Orlan 40 KW installation færdig

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Tom_AT »

Der er jo mulighed for at pilene er tegnet forkert :)

Men det ser ud til at der også sidder en pumpe ved solfanger stationen, ikke? kører det igennem en veksler? Hvis ikke. Så kan jeg godt nok ikke se hvorfor der skal være den ekstra pumpe mellem akkutank og kedel.

honneymonster
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af honneymonster »

Mon ikke det er pumpen til selve solvarmekredsen man kan se der .den anden pumpe på fremløb mellem kedel og akku må bruges som kølespiral/overskudsvarme
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af John Skov Jensen »

John Skov Jensen skrev:Jeg kikker på det i aften
Ja, det er lidt usædvanligt den måde det er strikket sammen på. Men det skal nu nok virke.
Jeg tænker på hvorfor du skal have varme fra solvarmebeholderen og ned i kedelkredsen om sommeren, er det for at kunne sikre mod kogning på varme dage?
Hvis det forholder sig sådan, kan den ekstra cirkulationspumpe godt flyttes op over dit tee som forbinder solbeholder og kedelkreds, funktionen vil være den samme, men kedelkredsen vil være uden pumpen som vil skabe en unødig forsnævring på kedelkredsen, med nedsat flow til følge. Det kan være at den ekstra pumpe ikke forhindrer ladeventilen i at yde flow nok, men uanset er flowet påvirket, og dermed vil der være et ekstra unødigt strømforbrug
honneymonster
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 166
Tilmeldt: 27 sep 2007 18:25
Mit fyr: Woddy 10 KW
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5,5
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af honneymonster »

Ja det virker men som du siger er det bedre at få pumpen op i teet så den kun kører når den skal køle solvarmedelen
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Den streng der går fra kedelkredsen og med pil ind i solbeholder/vekselbeholder går den vej så længe kedel og laddomat kører. I det øjeblik at kedel og laddomat slukkes i sommerhalvår, så tændes den "omstridte" cirkulationsbeholder og trækker nu varmt vand op nede fra vekselbeholderen og flowet går nu den anden vej og tegningen skal så tegnes med pilene modsat, altså fra vekselbeholder til akkutank.

Jeg tænker at det er konstrueret på den måde så at hvis det skulle være en lang varm periode hvor jeg fx er væk en del så er der jo 2000 L som kan varmes op i stedet for kun 200 L på vekselbeholderen.

Jeg har også fortegnet mig. Sol-vekselbeholderen står jo på gulvet, så hvis det varme vand fra den i sommerhalvåret skal over på akkutank så skal der jo noget til at trække det op nede fra vekselbeholderen og op i akkutanken.
Senest rettet af Michael123 19 feb 2017 21:06, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af John Skov Jensen »

Michael123 skrev:Den streng der går fra kedelkredsen og med pil ind i solbeholder/vekselbeholder går den vej så længe kedel og laddomat kører. I det øjeblik at kedel og laddomat slukkes i sommerhalvår, så tændes den "omstridte" cirkulationsbeholder og trækker nu varmt vand op nede fra vekselbeholderen og flowet går nu den anden vej og tegningen skal så tegnes med pilene modsat, altså fra vekselbeholder til akkutank.

Jeg tænker at det er konstrueret på den måde så at hvis det skulle være en lang varm periode hvor jeg fx er væk en del så er der jo 2000 L som kan varmes op i stedet for kun 200 L på vekselbeholderen.
Så giver det god mening at flytte cirkulationspumpen uden for kedelkredsen, op over dit Tee
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Jeg har også fortegnet mig. Sol-vekselbeholderen står jo på gulvet, så hvis det varme vand fra den i sommerhalvåret skal over på akkutank så skal der jo noget til at trække det op nede fra vekselbeholderen og op i akkutanken.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af John Skov Jensen »

Michael123 skrev:Jeg har også fortegnet mig. Sol-vekselbeholderen står jo på gulvet, så hvis det varme vand fra den i sommerhalvåret skal over på akkutank så skal der jo noget til at trække det op nede fra vekselbeholderen og op i akkutanken.
Pumpen er helt ok, den bør bare flyttes lidt :great:
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

John du har brugt meget tid på mit system og jeg sætter meget pris på den hjælp jeg har fået, så hvad skal jeg sende til dig; brændebriketter, rødvin, chokolade eller? :great:
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af John Skov Jensen »

Michael123 skrev:John du har brugt meget tid på mit system og jeg sætter meget pris på den hjælp jeg har fået, så hvad skal jeg sende til dig; brændebriketter, rødvin, chokolade eller? :great:
Velbekomme
Kommer du forbi østjylland, så giv et kald, så deler vi to af dine pils her på matriklen mens vi snakker om kedler og galvaniserede vandrør icon_cheesygrin.gif drinking25.gif drinking25.gif

Besvar