hjemmelavet solfangere!!!!

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af thy »

pelle skrev:hej
Vil lige tilføje at det er yderst vigtigt at det kun er meget lavt tryk man skal bruge,hvis man trykprøver med luft!
Det kan være meget farligt hvis man bare kobler kompressoren til på fuld skrue!
Jeg er iøvrigt selv udlært på en beholder fabrik, og der trykprøvede vi altid med vand! Det er altså ikke så farligt! :great:

mvh thoken

Hej Thoken
Det er helt korrekt det der. :great: Da jeg lavede min tank, proppede jeg bare lidt klude ned i studshullerne. Stak luftpuster ind. Bare der er en lille smule overtryk, er det alt nok. Luften vil finde ud, hvis der er den mindste utæthed. Når man ved tanken er lufttæt, kan man da godt fylde op med vand,Trykprøve, og lade tanken stå med det i et par dage. Jeg syntes bare det er lidt træls hvis man skal have vandet på og af når man trykprøver og det viser sig det ikke er helt tæt.
Med venlig hilsen
Pelle
meget farligt med trykluft... har set hvordan enden er rykket af en tank og revnet gavl da enden ramte muren
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af stokerbent »

hvor meget vandtryk prøver i med
kun vandværks tryk
jeg har lige brøvet min 34kw kobber varmelegme af der sidder i min akku tank fyldte vand i det med vandværks tryk
lukkede ventilen og pillede slangen af. Ja så kom jeg til at læave noget andet og glemte den en måned efter kom jeg i tanke om den åbnede for hanen og vandet fossede ud med meget tryk. Så tror den er fin tæt

lavede et par propper jeg kunne proppe af med samt en tilslutning med en kuglehane så jeg kunne lukke for systemet
yderligere kan man jo sætte et trykmåleur i så kan man holde øje med om det holder trykket
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle »

Hej
Nu blev jeg da helt ked af at jeg skrev man kunne trykprøve med luft. Jeg vil jo nødig være en potientel morder :roll: . Det er jo kun ganske lidt luft jeg skriver om.
Men ellers må man jo trykprøve med vand og så håbe på det er tæt i første forsøg.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af thoken »

pelle skrev:Hej
Nu blev jeg da helt ked af at jeg skrev man kunne trykprøve med luft. Jeg vil jo nødig være en potientel morder :roll: . Det er jo kun ganske lidt luft jeg skriver om.
Men ellers må man jo trykprøve med vand og så håbe på det er tæt i første forsøg.
Med venlig hilsen
Pelle
Hej Pelle(og andre)
Jamen du beskriver da også helt korrekt hvordan man bør gøre, så du bliver vel ikke draget til ansvar icon_cheesygrin.gif !
Jeg nævnte også kun det med trykluften, for at understrege faren focus.gif , og undgå uheld!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej stokerbent med flere
Nu har jeg forsøgt at tegne, hvordan et par radiatorer skal monteres i en brugt olietank. (ikke benzintank.)
Stutse i enden af tanken er mærket op med små cirkler, og skal sidde nogenlunde i de højder de er tegnet i.
De to rektangulære plader måles ud i den størrelse, at der kan skubbes en RIO PK. Radiator ind gennem hullet, når pladerne er skåret ud med en vinkelsliber med tynd skæreskive.
Når radiatorene er på plads, svejses pladerne på igen. Vend tanken så du kan svejse ovenfra og ned på den næsten vandrette flade endebund.
Hvis du bruger elektroder, så er det nemmest for en uøvet at bruge en OK 46,16, men gør stederne, hvor der skal svejses, godt ren, så der ikke er hverken rust eller maling. Slib svejsestederne rene, så går det bedst.
Ved brug af CO2. skal du være omhyggelig med, at få den indstillet rigtigt, så den ikke sprutter og giver mærkelige lyde fra sig. Den skal helst sige som en flue, der står stille i luften, altså en ensartet brummende lyd. Lav en prøve ved at svejse to stykker jern sammen, af nogenlunde samme tykkelse som tanken. Stil dig godt an, så du kan holde svejsehåndtaget i ro. Støt gerne med albuen.
Det var lidt om tanken.:

Bent, - du skal ikke lade dig villede af, at dine solfangere er lavet af sorte ribberør. Der er mange, der har den opfattelse, at ribberør har en stor overflade, og derved kan optage en masse energi. Det er nemlig bestemt slet ikke tilfældet.
På den 56. breddegrad, hvor vi bor, der er en indstrålet energi på ca. 960 Watt pr. m2. pr. time. og så er det med at få opsnappet flest mulige af disse Watt.
Hvis du ser effektivitetsskalaen, som jeg har vist i denne tråd, så kan du selv regne ud, hvormange watt du kan forvente, at hive hjem.
De sorte ribberør ligger ca. 18 % under de fangere, der er lavet af øldåser.
OK. Jeg vedhæfter effektivitetesskalaen igen + tegningen af olietanken med vekslere.
Radiatorer i tank 06.09.08.doc
(33 KiB) Downloadet 304 gange
Effektivitetskurve 14.09.07.jpg
Forleden hørte jeg en sælger, som prøvede at sælge et sæt af de hersens vacum-fangere.
Han snakkede ret meget og godt, og forklarede, at netop disse nye fangere, har denne evne, at de kan optage ca. 2.000 watt pr. m2. pr. time. Hvilket er det reneste vrøvl. Men det påstod han, at have beviser på fra en prøvestation. Nu kunne han ikke lige på stående fod huske, hvilken prøvestation, der havde lavet testen.
Hvis der ligger 100 kroner i en pengekasse, kan man da ikke tage 200 kr. ud af kassen.
Når den indstrålede værdi er på ca. 960 Watt pr. m2. pr. time, kan man da aldrig plukke 2000 watt ud af den pr. m2. pr. time.
Den slags får mit blodtryk til at stige. Han sagde også, at han var jo ingeniør, og han vidste i al fald, hvad han talte om.
Det er jo frygtelig, at sådan en mand rejser rundt og forklarer en masse vrøvl.
Og det er desværre nok nogen, der hopper på den. Puha.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af kaptajnen »

En meget flot tegning du har lavet Ernst! :great:

Det ligner til forveksling min tank, hvilket jeg er glad for...

En ting, som fanger mit blik er at 3-vejs ventilen altid ses placeret på fremløbet. Det må da være hårdt ved den når man tænker på de temperaturer den kan blive udsat for...

Ville det ikke være mere skånsomt at placere den på returen?

Nu ved jeg jo godt nok ikke hvor meget temperaturen vil være faldet på retursiden. Dette afhænger jo af flere forhold som flow hastighed og den temperatur, som er i tanken ved den radiator, som der lades i...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej P.P.P.
Jo, - trevejsventilen kan med lige så god virkning sidde på returen, det har du fuldstændigt ret i.
Den skal jo bare vendes efter det, så den veksler mellem de to returer.
For når ikke der kan komme noget ud af radiatoren, løber der jo heller ingen ting ind i den.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af pelle »

Hej
Ja, så er det bleven tid til atter at lege lidt med solfangere. Jeg har både rodet og eksperimteret med tavlelak på vandbasis og tjære med jernoxid og brændeovns maling og kulpulver, så jeg er sort helt op bag ørene. Tjære og tavlelak holder fint til en temp. på 160 gr uden at løbe af. Jeg lagde et par prøver i ovnen.
Dåserne på billedet er drysset med lidt kulpulver.

Vil det jernoxyd, når det er bundet i tjæren, på nogen som helst måde kunne skade aluminium ? Jeg mener der kan jo aldrig komme vand i forbindelse med aluminiums dåsen og jernoxyden er jo bundet i tjæren. Der skal jo både vand og ilt til inden metallerne bliver aggresive.

Jeg har lagt staniol mellem dåser og isolering efter Ernsts anvisninger. Huller i absorberarealet er jo lig med ingen varme.
Med venlig hilsen
Pelle

DSC00277.JPG
DSC00276.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Pelle
Det ser knageme rigtigt godt ud, det du har fundet frem til.
De 25 m2. solfangere skal du nok få meget glæde af. :wink:

Jeg misforstod vist nok udregningen af den tyske opskrift med, hvormeget energi dit anlæg kan hive hjem, og hvormeget du skal bruge til suplering.

Det kan vi vende tilbage til.

Det er nogle flotte billeder fra det store projekt nede på Friland.
Et af Peters billeder ligner et af dine til forvekksling. Der hvor dåserne ser ud til de er malet grå.
Men slutresultatet ser rigtig godt ud, og hovedsagen er jo, at det hele virker efter hensigten, efter hvad J.P.M. skrev i mailen. :great:
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: hjemmelavet solfangere!!!!

Indlæg af Ollii »

Jeg har meget interesseret kigget denne tråd igennem.
Har dog lige et par spørgsmål.

1 hvordan isoleres kassen solfangeren bygges ind i? og i forbindelse med dette ville det så være en fordel og bruge termoruder?

2 hvordan skal rør inden i kassen isoleres? hvordan har i isoleret frem og retur?

3 Hvordan med overkog? hvis der i december kan opfanges energi nok til at varme vand må der vel i juli hvor udetemp er 30 grader opfanges energi nok til at opvarme 1200 liter vand over kogepunkt?

Men er da helt genialt hvis man om sommeren bare kan slukke fyret og stadig kunne tage et varmt bad. :-)

Hilsen Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Besvar