Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

varmepumpe opstilling

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
levi

varmepumpe opstilling

Indlægaf levi » 10 feb 2012 23:15

tvivleren » 10 Feb 2012, 23:10 skrev:
Lille put i kedlen » 10 Feb 2012, 23:03 skrev:En varmepumpe skal placeres 5 - 10 meter fra skel - men om dette er et lovkrav eller bare et almindeligt hensyn til naboen kan jeg ikke se:

http://www.energitjenesten.dk/files/resource_4/Marts2010/Luft_til_vand_varmepumpe.pdf

Sjovt nok opsætter mange dem langs med muren, hvor jeg ville opsætte dem på tværs og evt. udnytte vindforholdene. Varmepumpen afkøler jo luften omkring sig - derfor vil virkningsgraden blive bedre, hvis den hele tiden får tilført ny luft. Men om dette giver mere støjudbredelse, tør jeg ikke sige, men evt. afskærmning i form af flethegn, buske, mure mv. anbragt så de ikke forstyrre tilførslen af ny luft, kan sikkert dæmpe en hel del.

Der findes også varmepumper uden blæsere på udedelen såkaldte energitårne eller ispinde.

det var interessant viden det der

De varmepumper der bruger istappen er til større luft/vand anlæg, - det er ikke luft/luft anlæg :great:

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

varmepumpe opstilling

Indlægaf Lille put i kedlen » 10 feb 2012 23:21

Sjovt nok skriver de på energistjenestens hjemmeside at en varmepumpe ikke kan placeres i et drivhus - men det har jeg netop tænkt mig at gøre :great:

Jeg vil nemlig have tag over varmepumpen (luft/vand), men undlader at isætte glas i siderne - på den måde vil der blive lidt varmere der hvor varmepumpen står og glasset i gavlene + taget vil dæmpe lydudbredelsen en lille smule.

Tilbage til "Varmepumper"