BWJ skrev: ↑26 feb 2023 15:19
Ja de er ved at være attraktive, men jeg tror aldrig jeg hopper på alene af 2 måske 3 grunde.
1. Der er ikke de mest nødvendige oplysninger foran dig og rattet, hastighed oa. og ingen fysiske knapper til ex varme og andre tilpasninger, alt foregår på en stor skærm som man tvunget til af se på.
2. Den må ikke trække ret meget, og hvis konen skulle bruge den med max trailervægt vil det kræve B/BE kort.
3. Forsikringen koster nemt det dobbelte af en "alm." bil.
1: Modsat andre biler, så har Tesla stemmetyring der rent faktisk fungere.
Det er jo heller ikke sådan at andre biler har knapper til alt, lige i synsfeltet.
På mange biler skal man f.eks tænde for sædevarmen. I en tesla er det automatisk. Bilen ser på udetemperaturen, og vurdere om sædevarme giver mening.
Hvis man har startet kabinevarme på via app, er sæde i føresæde varmt når man træder ind i bilen. Hvis der sætter sig en i et af de andre sæder, så tændes varmen automatik her (Man kan naturligtvis også sætte det i manuel, og styre det via skærmen)
På rattet er der er jo horn, samt 2 "hjul". Det ene hjul styrer radioen (op ned for lyd + skift kanal) det andet hjul styre adaptiv fartpilot (Hastighed op/ned samt afstand til forankørende)
Derudover er der 2 stilke på rattet
Til venstre er der blinklys, op/nedblænding, samt sprinkler/start af visker.
Når man bruger en af de manuelle funktioner; F.eks visker så kommer knapper for visker op på skærmen. På samme måde er det for automatisk op/nedblænding
I højre side er der en stilk. Hvis man trykker den en gang ned, aktiveres adaptiv fartpilot, hvis man trykker den 2 gange ned aktiveres adaptiv fartpilot, samt lane assistant. Derudover er der manuel håndbremse.
(Ja det er åndsvagt at man skal åbne handskerummet via skærmen)
2; En TM3 SR (Den mindste model) Må trække 1000 kg. En TM3 kræver ikke trailerkort da den vejer 1725 kg/Totalvægt under 2500 kg
En TMY må trække 1600 kg /vejer ca. 1910/1979 kg alt efter version
3; En bil med +300 hk er naturligvis dyrere i forsikring end andre biler. Jeg giver vist 6000/år.
Til gengæld skal en Tesla ikke til service, vægtafgiften er nærmest ikke eksisterende, og man kan få grønne billån til 2,25%.
Derudover koster "Brændstoffet" ca. det halve ifh til en diesel der køre 20 km/l
Jeg køre 110 km/dag på arbejde (landevej) + privatkørsel ved siden af. Gennemsnitsforbruget målt på bilen for at køre på arbejde nu (ca. 4 C varme) er 156 W/Km. Men mit gennemsnitsforbrug er 170 Watt/Km grundet anden kørsel på motorvej/korte ture.
Hvis jeg medregner ladetab, så ligger mit forbrug på 185 Watt/km (Og jeg køre som en gal.....)
Hvis jeg regner sommerforbruget med, vil gennemsnit blive lavere
Jeg er 100% sikker på at hvis man sammenligner en TM3 med enhver anden bil i Golf klassen, så er total økonomien bedre for TM3 (Ihvertfald hvis man har købt
efter de har sat prisen ned.....
)
Det samme gør sig gældende for en TMY/ hvis man sammenligner den med enhver anden bil i Passat klassen
PS; Den har en fantastisk varmepumpe. Selvom man ikke har forvarmet kabinen, så er der varmt efter 500 meter
https://asgcare.dk/
https://www.lsb.dk/privat/produkter/bil ... A6EALw_wcB