Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 14 dec 2018 20:12 Der blev monteret nye ventiler samtidig. Jo adapteren er den samme. Jeg satte godt nok adapteren på først. Adapteren sidder meget bedre fast på de nye ventiler, modsat de gamle, hvor et gevindstykke skal ind over kraven på ventilen først.
Der er ret vigtigt at følge monteringsvejledningen, ellers kan det være umuligt, at få den til at gå ind i gevindet på adapteren
Det er i hvert fald ikke en klik radiator termostat montering man er ude i, selvom det kunne virke sådan med den lille skrue som lille skulle spændes, det er bare ikke nok.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 14 dec 2018 20:18 Det er i hvert fald ikke en klik radiator termostat montering man er ude i, selvom det kunne virke sådan med den lille skrue som lille skulle spændes, det er bare ikke nok.
Synes nu de sider meget godt. Hvad har du oplevet, som ikke var helt efter bogen med den lille skrue?
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 14 dec 2018 20:21 Synes nu de sider meget godt. Hvad har du oplevet, som ikke var helt efter bogen med den lille skrue?
At de siver, selvom de var monteret korrekt, fik endda skiftet en adapter, da skruen til sidst ikke kunne spænde nok. ventiler er så originale intet skiftet udover pakdåse på en.
Der er btw, lidt andre tråde her på forum omkring Danfoss eco modellerne, nok ikke 2018 modeller men der er erfaringer med dem, og deres observationer, ikke alle er glade som jeg har været i flere år, og nu har jeg snart Alexa support på dem også :)
Senest rettet af pendec 14 dec 2018 20:32, rettet i alt 1 gang.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 14 dec 2018 20:27 At de siver, selvom de var monteret korrekt, fik endda skiftet en adapter, da skruen til sidst ikke kunne spænde nok. ventiler er så originale intet skiftet udover pakning på en.
Er det adapterne med den lille unbraco skrue du taler om?
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Ja, jeg mener de er som du beskriver en krans som sættes ind over ventil, vistnok RA modellen.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 14 dec 2018 20:33 Ja, jeg mener de er som du beskriver en krans som sættes ind over ventil, vistnok RA modellen.
Så er det ikke de samme som jeg har. Mine stikkes ind over ventilen, og spændes fast med en lille umbraco skrue ind i siden. De sidder urokkelig fast modsat dem med gevindkransen, der sættes ind over ventilen.
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 14 dec 2018 20:37 Så er det ikke de samme som jeg har. Mine stikkes ind over ventilen, og spændes fast med en lille umbraco skrue ind i siden. De sidder urokkelig fast modsat dem med gevindkransen, der sættes ind over ventilen.
se denne yt, det er nok lettest ellers taler vi måske forbi hinanden.
Det er så kun afmontering
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 14 dec 2018 19:32 Helt enig, jeg så på BioWin tilbage i 2008, det var luksus og intet arbejde. Det var dengang. Mit nye er da også fint men slår ikke en VP, sådan er det bare. Kender ikke økonomien men her blev jeg træt af noget som var galt med min bio18 som løb helt løbsk og VP var så lige en for stor mundfuld selvom jeg har 120m2 gulvvarme som kunne køre med lave grader, ca. 35-38 grader, har ramt 40-42 et par år men det kan du jo også nu.
Hvis du kan holde varmen ved fremløb på ca 40 grader, ville en varmepumpe have været oplagt i dit tilfælde.
Hvad der bliver billigst piller / el at holde varmen med i fremtiden ved ingen.
Ingen ved det, men hvad rolle spiller det, alt er sikkert lige uvis. Lad os leve i nuet.

Det kunne være yders spændene at vide - piller man alle termostarter af sin radiatorer, hvor lang skal fyret så stilles ned i temperatur for at holde den temperatur, man ønsker i huset. Det lader sig nok ikke gøre, da et pillefyr ikke kan skrues ned på 40 grader i fremløb.
Med 40 grader i fremløb blev det formeget i vores hus fra 1862 - Derfor er der nu kommet termostater på igen!
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 14 dec 2018 20:53 se denne yt, det er nok lettest ellers taler vi måske forbi hinanden.
Det er så kun afmontering
Ja lige præcis den jeg har. Samme adapter. Er det så den lille pinol skrue, du har problemer med?
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Ja, den fik jeg skruet over gevind, da jeg ikke fattede at der var gennemløb selvom overvågning sagde lukket.
Fik talt med Danfoss og fik noget teknisk babble omkring dens algoritme skulle sikre gennemløb og fin justering af temp. Det endte med at jeg fik ødelagt kransen da skruen ikke kunne spænde mere.
Så fik jeg erfaret at jeg skruede dem forkert på, når jeg ikke tog krans af og satte på ventil først, satte den i "monterings position" og så skruede selve hoved på, så skulle det virke. Synes det hjalp. Monterings tilstand er ikke at være slukket som jeg følte det i midten, så derfor gik det galt første gang, så trak pladen sig helt tilbage indeni hovedet.

Lige for at afslutte min plan og hvorfor pillefyr og ikke VP, så tror jeg ikke jeg bliver her i huset 10-15 år mere, så er det spild af penge når tilbagebetaling i huset her på lolland pt er så lavt, og merværdi ikke er investering værd, og jeg kan nok ikke vinde nok over 10 år til at tjene det hjem, og så stoler jeg ikke på regeringen :) (Igen, så vores glade solcelle ejere), så jeg satser lavt og billigt (mener jeg) og så er der motionen og den smule spændig ved at optimere, som Karsten/MGM ved alt om når vi taler den entry model jeg har købt.
Tør slet ikke tænke på den tvungne fjernvarme nogen kommer ud for, og den lille chance for mig også bliver trukket ind i det.

Besvar