Side 91 af 96
Re: Rundt omkring el-bilen
: 17 dec 2021 14:59
af triumph
svanggaard skrev: ↑17 dec 2021 14:42
Jeg brugte meget krudt på at kigge lille kone-elbil (bil nr 2) for et par år siden, men endte med en Peugeot 107.
På daværende tidspunkt kunne jeg forstå at batteriet er en stor del af omkostningen på produktion af elbil. I det lys var jeg lidt små-irriteret over at rækkeviden altid var 250+ km. Tror faktisk godt der ku' være et marked for små kone/bybiler med mindre batteri - den gennemsnitlige pendlerafstand hjem/arbejde er ca. 25km (hver vej). Dvs. en elbil med rækkevidde på ca. 100km og størrelse som en c1'er/aygo/peugeot 107.
Der er jo Dacia Spring og Renault Zoe. Dog har begge 1 stjerne i Ncap. En Dacia Spring fås vist fra 130.000, en zoe fra 220.000
BYD sælger dobbelt så mange elbiler som Tesla, desværre kan de ikke producere så mange som de kan sælge, så gad vide hvor når de kommer til Danmark ?
https://www.inputmag.dk/byd-dolphin-er- ... onkurrent/
Ellers ville en brugt kia Soul / Hyundai ioniq (ikke 5) være biler til en billig pris, og med en ok rækkevide
https://www.autoscout24.de/lst/hyundai/ ... gfrom=2015
https://www.autoscout24.de/lst/kia/soul ... ng=include&
Re: Rundt omkring el-bilen
: 17 dec 2021 15:29
af Lintz
svanggaard skrev: ↑17 dec 2021 14:42
Tror faktisk godt der ku' være et marked for små kone/bybiler med mindre batteri - den gennemsnitlige pendlerafstand hjem/arbejde er ca. 25km (hver vej). Dvs. en elbil med rækkevidde på ca. 100km og størrelse som en c1'er/aygo/peugeot 107.
Dacia Spring har fået virkelig gode anmeldelser - og til rimelige penge.
Kan ikke lige finde artiklen lige pt.
EDIT: Nå - Så lige at Triumph også har nævnt den
Re: Rundt omkring el-bilen
: 17 dec 2021 15:56
af triumph
Lintz skrev: ↑17 dec 2021 15:29
Dacia Spring har fået virkelig gode anmeldelser - og til rimelige penge.
Kan ikke lige finde artiklen lige pt.
EDIT: Nå - Så lige at Triumph også har nævnt den
Ikke kun gode.
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2021-12-b ... -sikkerhed
Re: Rundt omkring el-bilen
: 17 dec 2021 15:59
af Lintz
Det tror jeg er rimligt kendt.
Køber man Dacia er det ikke for at samle på NCAP stjerner.
Re: Rundt omkring el-bilen
: 17 dec 2021 16:08
af triumph
Så tror jeg nok jeg havde taget en 2019 Ioniq til 150000 i stedet
https://fdm.dk/motor/forpremiere/2019-0 ... muligheder
Re: Rundt omkring el-bilen
: 17 dec 2021 17:18
af triumph
Re: Rundt omkring el-bilen
: 17 dec 2021 19:04
af svanggaard
Tror i misser pointen; Den billigste lille elbil koster fra 130.000,- For de penge får man meget benzinbil og med beskedent kørselsbehov betyder brændstofprisen ikke alverden. Ejerafgiften er også til at overse.
Med beskedent kørselsbehov er der ikke rigtigt noget godt argument for at købe elbil i minibil-segmentet - ud over filantropi.
I rigtig mange tilfælde kunne man sikkert nøjes med et batteri på 15kWh på bil nr 2. Jeg er sikker på at en el-minibil i 70.000-100.00 kr's klassen ville blive et kæmpe hit - på trods af begrænset rækkevidde.
Re: Rundt omkring el-bilen
: 26 dec 2021 11:16
af Lintz
Læste forleden på en gruppe omkring el-biler om en som ikke kunne få åbnet sin klap for at lade. Sandsynligvis grundet frost.
Man designer biler - og el-biler ud fra forskellige kriterier og det at ladeklappen skal sidde i front på nogle af dem er måske ikke den bedste ide i lande med sne og frost.
Her kan tøsne og opsprøjt fra vejen sætte sig på - og måske trænge ind bag og derved få den eventuelle lille lås eller pal som nu måtte være inde bag ved til at fryse fast.
Bare en lille betragtning.
Re: Rundt omkring el-bilen
: 30 dec 2021 16:38
af Lintz
Re: Rundt omkring el-bilen
: 30 dec 2021 18:13
af triumph
Lintz skrev: ↑30 dec 2021 16:38Capture.PNG
https://ekstrabladet.dk/nyheder/erhverv ... er/9064058
Må være lidt træls hvis motorhjelmen åbner under kørslen......
(Godt jeg har en 21 model)