Høj drift konstant

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
denjan
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan »

ja det er meget muligt.. Det jeg ikke helt forstår er, at fyret kan have en kedeltemperatur på 77 grader men stadig køre feks. 70% drift, når det ikke burde være nødvendigt..?

Bjarne

Høj drift konstant

Indlæg af Bjarne »

denjan skrev:ja det er meget muligt.. Det jeg ikke helt forstår er, at fyret kan have en kedeltemperatur på 77 grader men stadig køre feks. 70% drift, når det ikke burde være nødvendigt..?
hmm,- er vi ikke ude i at PI står på en måde således at den ikke kan nå at justere ydelsen ned i takt med at kedeltemp stiger?
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Høj drift konstant

Indlæg af pso »

Hej
Der er mange bud hvad der kan være galt i denne tråd. Det ser ud som om du/vi overser noget. 20 kw bør være nok under alle normale forhold også selv om det er på en 16 kw kedel.
Når i så oveni købet ikke skruer helt op.
En varme insatllation er for meste simpel men nogle gange er det kompliceret at finde en fejl.
Du svarer ikke på hvor du bor! Det bedste ville være at en kom forbi og hjalp dig med at finde ud hvad der går galt.
denjan
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan »

Hej igen,
lige de sidste opdateringer.. Jeg fik for ca. 1½ måned siden indreguleret fyret af en prof. Han havde sat kedeltemperatur til 70 grader; men havde også sat den til at måtte gå 15 grader over.. I går havde jeg en anden ude i anden forbindelse og han kiggede på det og mente, at det var et problem og i stedet satte han den til kun at gå 7 grader over. Dette mente han kunne forklare, at fyret fortsatte med høj drift selv ved f.eks. 77 grader. Han mente også vi kunne teste fyrets evne til at reagere på ændringer ved f.eks. at lukke for alle radiatorer og/eller gulvvarme for at se om det justerer sig ind. Det positive lige pt. er at temperaturen er rimelig stabil og ligger mellem 69-72 grader og vi kan varme huset op uden problemer. Jeg har checket fyret i nat inden jeg gik i seng.. Høj drift : 88%-95% konstant henover 2-3 timer. Alt for mange piller på risten. Der ligger en bunke, der fylder næsten halvdelen af risten og er 5 cm høj! Her til morgen stadig 81% drift og stadig bunken af piller. Fyret er afvejet (igen igen) i går og gav denne gang 1100g og dette er indtastet. Der er på ca. 7 timer brugt næsten 20 kg piller og den sidste uge (siden jeg nulstillede tælleren) er der brugt næsten 475 kg piller. Det er muligt der er nogen, der kan argumentere for, at det er forventeligt; men det kunne mit 10 år gamle PASSAT gøre lige så godt, hvis ikke bedre. Det eneste der IKKE er justeret er PI og det kan jeg forsøge.. Hvad bør jeg stille på og hvilke værdier ? Blæseren er sat til 20, 30, 38. Det virker jo unægtelig som om der føres alt for mange piller ind; men jeg kan til gengæld heller ikke konstatere uforbrændte piller i skuffen og jeg kan jo ikke bare skrue sneglydelsen op på 1700 for at få forbruget ned!

Jeg bor på Sydsjælland og jeg er da rigtig glad for tilbuddet om at nogen evt. vil kigge forbi. Men jeg har haft leverandøren ude 3-4 gange og kigge, NBE har været her og indregulere og så sent som i går yderligere en..
Slettet 15549

Høj drift konstant

Indlæg af Slettet 15549 »

Jeg køre også med difference på 15 over og mit regulere fint ned
Hvor stort var dit gamle fyr?
Hvis det kan holde en jævn temperatur tror jeg ikke din pi fejler noget men et godt udgangspunkt er
P=2.0
I=0.10

Slettet 15549

Høj drift konstant

Indlæg af Slettet 15549 »

Har du tjekket at din vægt passer?
Prøv med et kg mel, sukker eller andet du kender vægten på
denjan
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan »

Vægten fungerer fint :)

Mine PI har hele tiden sået på standard : 1.2 og 0.1.. Men kan da forsøge at benytte dine foreslåede tal :)
Slettet 15549

Høj drift konstant

Indlæg af Slettet 15549 »

På nyere styringer er standard pi tal
P=2.5
I=0.10
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Høj drift konstant

Indlæg af pille bruger »

denjan skrev:Hej igen,
lige de sidste opdateringer.. Jeg fik for ca. 1½ måned siden indreguleret fyret af en prof. Han havde sat kedeltemperatur til 70 grader; men havde også sat den til at måtte gå 15 grader over.. I går havde jeg en anden ude i anden forbindelse og han kiggede på det og mente, at det var et problem og i stedet satte han den til kun at gå 7 grader over. Dette mente han kunne forklare, at fyret fortsatte med høj drift selv ved f.eks. 77 grader. Han mente også vi kunne teste fyrets evne til at reagere på ændringer ved f.eks. at lukke for alle radiatorer og/eller gulvvarme for at se om det justerer sig ind. Det positive lige pt. er at temperaturen er rimelig stabil og ligger mellem 69-72 grader og vi kan varme huset op uden problemer. Jeg har checket fyret i nat inden jeg gik i seng.. Høj drift : 88%-95% konstant henover 2-3 timer. Alt for mange piller på risten. Der ligger en bunke, der fylder næsten halvdelen af risten og er 5 cm høj! Her til morgen stadig 81% drift og stadig bunken af piller. Fyret er afvejet (igen igen) i går og gav denne gang 1100g og dette er indtastet. Der er på ca. 7 timer brugt næsten 20 kg piller og den sidste uge (siden jeg nulstillede tælleren) er der brugt næsten 475 kg piller. Det er muligt der er nogen, der kan argumentere for, at det er forventeligt; men det kunne mit 10 år gamle PASSAT gøre lige så godt, hvis ikke bedre. Det eneste der IKKE er justeret er PI og det kan jeg forsøge.. Hvad bør jeg stille på og hvilke værdier ? Blæseren er sat til 20, 30, 38. Det virker jo unægtelig som om der føres alt for mange piller ind; men jeg kan til gengæld heller ikke konstatere uforbrændte piller i skuffen og jeg kan jo ikke bare skrue sneglydelsen op på 1700 for at få forbruget ned!

Jeg bor på Sydsjælland og jeg er da rigtig glad for tilbuddet om at nogen evt. vil kigge forbi. Men jeg har haft leverandøren ude 3-4 gange og kigge, NBE har været her og indregulere og så sent som i går yderligere en..
Der er et par ting du ikke helt har fået rigtig fat i.
Diff over er den temperatur ( kedeltemperatur + diff over ) fyret max må gå op på før det lukker ned.
Diff under er den teperatur ( kedeltemperatur - diff under ) hvor fyret tænder op igen.
At kedeltemperaturen skal op på 70 gr, er for at undgå kondens i skorsten og røgrør.
Når fyret har fået den korrekte mængde pille afvejet ind i autoberegning, og luften står fornuftigt,
så er det dit hus der bruger varmen, og derfor står drift % på næsten max.
Du bruger den energi fyret kan lave, ellers ville det regulere ned i %
Hvor store PI tal er, afgør hvor hurtigt du regulere, ikke hvor stort dit forbrug er.
At skrue op afvejningen op op 1700 giver ikke nogen reduktion i forbrug, det er lige omvendt.
Du mindsker energitilførslen, øger drift %, og pumper varmen lige op i skorstenen.

Du har stadig ikke svaret på hvilken version du har i styringen ??
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
denjan
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 57
Tilmeldt: 05 dec 2013 10:04
Mit fyr: Scotte Blackstar bs 1016
Areal: 320
Brændsel: neova træpilelr
Fremviser gerne i postnummer: 4760

Høj drift konstant

Indlæg af denjan »

Min styring er version 6.8x..

Og jeg er godt klar over hvad kedeltemperatur over og under betyder. Jeg fik bare en forklaring i går der gik på, at det havde en betydning, at denne ikke var sat så højt som den var..

Men det vil sige, at der kun er en ting, der kan indstilles på nu og det er blæseren ??

Er det forventeligt, at der skal ligge så mange piller på risten ?

Et andet input jeg har fået er at det nye riste er anderledes og det kunne overvejes at skifte til den gamle (herd).. Noget med luften. Har det noget på sig ?

Besvar