Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af Landlyst » 19 jun 2011 20:04

Altså du skal IKKE flise direkte ind i bygninger med mindre det er HELT tørt træ, ellers ka det selvantænde (i værste fald) Ellers får du en masse fugt der skal ud....

Jeg ville med så meget plads (og pt stort varmebehov, senere meget mindre) klart vælge en brændekedel af de store, så stor man ikke skal save/kløve ret meget... Og så en + 4-5000L akku tank på loftet.... Måske du nu så skal fyrer en gang i døgnet nu når det er kold, men når du er færdig med huset ka du jo måske nøjes med en gang om ugen eller to....

Men igen det handler om komfort og hvad man vil bruge sin tid til...

Og som andre er inde på er en kombination en fordelagtig ting... Men jeg ville måske vente til jeg kender behovet når i er færdig med renoveringen, så man ikke får for stort et stoker/pillefyr ind... Brænde fyret ka jo næsten ikke blive for stort.... icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
houbakrene
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 jun 2011 12:15
Mit fyr: Intet endnu
Areal: 147
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Geografisk sted: Hjørring

Re: Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af houbakrene » 19 jun 2011 20:58

Landlyst » 19 Jun 2011, 20:04 skrev:Altså du skal IKKE flise direkte ind i bygninger med mindre det er HELT tørt træ, ellers ka det selvantænde (i værste fald) Ellers får du en masse fugt der skal ud....

Jeg ville med så meget plads (og pt stort varmebehov, senere meget mindre) klart vælge en brændekedel af de store, så stor man ikke skal save/kløve ret meget... Og så en + 4-5000L akku tank på loftet.... Måske du nu så skal fyrer en gang i døgnet nu når det er kold, men når du er færdig med huset ka du jo måske nøjes med en gang om ugen eller to....

Men igen det handler om komfort og hvad man vil bruge sin tid til...

Og som andre er inde på er en kombination en fordelagtig ting... Men jeg ville måske vente til jeg kender behovet når i er færdig med renoveringen, så man ikke får for stort et stoker/pillefyr ind... Brænde fyret ka jo næsten ikke blive for stort.... icon_cheesygrin.gif
Hvad så med et TwinHeat M20, eller er det overkill?

elmeskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 26 okt 2008 09:01
Mit fyr: biowin 100
Areal: 230
Brændsel: 6 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4654
Årligt forbrug: 5,5
Geografisk sted: sydsjælland

Re: Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af elmeskov » 19 jun 2011 21:11

Med hensyn til hvilket fyr, overvejer jeg lidt et TwinHeat Cpi 12 / M20, eller noget Baxi... Er Scotte og Woody af samme kvalitet som dem???

der er stor kvalitet/ikke mindst comfort forskel på twinheat skotte/woody kedel , men når du nu overvejer en forholdsvis dyr kedel som twinheat, hvorfor så ikke gå det næste skridt og kigge på en HOVAL BIOLYT den er faktisk til næsten samme pris men den har klimastyring/fuldaustomatisk varme flade renser ,og der er rigtig meget comfort i kedlen. jeg ved BVS montage har en kørende nord for hjørring.

mvh
Windhager Danmark
Importør
Ledende service teknikker
Kompetence partner

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyslået gårdejer / ejendomsejer søger råd og vejledning.

Indlæg af EKP » 19 jun 2011 21:51

Hej rene. Hvis du begynder at overveje fastbrændsel så kom forbi bjergby - jeg fik nyt fyr i januar.. Vh Emil


Besvar