Lintz skrev: ↑26 feb 2023 13:47
Skal da lige love for at Tesla begynder at blive atraktiv.
Har lige siddet og konfigureret en 'Tesla Model 3 - Købspris på plader med træk og lader til 355 K.
Det skal siges at jeg ikke kender meget til Tesla og slet ikke til omtalte model.
Sådan en har jeg, og er virkelig en fornøjelse og køre.
Og tænk; Det er samme pris som en Toyota Corolla
Men:
Den er lav som en sportsvogn, man sidder dårligt på bagsædet, bagklappen er en brevsprække, og sæder kan ikke lægges ned.
Men jeg elsker den pga køreegenskaberne.
Det der er godt ved Tesla er alt det der har noget med at være en elbil at gøre;
De har et meget lavt forbrug for alle modeller.
Selvom de har absurd mange hk. F.eks. bruger en Tesla model S Plaid med 1020 hk og 1800 NM mindre strøm end en en ID4 med 208 hk.
De forvarmer batteriet inden lynladning => Man lader lige hurtigt sommer og vinter,
Ruteplanlægning er bare at taste destinationen ind, så lægger bilen selv ladepunkter ind, og hvis man køre hurtigere / langsommere eller lader er optaget, så ændre den ladepunkter så det bliver mere optimalt.
Der vises også hvor meget strøm man kommer frem med.
Derudover er det fedt at man bare har sin telefon i lommen, så indstiller sæder, Spotify konto, favorit radiokanaler og alt andet automatisk.
Ikke noget med at låse/låse op, starte osv.
Det hele er automatisk. Og når konen kommer, så er det hendes indstillinger der bruges.
Den har en god app, der sikre at man kan lade når strømmen er billig, forvarme kabine.
Jeg syntes infotainment er super godt, og kan godt lide designet af kabinen
Det der er mindre gode er;
Viskere og automatisk op og nedblænding er blevet hæderligt, men ikke så godt som konkurrenter.
Bilen har matrix lygter, men Elon har ikke udviklet software til at styre det. Lysudbyttet er bedrer end på min gamle Hyundai i30. men eftersigende ikke så godt som hos nogen af konkurrenterne
Den adaptive fartpilot fungere fint, men laneassesstenten er ikke optimal. Ved chikaner, skarpe sving ol. taber den tråden. Ofte viser den forkert hastighed. F.eks køre jeg hver dag forbi et byskilt. Efter byskiltet står et 60 km skilt. Men når jeg køre ud af byen bliver bilen ved med at tro at jeg kun må køre 60, indtil det næste skilt kommer.
Farten sættes ikke ned inden man køre ind i byen, men først når man passere skilt. Til tider køre man længe efter skiltet, inden bilen kommer i tanke om at den skal sætte farten op/ned.
Service/rep; Der er monopol (Mere eller mindre) og langt mellem værksteder
Man skal dog overveje om en Model Y er et bedre valg. Anhængertræk er inkluderet i prisen. Der er absurd meget plads. Den har et kæmpe og brugbart bagagerum (Det er en hatchbag)
Den har fået kritik for affjedring, men de Tyske modeller har fået bedre affjedring (Og sæder). I Tyskland laver de ikke SR modeller. De kommer fra Kina. Det er sagt at de tyske forbedringer også kommer på de kinesiske modeller, men jeg ved ikke hvornår
Man skal også være klar over at Model 3 kommer snart i en opdateret version. (Jeg tror det er omkring den 1/3 Tesla holder pressemøde)
Der er snak om bedre batterier
De snakker også om en model 2 til ca. 230.000 i slutningen af året/i 2024