Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad skal jeg vælge ?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
hattesen09
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Dagligt forbrug: ca.30 kg.
Årligt forbrug: 9 ton.

Hvad skal jeg vælge ?

Indlægaf hattesen09 » 06 mar 2011 06:19

Hej alle sammen .
Nu har jeg set mig lidt rundt på nettet ,og må indrømme at det lyder ret tiltalende med solvarme.
Nu er det sådan at det fint vil kunne ligge på værkstedstaget der står fyret jo også,altså inde i værkstedet
Der er ca 50 kvm. fladt tag ,men hvad skal man så bruge ? Tænkte på at det skulle varme vand og varme i badeværlse gulv og bryggers det er en 25 kvm gulv i det hele.
Så er der to stuer og køkken på 65-70 kvm.
Er der nogen der ved hvad man skal bruge for et anlæg ?
Huset er ialt på 150 kvm. med gulvvarme i hele underetage og det er ca.80-90 kvm .
på førstesal er der 3 radiatorer .
Lige nu er det et baxi 1,5 der varmer hytten op +vvb på 160 liter men fyret er slukket om sommeren så vvb kører så på strøm og den sluger bare så meget strøm at de snakker om at lukke enstedværket hvis min vvb er slukket.
men jeg aner bare ikke hvad jeg skal købe ? når jeg trykker ind på annoncer så er der jo en 300l beholder og 60 rør så er der 500l beholder og 90 rør.
nogen der har en ide ?
Mvh. hattesen.

Brugeravatar
Bigfoot
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Baxi multiheat 1.5 - 350 m. iltstyring
Areal: 116
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: ca 6 ton
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Hvad skal jeg vælge ?

Indlægaf Bigfoot » 06 mar 2011 08:23

hattesen09 » 06 Mar 2011, 06:19 skrev:Lige nu er det et baxi 1,5 der varmer hytten op +vvb på 160 liter men fyret er slukket om sommeren så vvb kører så på strøm og den sluger bare så meget strøm at de snakker om at lukke enstedværket hvis min vvb er slukket.
men jeg aner bare ikke hvad jeg skal købe ? når jeg trykker ind på annoncer så er der jo en 300l beholder og 60 rør så er der 500l beholder og 90 rør.
nogen der har en ide ?
Mvh. hattesen.

noget siger mig at du har annonceret dit køb så, for enstedværket skal netop lukkes snart... icon_cheesygrin.gif

Men hvor mange er i, i husstanden????? for mange af anlæggene er jo dimensioneret efter det.
Jeg har erfaret at man skal have en slags blandeventil på anlægget, som gør at når vvb er varmet op til sine 60 grader, så skal anlægget køre over på centralvarmen.
Velkommen til blå stue.... her er altid varme på

"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 4500 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 37 gange

Indlægaf pille bruger » 06 mar 2011 08:45

Bigfoot » 06 Mar 2011, 08:23 skrev:
hattesen09 » 06 Mar 2011, 06:19 skrev:Lige nu er det et baxi 1,5 der varmer hytten op +vvb på 160 liter men fyret er slukket om sommeren så vvb kører så på strøm og den sluger bare så meget strøm at de snakker om at lukke enstedværket hvis min vvb er slukket.
nogen der har en ide ?
Mvh. hattesen.

noget siger mig at du har annonceret dit køb så, for enstedværket skal netop lukkes snart... icon_cheesygrin.gif

Men hvor mange er i, i husstanden????? for mange af anlæggene er jo dimensioneret efter det.
Jeg har erfaret at man skal have en slags blandeventil på anlægget, som gør at når vvb er varmet op til sine 60 grader, så skal anlægget køre over på centralvarmen.

Det skal så køres sammen med centralvarmen gennem en varmeveksler,
fordi der er frostvæske i solfangerkredsen.
Ventiler i radiatore kan ikke tåle denne frostvæske.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
RTB + Ilt styring + solfanger.

jvmadsen
Stoker II
Stoker II
Mit fyr: Scotte 10KW
Areal: 240m2 i 3 plan
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7280
Dagligt forbrug: 5kg
Årligt forbrug: 8 ton
Kontakt:

Indlægaf jvmadsen » 06 mar 2011 09:33

Jeg købte 4x 30 rørs vacum paneler (27KKr) sidste år og koblede dem direkte på en 1200l varmebeholder uden glykol, varmeveksler mm.
Det fungerer egentligt ret godt.
Det skal bare isoleres godt så der ikke er for meget tab når det er koldt.
mvh.
jvm

The economy is so bad that:The Mafia is laying off judges.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Indlægaf Mike N » 06 mar 2011 11:03

Jeg går med samme tanker og tror jeg er ude efter et anlæg i stil med svbech´s med 1 buffertank der tager alt varmen, fra sol og stoker. Og så skal der være en varmeveksler til at lave varmt vand. Dermed skal solvarmen kun 1 sted hen og man har ikke 300l varmt vand til at stå når man ikke skal bruge det.
Tjek evt. vvfs.dk i min verden virker det mere simpelt og cool og så får man en fed styring som kan bruges til mange andre ting end kun solvarmen.

svbech
Stoker V
Stoker V
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Indlægaf svbech » 06 mar 2011 12:20

Hej Hattesen09

Jeg kan anbefale noget i stil med denne: http://vvfs.dk/www/webshop1/images/cked ... dimaxi.pdf

Et anlæg som dette vil gøre det let for dig at holde fyret slukket i årets varme måneder, Jeg er sikker på at det kan købes i løsdele så du ikke behøver at købe ting du måske allerede har i dit anlæg, og gerne vil genbruge.

Vi har selv noget lignende, og er rigtig godt tilfredse, det laver varmt vand til os, og så sørger det for at holde vores badeværelser lune om sommeren, uden at fyret skal køre.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Indlægaf Flemming DJ » 06 mar 2011 15:54

Det er en lokkende tanke med en varmtvandsstation (som vel egentlig blot er en varmeveksler til det varme brugsvand?), men kan det ikke være en udfordring at få akkubeholderen højt nok op i temperatur til at hive "opvaskevarmt" brugsvand ud, f.eks. i ydersæsonerne?

Vi har selv et anlæg med 300 l beholder, rumvarmeveksler og 9 m2 pladeabsorberareal (effektivt). Det og kakkelovnen holdt os kørende fra 9. april til 20 oktober sidste år (ja, også lidt tilskud fra el-patronen til det varme vand, da vi prioriterede rumvarmen (små 100 m2 gulvvarme i beton) højest).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

svbech
Stoker V
Stoker V
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Indlægaf svbech » 06 mar 2011 16:42

Hej Flemming

Varmtvandsstationen kan snildt følge med, det er helt korrekt en almindelig varmeveksler. den har en meget stor ydelse.
Desuden så er ydelsen på varmeveksleren meget højere når den skal varme fra 8 til 60 gr i en brugsvands installation, frem for eks 40 til 660 gr i en central varme inst. min veksler yder henholdsvis 72 og 34 kw i den ene og den anden situation.

I praksis så er det varme vand kun 1 til 2 grader under vandet i bufferen, og den kan producere det vand der kan løbe ud af 5 haner samtidigt.

Når solfangeren skal levere varme til en buffer frem for en normal vvb, så får men en væsentlig bedre lagdeling i tanken, så fangerne skal ikke varme hele tanken op før der er brugbart varmt vand. Solfangerne lægger i stedet vand på eks 65 gr ind i toppen af bufferen, og eftersom det også er her varmtvandsstationen henter varmen, så går det hurtigt med at komme i bad.

Tilbage til "Solvarme"