Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4468
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 10 gange

Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår

Indlægaf Landlyst » 11 feb 2012 21:02

Hej er der nogen der lige ka forklare mig hvorfor der tilsyneladende ikke ka bygges en volvo 4 akslet med et lad på 7,2m og ha en tilladt totalvægt på 32 tons?

http://www.volvotrucks.com/trucks/denmark-market/da-dk/trucks/Volvo-FH/Pages/datasheets.aspx

De nederste FH8... Langt chasis


Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4274
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår

Indlægaf Bigfoot » 11 feb 2012 21:59

http://www.lastbilgalleri.dk/gal_visbil ... &ipc=12681

jeg synes at have læst et sted, at den der er til salg.... icon_cheesygrin.gif
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4274
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår

Indlægaf Bigfoot » 11 feb 2012 22:06

men uden at have læst de datablade der, så mener jeg at for at en 4-akslet kan have en tilladt totalvægt på 32 tons, så er der et maks på akselafstanden, og da du vil have et lad på 7,2 meter, og oveni en frontmonteret kran, så bliver dit køretøjs totallængde jo oppe omkring de 11 meter eller sådan. Hvis ikke endda mere.

Kan den overhovedet fås med så langt et chassis, og så som 4-akslet????

Jeg skal have fundet min lille notesbog fra min tid som mekaniker. Der er noget med styretøjsvinkler, og makslængde på chassis. En 4-akslet med to styrende aksler foran, giver et maks på styretøjsudslag, og afstanden til bagtøjet.
Jeg går lige i garagen og ser om jeg kan finde den.
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4468
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 10 gange

Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår

Indlægaf Landlyst » 12 feb 2012 07:43

Bigfoot » 11 Feb 2012, 21:59 skrev:http://www.lastbilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=112&ipc=12681

jeg synes at have læst et sted, at den der er til salg.... icon_cheesygrin.gif



HAr også sagt at kranen bare skal være stor nok, så behøver jeg ikke at køre med det og spare dermed en masse surringer.... 8.gif

Men den der klapopaksel mon ikke den er reg. som påhæng?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4468
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 10 gange

Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår

Indlægaf Landlyst » 12 feb 2012 07:59

Ja vi er omkring de 11m... icon_cheesygrin.gif

http://datasheets.volvotrucks.com/getfile.aspx?id=1024382 denne er den eneste der står med en lovlig total på 32t.... Men kigger man så på opbygningens max mål (W) er den 6691mm og total chasislængde (A) er den 12055mm.... Det levner så 5,3m til hytten :shock: de tal ka jeg ikke helt forstå... For med en længde på de 12m og et lad på 6,7m... hvad er resten så til? Og (T) er 5,6m så det vil sige at ladet burde stoppe lige bag bagereste aksel, men det giver jo ikke i nærheden af 12m...

Eller er der noget jeg helt har set forkert?? :oops:

Men har også luret lidt på disse opbygninger http://www.terbergtechniek.nl/nieuws/nieuws-detail.php?Id=170&Checksum=efcfcb4b&Mode=1 Om det kunne være fornuftigt?


Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4274
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår

Indlægaf Bigfoot » 12 feb 2012 08:57

http://www.lastbilbasen.dk/default.asp? ... dlerid=25#
Den der har da mulighed for kran bag førerhuset.
Men jeg tror sku at kombinationen for at opnå en ladlængde på 7,2 meter, giver problemer.
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4274
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår

Indlægaf Bigfoot » 12 feb 2012 09:27

nu fandt jeg det jeg søgte efter.

Jeg fandt lige min lille værkstedsbibel, fra dengang jeg var lastbilmekaniker.

Aggermanprincippet, er et princip vedr. styretøjsgeometri.
Som gør at alle aksler passer i den cirkulære bevægelse som bilen laver under sving. Af hensyn til differerhjul i bagtøj og sådan. Passer de vinkler ikke, får du en bil som nærmest hopper rundt i sving, da en aksel nærmest skal vride sig, eller endda køre baglæns :shock:
Derfor er der nogle vinkler der skal passe.
F.eks vinklen på styrearmene

aggerman1.png
aggerman1.png (16.05 KiB) Vist 363 gange


Derudover kræver vinklerne, at Tou-out on turns, altså maks udslag i styretøjet, at det laver denne vinkel for at passe.

aggerman2.png
aggerman2.png (13.86 KiB) Vist 363 gange


De to ting, udelukker jo faktisk en 4.akslet bil, med så lang et chassis, for den vil ikke være i stand til at dreje. Den vil have en drejeradius der er umulig at køre med ihvertfald.
Det vil jo pr automatik være den forreste aksel man går ud fra, og så 3. aksel, som vil være den trækkende. Jeg ved ikke om du søger tandem eller boggie.
Boggie ville nok være at foretrække.

Men med en ladlængde på 7,2 meter, og så frontmonteret kran, så vælter teorien papiret af tegnebrættet.
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50

Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår

Indlægaf Albert » 12 feb 2012 09:42

Er der ikke lige et sted kæden hopper af bigfoot.

På mange af de biler der bliver opbygget med lad,bliver akselafstanden ændret,eller en brugt ladbil bliver kortet op til trækker,men hverken differerhjul eller styretøj bliver ændret :shock: :shock:

Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4274
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår

Indlægaf Bigfoot » 12 feb 2012 09:48

Albert » 12 Feb 2012, 09:42 skrev:Er der ikke lige et sted kæden hopper af bigfoot.

På mange af de biler der bliver opbygget med lad,bliver akselafstanden ændret,eller en brugt ladbil bliver kortet op til trækker,men hverken differerhjul eller styretøj bliver ændret :shock: :shock:


Det er så heller ikke noget som producenter er involveret i.... :roll:

Jeg har selvfølgelig også været med til at korte mange biler op, og endda også forlænge nogen.

Men, jeg tror ikke det er muligt at få en bil, som 4-akslet, med plads til et 7,2 meters lad, og en kran bag hytten.
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4468
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 10 gange

Hmm kigger lastbil, der er noget a ik forstår

Indlægaf Landlyst » 12 feb 2012 11:32

Jamen det er jo meget godt men den jeg linkede til før, har jo en total længde på 12m.... Og den lange hyt fylder jo 2,28m og en kran på ca 1,1m og 7,2m lad er jo kun ca 11,6m... Hvorfor er det så den kun ka ha en ladopbygning på 6,7m?

Og det der med styre geometri skal man jo selvfølgeligt ha regnet på inden man bygger... Men de der holllandske opbygninger, Hvor man vel egentligt har en tridem men trykker 2. aksel længere frem giver vel en rimelig lille drejeradius og aflaster forakslen?



Tilbage til "Fri debat"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster