Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Frostsikring af akku tank

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 5 gange
Kontakt:

Indlægaf Ernst Drastrup » 14 nov 2011 16:57

I "gamle dage" da reklamerede BP. med noget frostvæske til centralvarmeanlæg i sommerhuse.

Men glem det der med at frostsikre den 2500 liter akkumuleringstank, når du har isoleret den med 50 cm. isoleringsmateriale.
Der bliver nok aldrig minus 20 grader oppe på loftet, der er trods alt tag over.

Nej det hjælper ikke at starte en Laddomat, hvis kedlen er kold, så kører vandet jo kun gennem kedlen og hjem til Laddomaten igen.
Der vil først blive cirkulation oppe i tanken, når kedlen er kommet op på de ca. 82 grader.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

Indlægaf Lars.lhd » 14 nov 2011 18:09

Der bliver nok aldrig minus 20 grader oppe på loftet, der er trods alt tag over.

Mindre kan sagtens fryse, i min tid ved den lokale smed blev vi sendt fra den ene til den anden for at tø rør op.

Jeg ved faktisk ikke hvad sådan et apperat hedder, en lille kompakt sag med klemmer som et par start kabler, en gammel vekselstrøm svejser gør det samme.

Det var næsten altid hos ældre damer, som havde slukket for varmen ud til et værelse eller to, ( æv de kom jo nok af med pengene alligevel).

Men jeg er enig en godt isoleret tank fryser ikke, så den bliver en massiv klump.

Brugeravatar
mejeristen
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 3 gange

Indlægaf mejeristen » 14 nov 2011 21:30

Hvis ellers tanken er ordentligt isoleret burde der gå pænt længe inden frosten bliver et problem. jeg ville være mere bekymret for rørene til og fra tanken hvis der ikke er cirkulation i systemet!

Som tillægsbemærkning kan jeg fortælle at jeg fik en ingeniør fra rockwool til at regne ud hvor mange timer vandet i mine 5/4" rør til og fra kedlen kunne ståstille hvis ude temp var -10 grd. og vandets start temp var 85 grd. resultat ca 14 timer inden jeg ville få problemer. isoleringstykkelse 60mm
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Indlægaf EKP » 14 nov 2011 21:38

Det bliver ingen problemer med rørerne. Dem der går til kedlen går direkte fra den isolerede kasse hvor akku tanken står og ind gennem væggen til fyrrummet. Her vil pillebrænderen jo holde rummet frostfrit når fastbrændselskedlen står stille. De rør der går fra akku tank og til beboelsen skulle gerne være varme da pillebrænderen jo også benytter disse.

Tænker også at jeg næppe får problemer når akkutanken deler væg med fyrrummet der jo altid er frostfrit.

Brugeravatar
mejeristen
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 3 gange

Indlægaf mejeristen » 14 nov 2011 21:43

der skal i helt sikkert meget til.

Kunne du ikke montere et (fjern)termometer i tanken / på siden af tanken inden under isoleringen et sted hvor der sandsynligvis er størst risiko for at kulden først når tanken. så har du da en chance for at følge lidt med og evt gribe ind i tilfælde af....!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Flemmingth
Stoker XIV
Stoker XIV
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Vigas 25
Areal: 220
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 5 gange

Indlægaf Flemmingth » 14 nov 2011 21:51

Mine akku.tanke står på uisoleret loft over fyrrummet, med ca. 300 mm glasuldisolering på siderne og ca. 400 mm på toppen, og jeg forventer ingen opfrysningsproblemer.
Årsag: Så længe den oliefyrede kedel (bliver snart afløst af Baxi MH 1,5 icon_cheesygrin.gif ) holder +grader i fyrrummet (og fastbrændselkedlen), sørger selvcirkulation for at holde akku.tankene frostfri.

Er lidt mere bekymret for exp.tanken, selvom den sidder over akku.tankene og er isoleret med 200 mm glasuld. Har derfor under nuværende ombygning monteret fjerntermometer i bunden af den, så jeg kan følge temp. fra fyrrum. Så må tiden (eller snarere termometeret :lol: )vise, om jeg skal gøre noget.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen

Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Indlægaf Bigfoot » 15 nov 2011 07:10

Flemmingth » 14 Nov 2011, 21:51 skrev:(bliver snart afløst af Baxi MH 1,5 icon_cheesygrin.gif )

er du stadig ikke kommet videre med den baxi der????? :shock:
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Flemmingth
Stoker XIV
Stoker XIV
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Vigas 25
Areal: 220
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 5 gange

Indlægaf Flemmingth » 15 nov 2011 09:08

Nu lyder du lige som Levi. Det klæder dig ikke :wink:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen

Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland

Indlægaf Havmand » 15 nov 2011 10:06

Flemmingth » 15 Nov 2011, 09:08 skrev:Nu lyder du lige som Levi. Det klæder dig ikke :wink:

Levi er da ellers en :great: fyr

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 200
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 5 gange

Indlægaf pelle » 15 nov 2011 17:03

Ved ikke hvor meget plads der er rundt om ved tanken. Du skriver der er en væg mellen den og fyrrum. Du kan så lave et rum rundt om kassen på akku. sådan der er 20 cm i mellem den væg og akkutank. F.eks en lægteskelet eller andet.
Lav et hul i bunden og toppen af væggen ind til fyrerum og varmen fra fyrerum vil fordele sig. Ved så ikke om du må lave hul. Brandregler.. :roll:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Tilbage til "Fastbrændsel"