Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alpha 2 på overarbejde????

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 1 gang

Indlægaf hudle » 16 nov 2011 20:41

gulvvarmen er koblet på ligesom en radiator.. bare i gulvet .. uden blandeshunt.. det er sådan i køkkenskabet, at der kommer to rør op af gulvet.. på det ene rør som går i gulvet uden termostat er varmt og det rør hvor ventilen sidder på er iskoldt....

Og det virker fint når jeg lukker ned for alt andet i huset..

Men ja hvis jeg nu skifter de ventiler og termostater så skulle jeg kunne reducere vandmængden samt at de nmye regulatorer slukker når ex. brændeovnen er tændt.. eller er jeg helt gal på den???

For som det er nu med de gamle regulatorer i stuen hvor der er brændeovn så bliver radiatoren altså ikke videre kold..

Nå men hvad kan det skidt koste til ca 15 radiatorer... et par tusind??? det er jo nemt at skifte..

FROM: den står på trin 2 nu for på auto kører den bare på 5 w og så kommer der ingen varme i noget som helst... så trin 2 med 15w.....

JOHN M. ja det var en løsning men ikke holdbar i længden ;-)
http://www.solenergivest.dk
Salg af solcelleanlæg til super priser

Brugeravatar
Thomas83
Stoker X
Stoker X
Mit fyr: Pilevang Type PA Med Iltstyring
Areal: 220 kun gulvvarme
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Dagligt forbrug: 10 - 32kg
Årligt forbrug: 5,5ton
Geografisk sted: Slagelse

Indlægaf Thomas83 » 16 nov 2011 21:11

Jamen hov... din gulvvarme uden shunt stjæler jo meget af det flow din pumpe kan levere så mit bud er at drøvle returen på gulvvarmestrengen. Gulvvarmekredsene hos mig køre med et flow på 2 l/min og det jo ikke meget i forhold til et pexrør der står piv åbent. Du kan jo prøve som forsøg at sætte en kuglehane ind og klemme den lidt :lol:
Online fyrdata: http://thomas83.stokerlog.dk
Sonnenkraft Solvarme 5stk Idmk paneler,Sks c3 styrring, 1500l akkumuleringstank i fyrrum
og 400l vvb i huset.
Solcelleanlæg: 6Kwh - 30stk Himin hg200 paneler og Sma Sunny Tripower 6000tl inverter 38° stik syd

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Indlægaf Zarge » 16 nov 2011 21:23

Hvis returen fra gulvvarmen er kold så kan flowet vel ikke blive mindre hvis det også skal gi varme...

hudle
Stoker XII
Stoker XII

Indlægaf hudle » 16 nov 2011 23:31

hmm... det lød ellers fint til at kunne presse flowet med en hane.. men det hjælper jo ikke når den er helt kold som Zarge skriver

From
Stoker IX
Stoker IX
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev

Indlægaf From » 17 nov 2011 00:00

Problemet er vel at der ikke er nok flow, og at vandet nemmere kan løbe igennem radiatorerne end gulvvarme strengen. Har du prøvet at stille pumpen op på trin 3? Du skriver at pumpen bruger 15 watt på trin 2, er du sikker på at det ikke er en 25-40 pumpe? Min 25-40 bruger 13 watt i trin 2 og min 25-60 ca 30 watt på trin 2

levi

Indlægaf levi » 17 nov 2011 11:27

John Skov Jensen » 16 Nov 2011, 14:53 skrev:kunne man ikke montere returtermostater på de radiatorer også, så vil de ikke bare stå åben hele tiden, men lukke hver især indtil vandet er afkølet uanset om fremløbstermostaterne er åbne eller ej

/john

Jo - Men det er jo også en form for drøvlefunktion :great:

levi

Indlægaf levi » 17 nov 2011 11:29

hudle » 16 Nov 2011, 20:41 skrev:gulvvarmen er koblet på ligesom en radiator.. bare i gulvet .. uden blandeshunt.. det er sådan i køkkenskabet, at der kommer to rør op af gulvet.. på det ene rør som går i gulvet uden termostat er varmt og det rør hvor ventilen sidder på er iskoldt....

Og det virker fint når jeg lukker ned for alt andet i huset..

Men ja hvis jeg nu skifter de ventiler og termostater så skulle jeg kunne reducere vandmængden samt at de nmye regulatorer slukker når ex. brændeovnen er tændt.. eller er jeg helt gal på den???

For som det er nu med de gamle regulatorer i stuen hvor der er brændeovn så bliver radiatoren altså ikke videre kold..

Nå men hvad kan det skidt koste til ca 15 radiatorer... et par tusind??? det er jo nemt at skifte..

FROM: den står på trin 2 nu for på auto kører den bare på 5 w og så kommer der ingen varme i noget som helst... så trin 2 med 15w.....

JOHN M. ja det var en løsning men ikke holdbar i længden ;-)

Så har du jo selv forklaringen, - du skal have en minishunt på din gulvvarme, - så kører det for dig :great:

hudle
Stoker XII
Stoker XII

Indlægaf hudle » 17 nov 2011 12:04

ja Søren det har jeg vel... men det er jo det samme i badeværelset som kun er ca 5 m2 i areal og det vil der heller ikke varme på.. det andet badeværelse i modsatte retning af huset er der fint varme på ... det er det jeg ikke forstår... og hvad er det så lige.. skal der to minishunter på så???

De er formentlig ikke helt billige kunne jeg forestille mig...

levi

Indlægaf levi » 17 nov 2011 12:36

hudle » 17 Nov 2011, 12:04 skrev:ja Søren det har jeg vel... men det er jo det samme i badeværelset som kun er ca 5 m2 i areal og det vil der heller ikke varme på.. det andet badeværelse i modsatte retning af huset er der fint varme på ... det er det jeg ikke forstår... og hvad er det så lige.. skal der to minishunter på så???

De er formentlig ikke helt billige kunne jeg forestille mig...

Ja 2 shunte.

Det er ikke altid du skal søge efter en logisk forklaring, - for den kan være svær at finde, - dog er der 1 ting der er helt sikkert, - vandet løber altid den nemmeste vej - og det gør det også hjemme hos dig :great:

Og nej, - en minishunt er nu ikke så dyr endda :great:

hudle
Stoker XII
Stoker XII

Indlægaf hudle » 17 nov 2011 13:04

Nu har jeg altså lige tegnet en fin skitse med installation under vasken...

Nu har jeg så lige haft kigget til det og der er lige stort tryk på luftskrue 1 og to når jeg løsner disse.. Fint nok så langt ... MEN så undrer det mig, at når luftskrue 2 har så meget tryk på og sidder inden termostaten, så når jeg piller splitten op af radiatorventilen, så kommer der stort set ikke vand ud af denne... Den laver lige en top med vand oventpå hullet og så kommer der ikke mere.. burde der ikke også være tryk på eller er det mig der er helt gal på den..'

Tegningen er her :
Vedhæftede filer
Rør under kjøkkenbord.png

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"