Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Olieskift brændeflækker.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
calle
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3014
Tilmeldt: 27 dec 2010 21:47
Mit fyr: Scotte 16 kw 4.99 Opop 418 keramiktænder
Areal: 125
Brændsel: Træpiller og brænde
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 3 ton
Geografisk sted: Storkbh.
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 22 gange

Olieskift brændeflækker.

Indlægaf calle » 30 jan 2012 21:00

Der sidder en B & S 6 hp på min brændeflækker. Har ingen instruktionsbog til den, men mener at B & S bruger SAE 30 på alle deres maskiner. Hvorfor egentlig det ? Vil det ikke være en fordel med en mere bredspektret olie. En brændeflækker kører jo året rundt.

Venlig hilsen
Calle - forklædt som voksen.

Dans er for de, der ikke har råd til at stå i baren.

PS. Den der har mest legetøj, når vi dør, har vundet.


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Olieskift brændeflækker.

Indlægaf Havmand » 30 jan 2012 21:04

Mine plæneklippere kører på det billigste....

Men generelt er det vel SAE 10W / 30 olie der skal på de små motorer...

Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4286
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Olieskift brændeflækker.

Indlægaf Bigfoot » 30 jan 2012 22:04

Der er mange meninger om olie på den slags motorer. Vi bruger honda gx motorer på skolens bocarts, og da kører vi på alm 10/40 motorolie. Ingen problem i det da.
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Hr.Hansen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 420
Tilmeldt: 27 feb 2009 14:28
Mit fyr: Opop/scotte 16kw.
Areal: 170m2 + 250 l. vvb.
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 3-5 ton.
Geografisk sted: 6230 Rødekro
Kontakt:

Olieskift brændeflækker.

Indlægaf Hr.Hansen » 30 jan 2012 22:52

Sådan en B&S motor er jo en gammel konstruktion, med meget større tolerancer end på moderne motorer.

Olie af "bedre" kvalitet er for fint/tyndt, og kommer således med i forbrændingen.

Det var svaret da jeg spurgte en af vores leverandøre på arbejdet.
Mvh Thomas Hansen

jess j
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22 jan 2012 15:49
Mit fyr: olie + brændeovn
Areal: 127
Brændsel: olie+ brænde
Fremviser gerne i postnummer: 7000

Olieskift brændeflækker.

Indlægaf jess j » 03 feb 2012 22:10

Man kan generalt gå efter at jo ældre motor man har jo tykker olie skal man bruge, dog skal der tager forbehold for den tempratur man opholder sig i, og da der jo er -10,-15 GRADER undenfor lige nu, så må olien heller ikke være for tyk, da den ikke vil kunne smøre ordentlig, ellers skal man lade motoren stå og varme langsomt op så den ikke bliver slidt for hurtig.


Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 4286
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Olieskift brændeflækker.

Indlægaf Bigfoot » 03 feb 2012 22:21

man skal lige passe på med de små motorer. da de som regel har ånderøret i ventildækslet, forbundet direkte til karburatoren.

vi prøvede at smide noget 15/40 på en honda GX motor, kontra den almindelige 10/40 vi plejer at bruge.

Det resulterede i at motoren røg som tosset, da olien var for tyk til at kunne rende naturligt ned i blokken igen, igennem borringen i topstykket, og derfor blev den istedet trykket ud i karburatoren, og svineriet var sat i gang. Sikke den kunne ryge.
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.



Tilbage til "Fri debat"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst