LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Centrifugal .
Ikke fordi jeg vil skyde din fine tank ned.
Når du har varmepumpen koblet på spiralen, får du ikke den gennemvarmning af hele tanken, som jeg gerne vil opnå. En total gennemvarmning af tanken, får man kun ved at vandet i den bliver holdt i bevægelse / omrøring.
Har du andet koblet på tanken, så der foregår en omrøring?

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Centrifugal »

Ingen grund til at skyde efter tanken - det har virket fint i flere år.

Vandet i tanken har - når ingen kalder på varme - den temperatur som varmepumpen er sat til i bunden af tanken hvor spiralen er placeret. Jeg forstår ikke, at du mener at den ikke bliver gennemvarm - varmt vand stiger tilvejrs og når der ikke er mere varmt vand, der kan stige tilvejrs, er tanken gennemvarm da alt vandet har den samme temperatur. Måske kan der være lidt træghed ved opstigningen, men jeg kan ikke forestille mig at forskellen på top og bund kan blive særlig stor når pumpen er indstillet på 38 grader. Når der bliver kaldt på varme er tanken varmere i toppen end i bunden, hvor returvandet kommer ind. Ingen anden omrøring.

Da min varmepumpe er lidt for stor og da jeg har 14-16 t. beton i tung gulvvarme, kan jeg når udetemperaturen er over 5 grader styre varmepumpen med et ur, som tænder VP i 4 totimers intevaller med to timers pause imellem i dagtimerne hvor der er lidt varmere og får på den måde en meget bedre økonomi. Skal der varmehygges kommer der en pind i ovnen. Det skal tilføjes at det hus hvor VP installationen er installeret har energimærke A-2015 og bruger ca. 75 procent af energirammen for det pågældende mærke.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af pelle »

Hej

Nu, har jeg tegnet lidt efter bedste overbevisning.
Nu forsyner vp hus og tank samtidig. Når hus ikke kalder på varme fortsætter vp med at varme akkutank helt op. Så, skal den slukke. Når tank er tømt for varme vil vp starte igen. Der er ingen ventiler på VP delen, men gode store rør så, pumpen virkelig kan komme af med varmen. Det jeg har tegnet på centralvarme delen er en shunt der gør så man kan, hvis det ønskes kan spæde noget retur vand i fremløbet, så fremløbs temp. bliver lavere. Det kan jo nok styres af noget vejr kompensering. Det er en fjeder belaste kontraventil der sidder på forbindelses stykket mellem retur og fremløb. Øvers over tanken er der en udluftnings skrue.

Jeg ved ikke om det er noget i den her retning du mener Troldmand. Der er i hvert fald en masse vand vp kan arbejde med og ingen modstand.

Nu bruges udtrykket omrøring.., Det er det der forekommer når der kommer en temp ind i en anden temp. Som jeg har tegnet det kommer det koldeste ind ved bunden. Det vil give en fin lagdeling og ingen omrøring..
IMG_0574.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Vi er stort set enig. Det du har tegnet, er rimelig tæt på. hvordan min er tilsluttet. Ernest forskel, tilbageløb fra hus har jeg længere oppe. Du nævner lagdeling. Det er så det, jeg helst vil undgå. Vil helst have tanken gennemvarm overalt. Eller sagt - jo flere liter vand der er opvarmet maks, jo længer pause holder pumpen.
Tak for interessen :-)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Centrifugal.
Beholder.
Jeg fandt også min beholder på den blå.
Da jeg fandt beholderen på den blå, ringede jeg til manden. Kan jeg komme og hente den nu. Det kunne jeg ikke, for han skulle have nabo til at komme med traktor og løfte den ud. Jeg sagde til ham, jeg kommer gerne nu og hjælper med at få den ud - jeg tager sækkevogn med.
Nej det ville han ikke, den skulle løftes ud med en traktor.

To dage senere ringede manden, at nu var tanken ude, og den kunne hentes. Vi aftalte, at jeg kunne hente den næste dag. De var godt nok på arbejde, men vi aftalte, at jeg kunne smide 800kr i postkassen og tage tanken.
Jeg kom derned (70km) Og der stod den med sin flotte blå isolering. Lige størrelsen var min første tanke.
Jeg bakkede traileren til - fik den blå isolering knappe af - ind bag i bilen med den. Bagsmækken ned på traileren, så nu skulle der læsse tank.

Men hov hvad var det. Den var tung rigtig tung. Var den mon halv fyldt med vand. Det var lige før, jeg havde opgivet at få den vippet op på traileren.

Da jeg kom hjem og fik tanken ned på sine ben, læste jeg på typeskiltpladen at den var prøvetrykket til 35 bar.

Så fortod jeg pludselig, hvorfor den er tung.
Tanken har en stor mandeluge Ø35cm. For hver 5 cm rundt er der 20mm 8/8bolte lugen er skruet fast med.
Se billede af mandelugens godstykkelse.

https://www.dropbox.com/s/e0u247kkj76um ... 6.jpg?dl=0

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Sjov historie med din tank, når du nu skriver at du gerne vil have en 1000l er det vel for at reducere stop/start yderlig, men bliver der ikke en størrelse på et tidspunkt hvor returen ikke formår at tumle så meget rundt i vandet, at varmefordeling bliver jævn i hele tanken. Jeg er selv ved at kikke på tank, da jeg er rimelig sikker på at den solvarmebeholder jeg har, ikke har en tilslutning nær toppen, der er ikke så mange brugte lige nu men en af dem jeg har kik på, er på 400l, er det for småt og vil jeg fortryde det?
Må godtnok ellers sige at det er nogle billige tanke I er løbet ind i.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Nej tanken kan ikke blive for stor. Sålænge man blander overskuds fremløb fra vpen ned i beholderen, fortsætter vpen i den tro, at huset ikke er varmet op. Varmepumpen kan ikke skelne, om det er huset, eller buffertanken den er igang med at varme op. Når tanken er samme varme som fremløb til hus, fornemmer den, at nu er der tid til pause. Og det er her, jeg gerne vil undgå lagdeling i tanken. Er der ingen lagdeling i tanken og har den samme temperatur som til huset, + der maks varmt liter varmt vand i tanken.

400l vil være rigtig fint. Da jeg købte min varmepumpe, blev jeg anbefalet 50l

Billige tanke. Jeg har ikke helt styr på, hvad man må linke.
Vover.

En ubrugt på 1000L
https://www.guloggratis.dk/inde/opvarmn ... eringstank
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Lintz »

Troldmand. skrev: 04 feb 2019 20:18

Billige tanke. Jeg har ikke helt styr på, hvad man må linke.
Vover.

En ubrugt på 1000L
https://www.guloggratis.dk/inde/opvarmn ... eringstank
Sakset direkte fra "Regler" :
Det er tilladt at linke til alle internettets sider så længe det der linkes til er relevant for brugeren.
Definitionen på "relevant for brugeren" er, når der linkes til en side som helt eller delvist indeholder svaret på brugerens spørgsmål


Så intet galt i det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Tak for det Lintz. :-)
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Hej Igen Troldmand
Nu er jeg så kommet hjem, og skal til at i gang med projektet, jeg har fået mine drenge til at hente de stumper jeg købte undervejs, og desværre var der ikke solspiral i den 1000l tank de fik hentet, selvom at det var lovet fra sælgers side. men nu prøver jeg at sætte det om kun med Baxifyr og varmepumpe i første omgang, er vi enig om at det må du sådan her ? (se vedhæftet fil) også tænker jeg at jeg måske vil tilslutte mit gamle solvarmeanlæg på sigt, så det kun er vanddrevet, også bare kører direkte på tanken og derved være fri for alt det der solvarmevæske, meningen er så at jeg vil tappe væsken af over vinteren, du siger alligevel at du ikke bruger tanken om vinteren, hvad tænker du om den ide?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Besvar