Side 6 af 8

Re: Råd søges

: 30 dec 2009 11:59
af Jens
kims skrev:Hej jens
jeg vil gerne tage et billed til dig kigger på det i weekenden, håber ok.

min røgtemp ved fuldlast er ca 210 til 250 grader. Regner med at jeg vil lave en røgveksler. for at få noget mere effekt.

Min kedel har i øjeblikket en virkningsgrad på ca 60 % det er ikke til at råbe hurra for. har kontakt til importøren. new5

Angående tankene, når man serie forbinder virker det som en stor tank, med kanon lagdeling. det virker. så fremløb på en og fra bund, af den til top af tank 2 og retur i bund af tank 2.
Tak, lyder fint - bare en gang ved lejlighed.

Lad os endelig høre, hvad importøren har at sige, - synes også det virker som virkningsgraden er for lav på min.

Serieforbindelse af tanke, - hmm, næste gang forsøger jeg at tænke selv, - det var vist logisk :oops:

Re: Råd søges

: 04 jan 2010 09:57
af kims
Hej jens
Her er et billede, af min 32 i "røgkassen.

Re: Råd søges

: 04 jan 2010 10:31
af John Skov Jensen
Hej Kim
Har du mulighed for også at tage et billede fra forsiden og bagud så man kan se om alle de fladjern også er svejset fast på den anden side af røgkassen.
Min Atmos DC22S er helt tom inden i røgkassen og extra køleflade som det dit billede viser kunne være interessant

mvh
John

Re: Råd søges

: 04 jan 2010 12:15
af kims
Hej john
De fladjern er ikke svejst på "bagpladen" der er ca 2 mm luft imellem. Jeg har fat i importøren, for jeg skovler brænde i min kedel. men da der er garanti på min vil jeg ikke gøre noget "vildt" endnu.
Men er sikker på at vi skal have monteret noget fladjern i de kedler for at hæve effektiviteten, og vi skal have dem svejst på, der hvor der er vand på den anden side af jernet i kedlen.

Re: Råd søges

: 04 jan 2010 16:18
af Jens
kims skrev:Hej jens
Her er et billede, af min 32 i "røgkassen.
Tak, for det, - den ligner til forveksling min indeni.

Jeg er ved at forsøge med et eksperiment, der går ud på at få røgen til at vandre op og ned i røgkassen.

1. En plade som sættes ned til bunden mellem 3. og 4. fladjern fra venstre og når til toppen af dem. Leder al røg op i venstre side. Evt mellemrum mellem renselåge i bund og pladen skal også lukkes.

2. En plade fra toppen af fladjern nr 6 og ned til 15 cm over bunden.

3. En topplade fra venstre side af røgkasse og hen til fladjern nr 6. Ca. 2-3cm høj i skorstensside og så skrå op mod kedelbagside så højt som muligt, uden at komme i vejen for by-spjæld-klappen. Skal være lukket i enden ved fladjern nr 6.

Røgen bliver ledt op i venstre side, hen under toppladen og ned mellem fladjern nr 4 og nr 6, og op igen mellem pladen ved nr 6 og røgkassens højre side, og videre hen over toppladen og ud i skorstenen.

Det er meget VIGTIGT at toppladen udformes, så den IKKE kan vippe op og blokere skorstensåbningen !!!!
Har ikke prøvet, men tror der alvorlig risiko for røgeksplosioner og røgskader m.m.

Dertil en eller anden form for turbolator i bunden af kedlen, hvor røgen suser ud i røgkassen, der fåes en original i noget bukket jern med spor i. Jeg har forsøgt med et stykke fra en snegl, for at skabe lidt turbulens.

Synes det helt klart har hjulpet på røgtemperaturen, den holdes på max 220 grader ved nyrenset røgkasse og ligger mellem ca 170 og 220 grader, - hvor den før fint kunne runde de 320 grader, og lå generelt på ca 250 grader.

Må understrege, at evt tilsvarende forsøg er helt på egen risiko, - det er absolut ikke sikkert at skorstensfejer synes det er en god ide.

Re: Råd søges

: 04 jan 2010 20:03
af kims
Hej Jens

synes ideen med at røgen vender nogle gange er ganske god.
Har også selv leget med tanken om at sætte røgslag i forbrændingskammeret, så røgen vender derinde.

Ang det med fejer vil godkende. hvis det laves forsvarligt = ingen klams løsning kan man da håbe på han ikke siger noget til det.
man kan jo købe ekstra udstyr til kedlen og det må jo kunne bruges/godkendes.

Jeg skal imorgen have fat i biovarme, omkring min kedel, ham eksperten var der først tirsdag nemlig. new5
Men får nok bare i vide at jeg fyrer forkert. men så må han jo sende en fyringsekspert.

Er der nogen med atmos kedler der har energimåler på, og har prøvet at veje jeres brændsel, for at se hvad den giver af kw pr kilo brændsel.

Er der nogle der har et diagram over hvor der er vand i kedlen. Det ville være dejligt at vide, når man laver forbedringer.

Re: Råd søges

: 04 jan 2010 22:35
af mejeristen
Atter må jeg nævne skribenten Keld Bjerre, som for nogle år tilbage beskrev hvad han gjorde for at hæve virkningsgraden i hans atmos kedel. jeg kan desværre ikke finde et link til artiklen, men mon ikke der er en anden der kan.

Den gode Keld Bjerre monterede en hel del kæder i røgkassen, og fik sænket røggastemperaturen ganske betragteligt. det må være noget nemmere at gøre. end det der bliver beskrevet i tidligere indlæg i denne tråd.

Re: Råd søges

: 06 jan 2010 15:51
af kims
Hej alle

Selvfølgelig var det mig den er gal med. (så var mit 14 dages biomasseforbrændings kursus i Hoverdal, altså spildt).
Han mente at den fik for lidt brænde i. okay da jeg fyrede med brænde var det i starten og fyldte den kun ca 1/3 op, ville lige kende kedlen. STOR FEJL
Og herefter fyre jeg kun med briketter. STOR FEJL igen.
Han mener at P.g.a briketter "åbner sig" flyver der meget uforbrændt i skorstenen.
Det kunne godt lyde realistisk. Så mig hjem og måle undertrykket i kedlen -25 mmvs, det er godt nok noget. Så han kan måske have ret omkring de briketter.
så har fat i fætter elektriker han kan nok få sugeren lidt ned i hastighed. kunne komme forbi torsdag. vi venter...

I går jeg prøvede at smide 35 kg briketter ind, så måtte røgen op over 320 grader, så jeg tror lige jeg laver en røgkøler.

Forresten i skal ikke stole på det med primær/sekundær luftfordelingsspjældet. har målt røgtemp under ildfast sten for at få højst temp måtte min "stang" ca 20 mm ud, de foreskriver 10 mm ud ved 20%.

Re: Råd søges

: 06 jan 2010 16:47
af John Skov Jensen
Hvor har du målt dit skorstenstræk/undertryk?? Atmos foreskriver 24Pa. 24Pa er ca det samme som 2,5 mm Vs, jeg mener at 1 mm Vs er det samme som 9,81 Pa, ret mig hvis jeg tager fejl.
Jeg har selv haft mailet med Atmos fabrikken. De anbefalede mig at montere en trækstabilisator.
Her udklip fra mailen

> -----Original Message-----
> From: ATMOS Technical support (ATMOS tech. podpora)
> [mailto:support@atmos.eu]
> Sent: 19. marts 2009 09:01
> To: Jensen, John Skov
> Subject: Re: Atmos dc22s
> Importance: High
>
> Hello,
>
> Temperature of waste gas depends on draught of the chimney. So I advice
> you to install draught regulator onto flue way between boiler and
> chimney. See attached the picture. For boiler DC22S the required draught
> should be around 23Pa.
omezovac_tahu_S0195.jpg
mvh
John

Re: Råd søges

: 06 jan 2010 19:53
af kims
Hej John

Havde selv haft tænkt om dette kunne blive nødvendigt. men hvis jeg slukker suger falder undertrykket til ca -5 mmvs, det skal lige siges at udstyret til at måle med, ikke er det mest super.

Har du monteret en trækregulator. eller er der andre der har. og hvilke erfaringer har i haft.

Er der nogle her med erfaringer ,med at sætte suger ned i hastighed.

lige nu står banditten og banker i gns 42 kw af sig, med en røgtemp på 270 grader. så lave varme det kan den.men tænk på de gode kilo kalorier der flyver i skorstenen.