SEAT Ibiza

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Lasse Elbek
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 129
Tilmeldt: 31 mar 2011 13:02
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 204
Brændsel: Fjernvarme
Blevet takket: 2 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Lasse Elbek »

Men tilbage til spørgsmålet om den Ibiza.. Så får man mere udstyr for pengene i en Fabia. - fartpilot, sædevarme og aircon er standard i Fabia. koster mere end de 10k, Ibiza'en er billigere.
Umiddelbart vil jeg vurdere at en Fabia holder værdi'en bedre også.

Så kan måske også overvejes en 1.2 TSI - koster noget mindre som Fabia end Ibiza. 15000 mindre end 1.2 TDI.
Jeg ville vælge en TDI, hvis jeg skulle køre over 50 km om dagen, ellers TSI.
Skoda sælger også ekstra garanti.

Efter min mening er der ikke den store forskel på Polo, Fabia og Ibiza :wink:

calle

SEAT Ibiza

Indlæg af calle »

Der her er sgu for kedeligt Ulrik. Hvis du virkelig vil have en lille dieselmaskine, der sparker røv, så overvej denne her. Den går også langt på literen, hvis du kører pænt. Tænk over det - foråret nærmer sig. Ihvertfald jf. kalenderen icon_cheesygrin.gif

http://www.ducati.com/monster_diesel/index.do

Venlig hilsen
Brugeravatar
KjeldB
Stoker VI
Stoker VI
13
Indlæg: 230
Tilmeldt: 31 mar 2011 11:16
Mit fyr: EKOHEAT 900
Areal: 145
Brændsel: Barlinek 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Årligt forbrug: ca. 2500 kg
Geografisk sted: Hirtshals

SEAT Ibiza

Indlæg af KjeldB »

Hej Ulrik

Gå ind på dette link så kan du se omkostninger og pristab på flere forskellige biler, og Seat Ibiza er en af de biler som lider MINDST tab.
Jeg har været ude og prøvekøre den pågældende bil og synes det er meget fin bil.

http://press.autorola.com/Analyser/2012 ... i_2012.pdf
6,0 kw solcelle anlæg på taget :)
Varmepumpe Zibro S-3637
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Ulrik »

Tak for linket
MvH Ulrik©
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af holberg19 »

Jeg har stået i samme situation for ganske kort tid siden. Pendler 190 km/dagen og har et ønske om et vist niveau af komfort og rimelig driftsøkonomi. Ville have en ny bil. Prøvede

VW/Seat/Skoda UP!/Mii/Citigo
Vi prøvede trillingerne fordi det oprindeligt var meningen min kæreste skulle have ny bil. Mii var en katastrofe da viskerne ikke virkede i den bil vi prøvede. UP! var egentlig fin, men prisen render stærkt hvis den skal udstyres bare en lille smule og så kommer den pludselig i konkurrence med biler der hører til i klassen over. Sammen med lang leveringstid valgte vi derfor at hoppe et niveau op prismæssigt.

Renault Clio 4 (ny model)
Egentlig var det ikke planen vi skulle prøve den nye Clio fordi vi reelt var hos forhandleren for at prøve den nye Twingo. Imidlertid fik sælgeren overtalt os til en tur og det var her vi overvejede muligheden for at hoppe et niveau op prismæssigt, fordi vi kunne se der var væsentligt mere bil for pengene ved at betale 20-30.000 mere.
Endte med at købe Clio'en i skarp konkurrence med Fiestaen. Clio'en vinder på mere udstyr til prisen, bedre køreegenskaber, lavere indkøbspris, lavere støjniveau, mere plads og bedre vurderet totaløkonomi (30.000 km service samt 27 km/l). Fiestaen vinder på motorsiden og så sidder jeg marginalt bedre i dennes sæder.

Citroen C3
Bilen er relativt anonym indvendig grænsende til det kedelige. Gearskift lidt for upræcist. Styretøj ligger ikke i den præcise ende af skalaen. Undervogn er en blød hat og cigarer. Sælgeren gjorde ikke noget godt for oplevelsen. Ventede 20 min på at komme ud og køre, fordi bilen var "blevet væk" på den store parkeringsplads. En gennemsnitlig oplevelse på alle fronter.

Ford Fiesta
Fiestaen med den omtalte 1,0 (100hk) motor var overordnet set et positivt bekendsskab, men styretøjet er ikke det mest præcise i klassen samtidig med at kabinen føles en smule lille for mig med mine 1,9m. Sæderne var dog gode. Støj ved motorvejskørsel var over gennemsnittet. Motoren er omdrejningsvillig og føles ganske rap, men da hovedparten af min transport foregår på motorvejen er det ikke en relevant parameter. Km/l opgivet til ca. 24. Fornuftigt udstyrsniveau i forhold til prisen (sammenlignet med øvrige i klassen).

Opel Corsa
Lidt ligesom C3'eren. For anonym og uden kant. Derudover klart én af de dyreste biler i feltet.

Mazda 2
Fin bil. Gode køreregenskaber, men bilen er ganske enkelt for dyr i drift med mit kørselsbehov (ca. 18-19 km/l). Derudover har modellen i forhold til de øvrige biler i feltet et par år på bagen og er også én af de dyreste i indkøb.

Seat Ibiza
Forhandleren havde kun versionen i stationcar hjemme, men forsikrede os at den kørte på samme måde hatchback'en. Har tidligere kørt 250.000 problemfrie km i en Seat Leon så mærket havde et forspring på point her. Imidlertid er kabinen bare mere trist end dens bedste konkurrenter og med min højde er førerpositionen et irritationsmoment, fordi jeg kommer til at sidde meget højt i forhold punktet hvor tag og forrude mødes. Det spolerer en del af mit udsyn. Køres sædet i bund bliver vinkel mellem ryglæn og sædebund for lille og jeg synes jeg sidder klemt. Støjniveauet er i den lavere ende mens jeg synes motoren er en smule i underkanten til bilen. Den har dog pæne forbrugstal. Forhandleren virkede villig til at skrue på prisen, men min førerposition i bilen er bare ikke god.


Fik ikke prøvet
Peugeot 206 fordi den er for dyr (for dyr betyder i disse henseender - at prisen - i forhold til dens konkurrenter - er for høj).
Kia Rio fordi 7 års "garanti" er irrellevant da det reelt set kun er 3 år for mig (7 år eller 150.000 km). Samtidig skal der helst holdes service hos importørens autoriserede værksteder. Intet er gratis - heller ikke garanti. Prismæssigt i overkanten.
Hyundai I20 fordi Hyundai er indehaver af jordens mest irriterende hjemmeside. Umuligt at få et overblik over bilen og udstyrsvarianter.
VW Polo fordi den er for dyr (og fordi VW ikke er hvad det har været).

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Tom_AT »

Lidt pudsigt at du finder Fiestaens styrtøj upræcist, når samtlige motorjournalister roser det til skyerne som klassens bedste. Men du ellers har du ret, den er ikke voldsomt stor i forhold til andre :-)
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af holberg19 »

Tom_AT skrev:Lidt pudsigt at du finder Fiestaens styrtøj upræcist, når samtlige motorjournalister roser det til skyerne som klassens bedste. Men du ellers har du ret, den er ikke voldsomt stor i forhold til andre :-)
Jeg er ligeglad med motorjournalister. Det er mig der skal køre i bilen :P Det må i øvrigt være budskabet til trådstarter - tag en god ven med ud (eller konen hvis hun gider) og prøv nogle biler. Det er super hyggeligt!
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af triumph »

Fik ikke prøvet
Peugeot 206 fordi den er for dyr (for dyr betyder i disse henseender - at prisen - i forhold til dens konkurrenter - er for høj).
Kia Rio fordi 7 års "garanti" er irrellevant da det reelt set kun er 3 år for mig (7 år eller 150.000 km). Samtidig skal der helst holdes service hos importørens autoriserede værksteder. Intet er gratis - heller ikke garanti. Prismæssigt i overkanten.
Hyundai I20 fordi Hyundai er indehaver af jordens mest irriterende hjemmeside. Umuligt at få et overblik over bilen og udstyrsvarianter.


Hvis man taler om biler der lover bedre forbrugstal de holder, så er en RIO et super eksempel. Men jeg er sikker på at dem der køber bilen efter 3 år, og stadig har 4 års garenti tilbage = det dobbelte af f.eks en sprit ny WV. Gerne vil betale lidt ekstra for den garenti, så derfor syntes jeg heller ikke at 7 års garenti er irrelevant, selvom man sælger bilen efter 3 år.
Nu er det vel heller ikke en lov at man skal sælge bilen efter 3 år.
Med dagligkørsel på 109 km/dag, + lidt kørsel i weekenden vil du have kørt ca. 230.000 km på 5 år. Med fuld garenti hvis du køber en hyundai.
Prisen på service af Kia / Hyundai afhænger meget af værkstedet. Nogle er gode, nogle er dårlige. Nogen er realativt billige, nogen er dyre.
Jeg har en Kia Ceed jeg har fået seviceret hos kia i slagelse. Der er 30.000 km mellem hvert service, og det har kostet mellem 2800 og 4800 pr gang. Det er rigtigt nok dyrer end f.eks Toyota, men de skal så tilgændgæld til service for hver 15.000.

Nogle af de billige værksteder har stort set intet udstyr, så kan det godt være at de har en lav timepris. Men hvis de hverken kan spore dæk, når de har skiftet en styrekugle. Eller udlæse fejlkoder, og derfor bare skifter stumper indtil de finder fejlen. Så er det ikke nødvendigvis en fed foretning at benytte billige værksteder.

Det er ikke fodi jeg skal sælge kia/hyundai til nogen overhovedet, men bare for at sige at der er mange måder at anskue et bilkøb på
nemocharley

SEAT Ibiza

Indlæg af nemocharley »

Jeg valgte Polo BMT 1.6l diesel 90hk (papegøjeplader), men vil være ærlig og sige at det lige så godt kunne have været Ibiza eller Fabia, jeg fik bare den bedste handel med Poloen (havde en gammel Lupo at bytte med). Jeg har kørt i bilen et år nu, og det er en ren fornøjelse. Når fartpiloten er på 120km, så ruller den 27km på en liter diesel.
Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Jobak »

Ulrik skrev:Jeg overvejer at købe en ny seat ibiza 1.2tdi
Den skal primært bruges til mototvej kørsel.

Nogen der har erfaringer med denne bil?
Hej Ulrik
Hvordan gik det med bilkøbet?

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Besvar