hjemmelavet buffertank

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

hey der....
ja den med hullerne hade jeg også gået og tænkt på....
men der er skam en okay cirkulation..... men så bare ikke nok til de knabt 20kw som fyret er på....
det er skam heller ikke fordi at fyret går på pause lige med det sammen...
jeg vil tro at det varmer ca 1/5 - 1/4 af tanken op før at varmen indhenter indhenter cirkulationen.....
men så sker der heller ikke mer.... tanken varmes selvsølig stadig videre op..... men fyret skifter mellem pause og trin 1...
men jeg hade lige tommestokken fremme og måle lidt..... fra mine studser på fyret til studserne på tanken er der lige over en meter i højden... og ca 1,5 meter i længden.... så der er temmelig god stigning... og det er lavet i 1" rør og det er kun den kolde retur der er monteret 2 stk 45`vinkler på...... så det var næsten direkte....
men ernst.... jeg skal nok fortelle om hvordan det kører når pumpen kommer på.... :great: :great:

men det er entligt også lige meget nu... for nu har jeg ændret rørne mellem kedel og tank... så de er gjort klar til at få en pumpe på..... og det var faktisk dejligt at få dem gemt lidt af vejen nu hvor jeg godt kan krænge dem lidt så de følger rummet....

men det jeg nu spørger til er så om det med pumperne....
er der noget med at en alpha2 selv reguler trykket efter forbrug....??
for skal jeg så smide den op på fremløb til huset så den kan juster efter behov...
og den gamle "slave" pumpe med 3 faste indstildninger til mellem tank og kedel da den jo så ikke skal reguler.....???

mvh leo-pol

og så er det vist tid til et par "stemnings" billeder... :great: :great:
Vedhæftede filer
bare et søllet røgrør... ikke noget vildt... men det ser sku-da meget godt ud... sikke nogle vinkler jeg fik skåret og svejst...
bare et søllet røgrør... ikke noget vildt... men det ser sku-da meget godt ud... sikke nogle vinkler jeg fik skåret og svejst...
og så fik jeg endelig hevet is klodsen ud af en regnvands tønne som har været bundfrussen her den seneste tid og endelig smeltet nok... fruen hade prøvet at smelte den ud med varmt vand så den var hul inde i... så jeg smed sku lige et lys i.... det ser sku meget godt ud sådanne en 80cm høj is-klods med lys i...
og så fik jeg endelig hevet is klodsen ud af en regnvands tønne som har været bundfrussen her den seneste tid og endelig smeltet nok... fruen hade prøvet at smelte den ud med varmt vand så den var hul inde i... så jeg smed sku lige et lys i.... det ser sku meget godt ud sådanne en 80cm høj is-klods med lys i...

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Garmin »

Rigtigt med pumperne.
Alpha 2 pumpen på frem mod huset, super til det formål.
Den "gamle" 3 trins på kedelshunt.

/G
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

Garmin skrev:Rigtigt med pumperne.
Alpha 2 pumpen på frem mod huset, super til det formål.
Den "gamle" 3 trins på kedelshunt.

/G
mange tak for det mester...
så er jeg et ?? fattigere... :great:
leo-pol
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Den er jeg også helt med på..
Monter den gamle pumpe på returen hjem til kedel, og prøv at køre på trin 1.
Det tror jeg vil være nok.
Den nye Alpha regulerer sig selv alt efter modtrykket på fremløbet.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

SÅ ER DEN GAL IGEN:......

nu har jeg brugt hele dagen og det meste af natten på at lave rør og det hele... pumpen er kommet på så der skulle ikke være noget problem med cirkulationen og det hele sidder bare og det ser skide godt ud.....MEN...
nu driller shunden....
jeg har kørt piller og har kun kørt mellem mellem kedel og tank... så det er blande sløjfen mellem der der laver balade....
der var liv i fyret og det kørte bar derud af...
men jeg kunne ikke hive min "kolde" retur til fyret op på de 60 grader....
den lå bare og fes den af på de 20 garder...
men der var messer af cirkulation....
jeg satte pumpen på laveste hastig hed og det gav intet over de 20grader...
det virkede som om at ventilen ikke kunne lever nok varme til den kolde...
så "drøvlede" jeg den kolde hende på tanken på kugleventilen.... og det hjalp... da jeg så lukkede mer og mer begynde der sku at ske noget....
da jeg nået de 60grader på returen fik jeg kigget på kugleventilen.... jeg hade sku næsten lukket den helt....
men så begyndte fyret jo og gå i pause igen, for jeg hade jo næsten ikke noget cirkulation....
op på fuld knald med pumpen... men ark... den kunne simpelt hen ikke tvinge det hurtiger igennem ventilen kunne jeg høre...
og lige så snart jeg åbnede bare en lille smugle igen for kugleventilen på tanken så faldt temperturen voldsomt hurtigt lige efter blandesløjfen....
hva gør men så...... det er jo "for mig" helt klart at ventilen ikke lever varmen hurtigt nok.... skal jeg have pumpen om på den varme side,,,, det burdte da ikke at gøre den store foreskæl....
for god ordens skyld skal jeg jo så lige sige at rørne er 1" og ventilen er en watt ventil med fjern føler... i 3/4...
jeg tænker lidt om jeg har taget det for gode vare da ham i vvseksperten sagde at det var denne størlse jeg skulle have....
for det er skutter meget hul der når man lure ind i den og den står åben.....

og jo... jeg har tjekket om den hænger.... det gør den ikke.... jeg kan jo også godt juster på den og den reager.. men kan ikke følge med....

jeg lagde mærke til at da jeg slukkede pumpen og lukkede fyret ned, syntes jeg godt nok at temperturen dalede rimelig hurtigt.... så noget selvcirkulation må der da være selv om jeg har lagt rørne om og ikke lige frem går direkte...

men U-HA.... nu begynder jeg sku at blive træt af at lave rør.... så HJÆLP..................

leo-pol
Vedhæftede filer
ksm9.JPG

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Garmin »

En "rigtig" shunt er en trevejsventil.

/G
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Flunk »

Nu er en kugleventil ikke meget bevændt som reguleringsventil.
Den har en modbydelig reguleringskarakteristik.
Hvis du istedet monterede en skydeventil med en lineær karakteristik, ville du kunne drøvle flow gennem buffertanken som du har prøvet.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 114 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Exsmeden »

leo-pol skrev:SÅ ER DEN GAL IGEN:......

nu har jeg brugt hele dagen og det meste af natten på at lave rør og det hele... pumpen er kommet på så der skulle ikke være noget problem med cirkulationen og det hele sidder bare og det ser skide godt ud.....MEN...
nu driller shunden....
jeg har kørt piller og har kun kørt mellem mellem kedel og tank... så det er blande sløjfen mellem der der laver balade....
der var liv i fyret og det kørte bar derud af...
men jeg kunne ikke hive min "kolde" retur til fyret op på de 60 grader....
den lå bare og fes den af på de 20 garder...
men der var messer af cirkulation....
jeg satte pumpen på laveste hastig hed og det gav intet over de 20grader...
det virkede som om at ventilen ikke kunne lever nok varme til den kolde...
så "drøvlede" jeg den kolde hende på tanken på kugleventilen.... og det hjalp... da jeg så lukkede mer og mer begynde der sku at ske noget....
da jeg nået de 60grader på returen fik jeg kigget på kugleventilen.... jeg hade sku næsten lukket den helt....
men så begyndte fyret jo og gå i pause igen, for jeg hade jo næsten ikke noget cirkulation....
op på fuld knald med pumpen... men ark... den kunne simpelt hen ikke tvinge det hurtiger igennem ventilen kunne jeg høre...
og lige så snart jeg åbnede bare en lille smugle igen for kugleventilen på tanken så faldt temperturen voldsomt hurtigt lige efter blandesløjfen....
hva gør men så...... det er jo "for mig" helt klart at ventilen ikke lever varmen hurtigt nok.... skal jeg have pumpen om på den varme side,,,, det burdte da ikke at gøre den store foreskæl....
for god ordens skyld skal jeg jo så lige sige at rørne er 1" og ventilen er en watt ventil med fjern føler... i 3/4...
jeg tænker lidt om jeg har taget det for gode vare da ham i vvseksperten sagde at det var denne størlse jeg skulle have....
for det er skutter meget hul der når man lure ind i den og den står åben.....

og jo... jeg har tjekket om den hænger.... det gør den ikke.... jeg kan jo også godt juster på den og den reager.. men kan ikke følge med....

jeg lagde mærke til at da jeg slukkede pumpen og lukkede fyret ned, syntes jeg godt nok at temperturen dalede rimelig hurtigt.... så noget selvcirkulation må der da være selv om jeg har lagt rørne om og ikke lige frem går direkte...

men U-HA.... nu begynder jeg sku at blive træt af at lave rør.... så HJÆLP..................

leo-pol
Mojn!!
Prøv at lave det sådan.
Vedhæftede filer
ksm9.JPG
ksm9.JPG (10.99 KiB) Vist 656 gange
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

nu ville jeg jo gerne undgå alt det med "drøvle" ventiler......
men kan den 3/4 " Watt ventil virkelig lever nok gennem det lille hul....???
nu har jeg ligget hele morgenen i min seng og tænkt at nu var vandet i bufferen jo også rigtigt koldt og kom lige fra brønden og kan ikke havde været mer en et par grader.... men det skulle jo ikke gerne være det der kan lave balade fremover...
den med en rigtig shunt med en trevejsventil..... det var skam også det første jeg tænkte...
men jeg syntes at jeg læste på et tidspunkt at det var noget røv hvis kedlen af en eller anden grund skulle komme op og koge at der så ikke kan løbe vand til kedlen.....

mvh leo-pol
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

Flunk skrev:Nu er en kugleventil ikke meget bevændt som reguleringsventil.
Den har en modbydelig reguleringskarakteristik.
Hvis du istedet monterede en skydeventil med en lineær karakteristik, ville du kunne drøvle flow gennem buffertanken som du har prøvet.
hu må jeg erligt indrømme at jeg ikke lige er med på disse udtryk... :shock: :shock:
men jeg forstår godt at den ikke egner sig til at drøvle med...
men problemet var jo at da jeg drøvlede på kugleventilen virkede det..... men jeg kunne fornemme at det var som om at watt ventilen ikke kun lever og jeg kunne tydeligt høre at den begyndte at væse lidt, som om at "der kunne simplt hen ikke komme nok gennem"
og så mistede jeg så meget cirkulation så fyret begyndte at gå i pause.... også selv om der var fuld knald på pumpen....

leo-pol

Besvar