Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme + fastbrændsel

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
smalle10
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 130
Fremviser gerne i postnummer: 5800
Geografisk sted: Nyborg
Kontakt:

Solvarme + fastbrændsel

Indlægaf smalle10 » 04 jan 2012 14:05

Hej. Jeg har ingen erfaring med solvarme, da vi har fjernvarme.

Jeg har en ide om at jeg kunne tænke mig solvarme + fastbrændsel i mit træhobbyrum, som er 3,10 x 4,70 meter. Det er indvendige mål.

Der er i øjeblikket 50 mm rockwool i siderne og 100 mm på loftet. Gulvet er indkørselfliser.

Min tanke er at grave 400 mm ned i jorden og få lagt 100 mm grus, 200 mm styropor, 100 mm cement.

Indvendig i rummet vil jeg lave et træskelet og efterisolere med 100 mm rockwool, både i siderne og under loftet.

Er denne isolering nok, når rummet skal bruges til akvarier og rumtemperatur gerne skal ligge på 26-27 grader ?.

Meningen var så at have en vvb (med 2 spiraler) på 300-500 liter og et solvarmeanlæg tilsluttet og så en eller anden form for kedel ( aner intet om dette ), som skal bruges til at holde vvb på min. 40 grader. Vandet fra vvb skal køre i en lukket sløjfe rundt til akvarierne med en termostat, som åbner når akvarierne bliver for kolde.

Må man overhovedet sætte en fastbrændselkedel op i et træskur ?.

Afbrænding i kedel skal helst foregå manuelt, altså ingen styring. Har nogen til at efterse systemet, hvis jeg ikke er hjemme hver dag. Det er vel et noget billigere anlæg når der ikke skal være styring på. Det er meningen at solvarme og kedel skal erhverves brugt, ellers løber det stærkt og kunne så lige så godt få lagt fjernvarme ind.

Håber nogen har indput.
Hilsen Per
Per Schmalfeldt

http://www.solcelle-fyn.dk

Lad solen hjælpe miljøet og få selv lidt mønt ud af det

Brugeravatar
mejeristen
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 3 gange

Solvarme + fastbrændsel

Indlægaf mejeristen » 04 jan 2012 14:37

mht. fastbrændselskedel i et træskur. så skal du spørge din skorstensfejer. det er det eneste rigtige sted at spørge om dette da det er ham der skal godkende setuppet
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange

Solvarme + fastbrændsel

Indlægaf Flemming DJ » 04 jan 2012 14:50

Man må ha' brændeovn i et sommerhus af træ, så hvorfor ikke?

MEN, det lyder som noget af en opgave med det der vandsystem. For ikke at nævne styring af temperaturen i akvarierne - de skal vel helst ligge inden for MAX 2-3 graders udsving. Jeg har selv haft akvarium... og fisk.

Og hvad sker der den dag, hvor solen bager, og solvarmen vælger at koge vandet (eller tæt på)??
Der skal da vist som minimum en form for mellemtank til, hvor akvarievandet varmes den anelse op, som skal til, med en rimeligt lille spiral (eller en varmeveksler). Eller en termostatisk blandeventil, eller en blandesløjfe, som blander varmt vand med returvand fra akvarierne.

Du vil ha' 26-27 grader i rummet - men hvor meget i akvarierne? Hvis det er mindre, skal der vel ikke tilføres ret meget varmt vand.

Spørgsmålet er måske, om du ikke kunne klare opgaven med isolering, akvarievarmelegemer og en pilleovn?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

smalle10
Stoker I
Stoker I
Kontakt:

Solvarme + fastbrændsel

Indlægaf smalle10 » 04 jan 2012 15:19

Skorstensfejer skal jeg nok undersøge.

Styring af temp. i akvarier foregår ved at vand fra vvb køre i lukket system og der bliver lagt en rustfri spiral (wellrohr bruges i tyskland) ned i et fælles biofilter, hvorfra vandet bliver pumpet retur til akvarierne, som har overløb, så vandet løber retur til filteret. Styringen foregår med en termostatstyring ( er meget præcis 0,1-0,2 grader), som også kan styre en svimmingpool. Man kunne vel sætte en 1000 liter regnvandsbeholder op og så have en ventil på og hvis vvb når 80 grader, så sender den overskuds varme i beholderen.
Akvarierne skal ligge på 29 grader. og vil jo så afgive varme til rummet, også selvom der kommer isolering på siderne,bunden og bagsiden af akvarierne.

Isolering + varmelegemer + pilleovn.

Er den isolering jeg har beskrevet øverst så nok ?.
Varmelegemer kunne bruges som backup. Eller lige til at give de sidste grader, hvis rummet er forvarmet til min. 25 grader.
Hvad ville en pilleovn mon bruge i kilo om året ? meget svært ?. men er det 500 eller 5000 kg.

Hilsen Per

PS hvis andre har andre ideer til varmekilde så FYR løs.
Per Schmalfeldt

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI

Solvarme + fastbrændsel

Indlægaf Flemming DJ » 04 jan 2012 15:30

Hvis rummet er 25 grader, og akvarierne er 29, ville det jo nok blive dem, der varmer rummet op. Dyrt, hvis det er med strøm i varmelegemer.

Men, det lyder som om, du har styr på akvarievandopvarmningen.

Tør ikke gætte på forbruget, som jo afhænger af mange ting, bl.a. afkøling - er skuret f.eks. fritliggende, og min regnestok kan simpelthen ikke regne i varmetab vs. isolering. :D

Måske kan man få en pilleovn med "gris", så den kan tilsluttes solvarmebeholderen som tilskudsvarme? For der er INGEN varme i solen p.t.
Mvh Flemming

smalle10
Stoker I
Stoker I
Kontakt:

Solvarme + fastbrændsel

Indlægaf smalle10 » 04 jan 2012 15:52

Ja det er jo bedst hvis solen i kombination med anden varmekilde kunne varme akvarierne op indefra og så varmetabet varmer rummet op.

Det modsatte må helt klart være dyrere.

Og ja elopvarmning af akvarierne er dyrt, derfor prøver jeg også at finde en bedre løsning.

Pilleovn med "gris" HVAD ER DET ?????.

Ideen med solvarme og så pilleovn som tilskudsvarme, i vintermånederne og andre tidspunkter hvor solen ikke giver nok er måske det nemmeste. Men kan man ikke få en lille kedel som kan tilsluttes en solvvb, som jeg kan brænde alm. træ i. Der behøver ikke være styring på. Hvis vvb f.eks. er 30 grader i bund og 40 grader i top, retur vandet fra sløjfen til akvarierne vil være ca. 29 grader. Kan jeg så ikke bare fyre i kedelen og så er det jo ikke så vigtigt om vandet kommer op på 50-60-70-80 grader.

Det nemmeste var en pilleovn med føler som starter hvis vvb kommer under 40 Grader.

Hilsen Per
Per Schmalfeldt

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Solvarme + fastbrændsel

Indlægaf Zarge » 04 jan 2012 15:55

pille/brændeovn med gris, betyder at der sidder en vandtank på den, så den udover at fungere som pille/brænde ovn også kan kobles på et varmesystem, så samme måde som et pille/brænde fyr... Så den ide var måske ikke helt dum, er bare itvivl om den vil gi varme nok i vandet iforhold til rummet?

smalle10
Stoker I
Stoker I
Kontakt:

Solvarme + fastbrændsel

Indlægaf smalle10 » 04 jan 2012 16:17

Pilleovn med føler og vand koster jo en bondegård. Dem er der heller ingen brugte til salg af.

Hvad med et lille pillefyr med manuelt opfyldning. Det må jo helst ikke fylde hele rummet.

Pillefyr er jo til salg engang imellem til 5000-10000 kr. Har i nogle gode ideer der.

Pillefyr til supl. til solvarmebeholder.

Hilsen Per
Per Schmalfeldt

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI

Solvarme + fastbrændsel

Indlægaf Flemming DJ » 05 jan 2012 10:46

Ja, de er ved nærmere eftersyn ikke helt gratis. :|

Gu' ve' om du ku' være heldig at finde en brugt, billig brændeovn til vand?

Opvarmningen af beholderen må vel kunne virke ved selvcirkulation, så du sparer pumpen, hvis du kører brændeovnskredsen i den øverste spiral. Og sådan er en solvarmebeholder jo udtænkt: Solkredsen på nederste spiral og tilskudsvarmen på øverste.

Det kommer jo til at virke som en akkutank, og så er det bare spørgsmålet, hvor tit der skal fyres. Men, selvfølgelig er automatik da det rareste.

Men, tror du, du får plads til at vende dig, hvis du både skal ha' pillefyr og magasin i rummet? Det fylder jo lidt.
Mvh Flemming

smalle10
Stoker I
Stoker I
Kontakt:

Solvarme + fastbrændsel

Indlægaf smalle10 » 05 jan 2012 13:27

tegning akvarierum.jpg

hej. Har lige lavet en hurtig amatør tegning.

Ved siden af vvb vil der være 1 meter i bredden og 1,5 ud mod døren.

Er dette nok plads, hvis der skal fyres manuelt med piller, ved godt det er lidt mere arbejde, men pladsen er ikke til stort magasin.

Hvis denne plads er for lille og vvb bliver flyttet op i øverste højre hjørne, så er der 2 m i bredden og 1,5 m ud mod døren.

Eller er der slet ikke plads nok i dette rum til sådan noget ?.

Hvad mon en fjernvarmeinst. koster ? skal graves ca. 12 meter og rør ?. Fjernvarme fylder jo meget lidt, men er jo nok en lidt dyr inst.

Hilsen Per
Per Schmalfeldt

Tilbage til "Solvarme"