Ydelse på kørende anlæg.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af Flemmingth »

Hej Pelle,

De 12,5% du sparer, er ikke interessante, for dem kan du jo ikke sætte i banken :roll:

De resterende 87,5% er derimod særdeles interessante, for det er dem du skal hæve på kassekreditten :cry:

Det, der er interessant og sammenligneligt, er prisen pr. installeret [kWh/år] - alt inclusive.
Hvis jeg nu gætter på at du skal af med kr. 120.000,- er nøgletallet: 120.000/6.200 = 19,35 kr. pr. [kWh/år]
Skal man sammenligne anlæg, er dette efter min mening et af de primære nøgletal.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

lbc
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19 okt 2011 22:52
Mit fyr: 5,8 kWp solcelleanlæg
Fremviser gerne i postnummer: 6710
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af lbc »

Noget om solcelleydelse:
http://www.solceller-i-esbjerg.dk/

Min lille side!.
Der kommer mere indhold med tiden.
Senest rettet af lbc 19 okt 2011 23:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af thoken »

Hej!
Jeg synes det er vildt spændende med det solcelle værk. Jeg kan fint følge Pelle. Jeg planlægger også snart at hoppe med på vognen.
Er der virkelig ikke andre herinde der har et anlæg?

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af Flemmingth »

thoken » 19 Oct 2011, 23:26 skrev:Hej!
Jeg synes det er vildt spændende med det solcelle værk. Jeg kan fint følge Pelle.
Enig - eneste grund til at jeg ikke er hoppet på vognen endnu er, at jeg kvier mig ved tilbagebetalingstider på +10 år.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 327 gange
Blevet takket: 42 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af Bri_Jac »

lbc » 19 Oct 2011, 23:23 skrev:Noget om solcelleydelse:
http://www.solceller-i-esbjerg.dk/

Min lille side!.
Der kommer mere indhold med tiden.
God side, specielt er jeg glad for at du har forklaret at der er skygge på nogle af panelerne om vinteren, så der er mulighed for at 'andre' der ikke har træer/lygtepæle kan få en lidt højere ydelse end du. Samt at du omtaler hvor meget sol der er i hver måned, om der er 'mere' eller 'mindre' i forhold til en standard-måneds solskinstimer

hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hudle »

Ja pelle og det er fantastisk... jeg var også med på vognen hvis jeg kunne få fruen med,,. men hun er lidt skeptisk ved det.. Det er jo også mange penge osv....

Men Pelle.. det er helt sikkert du får besøg i foråret når det rigtig er kommet op og køre og du har nogle erfaringer med det... nu bor jeg jo ikke så langt fra dig.. og vi er mange der gerne vil høre erfaringer.. ikke mindst om opsætningen.. om det er lige til at gå til eller hvordan.. for der er mange penge at spare...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af pelle »

hudle » 20 Oct 2011, 09:38 skrev:Ja pelle og det er fantastisk... jeg var også med på vognen hvis jeg kunne få fruen med,,. men hun er lidt skeptisk ved det.. Det er jo også mange penge osv....

Men Pelle.. det er helt sikkert du får besøg i foråret når det rigtig er kommet op og køre og du har nogle erfaringer med det... nu bor jeg jo ikke så langt fra dig.. og vi er mange der gerne vil høre erfaringer.. ikke mindst om opsætningen.. om det er lige til at gå til eller hvordan.. for der er mange penge at spare...
Det kender jeg godt. :oops:
Men, på den anden side om jeg bruger pengene på trut,sprut og cerutter eller en ny bil. Mener nu godt opel astraen kan klare det en 4 års tid endnu.

Men, noget helt andet er.. Hvad ordning skal man vælge.. Den skematiske ordning eller virksomheds ordningen.
Har hørt virksomheds ordningen er det bedste.

Er der en der kan forklare hvordan det ene virker frem for det andet. Gerne på en let forståelig måde. Der er noget med, hvis man bliver fyret kan man ikke få understøttelse i et halvt år hvis man vælger virksomheds ordningen.. Eller det er måske bleven ændret..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af thoken »

pelle » 20 Oct 2011, 11:10 skrev: Det kender jeg godt. :oops:
Men, på den anden side om jeg bruger pengene på trut,sprut og cerutter eller en ny bil. Mener nu godt opel astraen kan klare det en 4 års tid endnu.

Men, noget helt andet er.. Hvad ordning skal man vælge.. Den skematiske ordning eller virksomheds ordningen.
Har hørt virksomheds ordningen er det bedste.

Er der en der kan forklare hvordan det ene virker frem for det andet. Gerne på en let forståelig måde. Der er noget med, hvis man bliver fyret kan man ikke få understøttelse i et halvt år hvis man vælger virksomheds ordningen.. Eller det er måske bleven ændret..


Hej!
Som jeg har forstået det, så giver virksomhedsordningen den hurtigste tilbagebetalingstid. Den er dog lidt mere bøvlet(kræver muligvis revisor), og så skal man beskattes hvis man sælger ejendommen inden man er færdig med at afskrive. Og så er der det med at man kan miste 1/2års dagpenge hvis man bliver ledig.
Jeg kan godt se virksomhedsordningen er den der umiddelbart er bedst, men nok også noget mere uoverskuelig.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 1 gang

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af hahomi »

Der er noget om det ½ år, men du kan komme om ved det, se viewtopic.php?f=189&t=11334&start=30#p114141 og de omkring liggende indlæg

Der er vist nok også noget med sygedagpenge. Spørg din A-kasse, det er nok det mest sikre.

En anden ting er, at man nok skal have de "lange briller" på, når man overvejer solceller. Jeg talte med en ejendomsmægler og andre med forstand på ejendomshandel om handelsværdien på ejendomme med solceller.
Påstanden er at man ikke for sin investering hjem ved handel af huset. F.eks. har det været utrolig svært at få investering til vindmøller ved handel med ejendomme, hvor der er investeret i vindmøller. Lidt uforståeligt, men der er flere der har sagt det. Det vil måske betyde hurtigere salg, hvis der er solceller, men ikke merpris i.f.t. samme ejendom uden solceller.

Så hvis man er en som mig, midt i halvtredserne, der ikke aner hvor jeg er om 10 år, skal man nok lige overveje 2 gange.

Er man derimod i trediverne, lykkelig gift og forventer at blive ved med at være det og har en sikker forventning om at man vil blive boende de næste 20 år.............ja, så er det en rigtig god ide.
Vælg dine kampe med omhu.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Ydelse på kørende anlæg.

Indlæg af pelle »

hahomi » 20 Oct 2011, 11:55 skrev:Der er noget om det ½ år, men du kan komme om ved det, se viewtopic.php?f=189&t=11334&start=30#p114141 og de omkring liggende indlæg

Der er vist nok også noget med sygedagpenge. Spørg din A-kasse, det er nok det mest sikre.

En anden ting er, at man nok skal have de "lange briller" på, når man overvejer solceller. Jeg talte med en ejendomsmægler og andre med forstand på ejendomshandel om handelsværdien på ejendomme med solceller.
Påstanden er at man ikke for sin investering hjem ved handel af huset. F.eks. har det været utrolig svært at få investering til vindmøller ved handel med ejendomme, hvor der er investeret i vindmøller. Lidt uforståeligt, men der er flere der har sagt det. Det vil måske betyde hurtigere salg, hvis der er solceller, men ikke merpris i.f.t. samme ejendom uden solceller.

Så hvis man er en som mig, midt i halvtredserne, der ikke aner hvor jeg er om 10 år, skal man nok lige overveje 2 gange.

Er man derimod i trediverne, lykkelig gift og forventer at blive ved med at være det og har en sikker forventning om at man vil blive boende de næste 20 år.............ja, så er det en rigtig god ide.
Ok.. Takker. Jeg er så midt i fyrrerne. Flytter :shock: Aldrig.. Jeg vil dø ved mit solvarmeanlæg :D ..Men, kan godt se din pointe.. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar