LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

jhjorsal skrev: 30 mar 2019 13:36 Hej Igen Troldmand
Nu er jeg så kommet hjem, og skal til at i gang med projektet, jeg har fået mine drenge til at hente de stumper jeg købte undervejs, og desværre var der ikke solspiral i den 1000l tank de fik hentet, selvom at det var lovet fra sælgers side. men nu prøver jeg at sætte det om kun med Baxifyr og varmepumpe i første omgang, er vi enig om at det må du sådan her ? (se vedhæftet fil) også tænker jeg at jeg måske vil tilslutte mit gamle solvarmeanlæg på sigt, så det kun er vanddrevet, også bare kører direkte på tanken og derved være fri for alt det der solvarmevæske, meningen er så at jeg vil tappe væsken af over vinteren, du siger alligevel at du ikke bruVarmeinstallation med solvarmepaneler og LVV v.1.2.pdfger tanken om vinteren, hvad tænker du om den ide?
Det jeg tænker.
Tilslutningen er imø. i orden. Hvordan vil du styre, hvornår vpen skal overtage at lave varme. Var det min vp, der blev koblet op med et pillefyr, vil cirkulationspumpen i vpen køre konstant, og selvfølgeligt stå og cirkulere det varmen vand fra Baxi rundt i akkutanken, hvilket selvfølgeligt er helt unødvendigt. Det optimal vil være, hvis vpen har en akkutank føler, der kan slukke for cirkulations pumpen ude i vpen. Man kan heller ikke bare blokere for gennemløb i vpen, da den så straks melder fejl.
Vil du have begge dele, tror jeg du må ud i noget hjemmebiks af noget relæ styring af vpen med føler i tanken.
Og så mit spørgsmål. Hvorfor smider du ikke baxi ud.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Tanken var at jeg vil opbygge det som et enten eller anlæg, enten kører Baxi kedlen (uden akkutank) ellers kører varmepumpen (med akkutank). Det styres på den 3-vejs ventil der sidder på returen som enten leder returen tilbage til Baxi kedlen eller tilbage til akkutanken (varmepumpen), og den varmekilde der ikke benyttes er slukket. Jeg har ikke mulighed for at skrotte Baxikedlen da jeg er overbevist om at varmepumpen ikke kan følge med i de koldeste måneder. Det er muligt jeg skal have lavet en styring der kan starte cirkulationspumpen på Baxifyret når varmepumpen kører og udendørs temperaturen kommer under et vist niveau,ligesom du har.
Håber det gav mere mening, og det jeg ville hører om var til dels om ikke det var sådan du havde tænkt det, sidst vi skrev sammen. Og dels hvad du tænkte om at koble et par solpaneler direkte på akkutanken, også lukke vandet af solpanelerne hvert efterår, da det var min opfattelse at de alligevel ikke bidrog med noget om vinteren. Du skrev i hvert til fald at akkutank funktionen ikke blev benyttet om vinteren men at varmepumpen bare kørte konstant, sådan som jeg forstod det.
Grunden til at jeg gerne vil have mine solpaneler på anlægget, er at jeg liger har læst mig til at solpaneler er 4X så effektive som solceller, så mine 7m2 gamle solpaneler svare sådan cirka til 28m2 solceller, hvis jeg skulle kopier en af dine tiltag med en 24v el varmepatron, og jeg har ikke lige plads til 28m2 solceller mere😂😂
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Det er rigtigt, at når der er koldt nok, er der ingen brug for buffertank / akkutank til vpen.
Det er efterår / forår når temperaturen gør, at vpen er for stor, der er brug for buffertank.
Buffertank / akkutank på vpen gør, at man minimere mest muligt antal start og stop.
Som jeg ser det, vil det være uøkonomisk at have begge dele kørende parallelt.
Da Baxi er din primære varmekilde, må du have noget styring, der sætter vpen på pause, hvor den ikke er nødvendig.
Selvfølgeligt kan du bare lade vpen stå og køre standby med cirkulations pumpen kørende. Men det vil da være lidt uøkonomisk.
Solceller vs solpaneler er et helt andet tiltag. Vores solceller kører strømmen direkte i vvb over eget varmelegeme.
Vores solceller er i vintermånederne delvis dækket af høje træer. Men når sommeren kommer, hvor solen står højt, laver vores 2,5kwh solceller alt det varme vand vi har brug for. Passer nogen lunde med, at når vpen bliver slukket, klarer solen at levere varmt vand.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Er det en gammel eller for lille vp du har siden du siger den ikke kn følge med?
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Det er en brugt 10KW der er indkøbt primært til at holde lidt varme på huset når jeg sejler, 2 måneder ude/2måneder hjemme.
Og hvis jeg er hjemme, så kan det formentlig lave varme nok i forår og efterår, hvor fyret alligevel ikke kører optimalt, det er hele tanken bag setup`et.
Jeg har ikke noget imod at fyrer, mit Baxifyr kan formentlig holde nogle år endnu, ligeledes den brugte varmepumpe. Og med den udvikling der har været på l/v varmepumper de sidste 5 år, hvordan ser det så ikke ud om 5 år. Og til den tid har jeg måske også fået lagt gulvvarme i den resterende 2/3 af huset😂😂
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Troldmand. skrev: 30 mar 2019 22:02 Som jeg ser det, vil det være uøkonomisk at have begge dele kørende parallelt.
Jeg tror du misforstår, anlæggene er sat op parallelt men det er ikke meningen at de skal skifte automatisk, det er en manuel proces jeg laver 2 gange om året, efterår og forår.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

jhjorsal skrev: 30 mar 2019 22:27 Det er en brugt 10KW der er indkøbt primært til at holde lidt varme på huset når jeg sejler, 2 måneder ude/2måneder hjemme.
Og hvis jeg er hjemme, så kan det formentlig lave varme nok i forår og efterår, hvor fyret alligevel ikke kører optimalt, det er hele tanken bag setup`et.
Jeg har ikke noget imod at fyrer, mit Baxifyr kan formentlig holde nogle år endnu, ligeledes den brugte varmepumpe. Og med den udvikling der har været på l/v varmepumper de sidste 5 år, hvordan ser det så ikke ud om 5 år. Og til den tid har jeg måske også fået lagt gulvvarme i den resterende 2/3 af huset😂😂
Det var da en fornuftig tankegang.
Det forenkler jo hele problematikken en hel del.
Når du kommer hjem, slukker du for vpen og starter baxi op.
Når du tager afsted slukker du for baxi og tænder for vp. Enklere kan det ikke blive.
På sigt kan du jo altid smide baxi ud, og få en vp der kan klare det hele.

Faren ved vp. Man bliver afhængig af den velvære den giver ;-)
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Ja det skal ikke gøres sværer end det er 😂 men jeg må have misforstået dig tidligere på året, jeg var af den opfattelse af at du havde både solvarme og solceller/el-varmepatron på din buffertank. Og som jeg forstår det nu, så har du faktisk ingen af delene på buffertanken, men solceller/el-varmepatron på din VVB.
Total misforståelse 😂😂
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

jhjorsal skrev: 30 mar 2019 22:54 Ja det skal ikke gøres sværer end det er 😂 men jeg må have misforstået dig tidligere på året, jeg var af den opfattelse af at du havde både solvarme og solceller/el-varmepatron på din buffertank. Og som jeg forstår det nu, så har du faktisk ingen af delene på buffertanken, men solceller/el-varmepatron på din VVB.
Total misforståelse 😂😂
Ja det nemmest er at få skrevet noget uforståeligt. Der er kun vpen på buffertanken. Vi har lige nu ikke andre varmekilde til huset end vpen. Som du måske har læst i anden tråd, vil jeg til sommer, sætte en 3kwh el-patron i buffertanken.
Skulle vpen gå ned kan jeg sætte strøm fra nettet på el-patronen og få lidt lune af den vej. Derudover har jeg en 6kwh diselgenerator, som kan gå på elpatronen, hvis strømmen helt skulle forsvinde over længere tid.
Som ægte jyde, kan man godt li den med livrem og seler. Og så skal man heller ikke glemme det nørdet i det hele.
Og det med at nørde, så har det med årene kommet til at betyde, at jeg kun har to sæt tøj. Arbejdstøj og sengetøj :great:
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

👍 jeg havde engang en Passat der brændte tilbage i magasinet, ingen kunne forklare hvorfor, og hvorfor ikke det automatiske slukkeanordning ikke var trådt i kraft, men alt endte godt, jeg fik et nyt fyr af forsikringen😃 Men i de 3 uger der gik fra branden og til den lille ny Baxi stod klar varmede vi op med en VVB 250l med elpatroner, noget smeden installerede og forsikringen betalte😃 og i den tid brugte vi så for 11.000kr mere i strøm, vi skrev dog så også januar måned men da alligevel en slat, som dog også forsikringen betalte. Det jeg bare vil sige med den lille historie, er at det ikke er nogen billigmåde at fyre på😂😂
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Besvar