke at blæse meget når det sker! Har monteret trækstabilisator!

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 56 gange

Indlægaf John Skov Jensen » 05 mar 2012 14:48

haderslev1234 » 05 Mar 2012, 14:21 skrev:Har problemer når kedlen kommer ned på ca. 20-25 grader. Cirkulationspumpen visler ret kraftigt, lyder som om der ikke er nok vand i systemet og barmåleren er osse ned på 0,3.
Der er flere ting der kan forsage dette. Men der behøves noget mere info fra dig. Hvad er trykket i systemet når akku er varmet helt op? Hvad er fortrykket i ekspansionsbeholderen?? hvor stor er akku og hvor stor er ekspansionsbeholderen?? Hvilken størrelse sikkerhedsventil sidder på anlægget?? Sådan er det næsten hver morgen, så fylder jeg lidt vand på og der bliver ro igen. Efter jeg har fyldt vand på, risler vandet meget i ekspansionsbeholderen som står lige til højre for kedlen, den er forbundet til fremløbet på kedlen. :roll:

Der er også den mulighed at vandet løber ud i afløbet ved nedkølingsspiralen, selvom jeg har skiftet den, da den
første var lidt utæt. Jeg har ladet vandet passere i flere minutter, så der ikke sidder skidt i pakningerne. Det er sket et par gange at jeg har konstateret at vandet stille og roligt er løbet ud i kedlen.

Kølespiralen er forbundet med brugsvandet og kan derfor ikke have noget som helst med problemet med det lave tryk at gøre?? eller hvordan er køle spiralen tilkoblet??
Den sidste ting. Jeg oplever et par gange om ugen at kedlen spytter røg ud af luftindsugningen (der hvor kæden holder lågen åben op til 90 grader). Det sker ikke på en kold kedel, men ca. ved 70 grader. Det kommer lige som et
puf og så kommer der en del røg hurtig ud. Det behøver ikke at blæse meget når det sker! Har monteret trækstabilisator!

Dette skyldes røggas eksplosioner i det øverste fyrkammer. Det skyldes sikkert at primær/sekundær spjældet ikke er justeret korrekt således at "bålet" i primærkammeret bliver for stort således at træet udvikler alt for mange gasser på for kort tid. Dette gør at gasserne antændes inden de passerer dysen. Og/eller at træet i fyrkammeret ikke ligger tæt nok således at træet hurtigt overtændes og derved udvikler alt for mange gasser på for kort tid. Dette gør også at gasserne antændes inden de passerer dysen. Og/eller at brændet fuldstændig stopper gassernes adgang til dysen

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"