Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pilletilskud

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland

Pilletilskud

Indlægaf Lille put i kedlen » 07 feb 2012 15:58

Det har jo været noget koldt den sidste stykke tid og min Orlan 18 kw har kun lige kunnet følge med til det gulvvarmen har kaldt på.

Jeg har længe tænkt på om det ville give noget med lidt pilletilskud sammen med fastbrændsel, så nu idag købte jeg lige et par poser hos den lokale pillepusher. Jeg startede med at putte et par stykker brænde i fyret og smed så et par små håndskovlfulde piller oveni. Gik ud og kløvede lidt brænde i lidt ekstra små stykker for at strække brændet lidt mere. Brændekløveren var selvfølgelig frossen og startede med at smække automatsikringen. Nå, da jeg langsomt ved at køre lidt frem og tilbage, fik den tøet op og havde kløvet nok til at fylde 5 banankasser og kom ind til fyret igen - efter måske ½ time, stod det og kogte ud af overløbet på ekspansionbeholderen og akkutanken var for første gang efter jeg installerede den for ca. 1 uge siden på over 60 grader - og jeg har været nødt til at skrue lidt ned for gulvvarmen - men nu er udetemperaturen også steget over 13 grader siden i morges (fra minus 16,8 - minus 3.1).

Alligevel synes det som om at pilletilskud til gasogen er bedre en EPO til Bjarne Riis. Nogen der har prøvet med pilletilskud før?

Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding

Pilletilskud

Indlægaf Vangsgaard » 07 feb 2012 16:13

BAre pas på du ikke kommer til at kvæle ilden med et tykt lag piller, så ryger det som en i helvede. Kombiner det med røgnedslag i skorstenen og du har en ubehagelig cocktail. Det prøvede jeg for nogle måneder siden, og kan ikke anbefales :)

remme
Stoker VIII
Stoker VIII
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 10-15
Givet likes: 2 gange

Pilletilskud

Indlægaf remme » 07 feb 2012 16:21

ZD_HEL~113.GIF Nu har jeg ikke selv sådan et fyr men som jeg har forstået det gælder det om at få røgen til at brænde i det specielle kammer neden under magasinet og ikke fylde det med piller.GIF 8.gif

Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Pilletilskud

Indlægaf steinmeier » 07 feb 2012 17:15

hvis din orlan ikke kan banke temp på akku over 60 så prøv at fyre med tyndere stykkere brænde, det giver en større overflade hvorfra røggasser kan frigives og dermed en kraftigere temp stigning, det er ikke så fedt at overkogsikringen slår og vandet fosser ud af eksp.beholder, men du burde kunne få den akku op på en 80-85 grader.
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Pilletilskud

Indlægaf timkenneth » 07 feb 2012 17:19

hva rør har du fra kedel til akku?

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Pilletilskud

Indlægaf Mike N » 07 feb 2012 17:33

Hvordan kan sikringen udløses ved kun 60c i akku tanken?? den burde da kunne tage meget mere varme inden det kommer ud i overkogssikringen, med mindre der er for meget vand på anlæget.

remme
Stoker VIII
Stoker VIII

Pilletilskud

Indlægaf remme » 07 feb 2012 21:16

Eller en kombination af lille ekspansionstank og et overfyldt anlæg. Men få dog den tank så du kan få al glæden af dine gasser.

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V

Pilletilskud

Indlægaf Lille put i kedlen » 07 feb 2012 23:45

Jeg har selvfølgelig ikke fyldt pillerne ind i forgasningskammeret, kun lidt ovenpå brændstykkerne i det øverste brændkammer, således at temperaturen hurtigere kommer op og fyret rigtigt begynder at spille. Der er ikke nogen overkogssikring på anlægget kun en ekspansionsbeholder, som jeg havde fyldt helt op inden jeg begyndte at fyre igen for ca. 1 uge siden efter tilføjelse af akkutank og lidt ombygning. Der er også tidligere løbet lidt overskud ud - den skal bare finde sin ligevægtstilstand.

Jeg har 3/4" rør mellem fyr og akkutank, men det er kun når gulvvarmen ikke kalder på al varmen at der lades på akkutanken - ligeledes løber det delvis varme returvand fra gulvvarmen heller ikke direkte i akkutanken, men blandes enten direkte i fremløbet eller ind et stykke oppe på akkuen. I VVBen har jeg altid en pæn temperatur på 70 - 75 grader, fordi laddomaten kører med en 72 graders termostat - jeg fik den leveret med en 63 graders, men det ville den slet ikke køre op med. Jeg har en 78 graders jeg har forsøgt med og som jeg vil forsøge med igen ved lejlighed. Lidt ærgerligt at laddomaten ikke leveres med en indstillelig termostat :(

Den skrå streng m. envejsventil mellem ekspansionsbeholderen og bundstrengen, luft/vand varmepumpen og vand i nederste låge er ikke implementeret endnu (venter lige til det bliver tøvejr/forår), men meningen er at når vandet i anlægget afkøles og formindsker sit rumfang, vil det kolde bundvand fra ekspansionsbeholderen kun kunne løbe direkte til bundstrengen og så enten retur til fyret eller ad bagvejen ind i akkutanken, således at jeg undgår en opblanding med det varme vand i VVBen - skulle ihvertfald gerne give en energibesparelse.

Ventilerne mærket "a" er kun medtaget for at jeg har mulighed for at køre uden om VVBen.
Gulvvarmekredsen består i virkeligheden af 2 shunts m. hver sin pumpe.
Vedhæftede filer
Diagram Varmeanlæg 04.pdf
(37.38 KiB) Downloadet 41 gange

remme
Stoker VIII
Stoker VIII

Pilletilskud

Indlægaf remme » 08 feb 2012 10:21

Forstår ikke helt dit problem med 63 graders ventilen medmindre at da den jo hurtigere begynder at lade din akkumuleringstank. Du kan evt sænke din pumpehastighed lidt så skulle du få varmere vand over i tanken. Derud over er der afblændingen til dit fyr. Har du to tilgange og kun afblænding på den ene.?? Samtidig ville jeg sætte en kontraventil på til fyret så når den brændte ud, at vandet ikke kunne cirkulerer baglans i systemet og køle det ned. Jeg går ud fra at kedelslagen fra akkumumleringstanken til din varmepumpe er en termostat som sikre dig mod koldt hus da den ikke bør kører når du har billig trævarme som brænder.

Niels

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V

Pilletilskud

Indlægaf Lille put i kedlen » 08 feb 2012 11:33

Problemet med 63 graders ventilen er at fyret køles så hurtigt at du ikke kan få temperaturen op til at få en fornuftig gasogenforbrænding og fyret vil bare brænde en masse brænde af uden at give varme af betydning fra sig. Muligvis vil det fungere med 63 graders ventil på en alm. fastbrændselskedel?

Hvis jeg sætter pumpehastighed ned til I på pumpen, er der næsten kun flow til shunten og jeg bruger det pt.kun som frostsikring af systemet om natten - giver ihvertfald ikke flow nok til at der kan ske opladning i akkutanken.

Men det jeg egentlig ville vide noget om var: om der er andre der har erfaringer med pilletilskud i gasogen, brændeovn, fastbrændselsfyr mv.?

Tilbage til "Fastbrændsel"