LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

jhjorsal skrev: 03 feb 2019 21:21 Troldmand: når du skriver du overvejer en større tank, går det vel også meget godt i spænd hvis man kan få tankens størrelse til at passe med en nats forbrug i den varme 1/2 del af året, også bliver solcellerne jo pludselig super anvendelig igen. Men hvor tit kører din varmepumpe om sommeren, har du tal på det.
Min varmepumpe kommer ikke til at køre om sommeren. Vi har solceller der næste, dækker vores behov for varmt vand. Solcellerne er koblet direkte i vvben med 24volt varmepatron.

Lige nu giver varmepatronen intet. Dels fordi solen står lavt, og vi har høje træer, der dækker for solen.

I september - oktober, inden den store buffertank, lavede vpen over 3000 start stop på ca 2 måneder.

kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Troldmand. skrev: 03 feb 2019 20:39 Jeg kan det samme, som du kan på din vp. Jeg ved ikke hvormeget du skruer og nørder, for at presse det sidste ud af vpen.
For mit vedkommen er alle småfejl en udfordring, der skal bekæmpes. Og helst så der kommer lidt økonomi ud af det.
Hvis jeg havde mulighed for at ændre i softwaren til at styre det hele, gjorde jeg det. Men det har jeg ikke, så tester med de indstillinger, der er gjort tilgængelig.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Troldmand. skrev: 03 feb 2019 21:37 Min varmepumpe kommer ikke til at køre om sommeren. Vi har solceller der næste, dækker vores behov for varmt vand. Solcellerne er koblet direkte i vvben med 24volt varmepatron.

Lige nu giver varmepatronen intet. Dels fordi solen står lavt, og vi har høje træer, der dækker for solen.

I september - oktober, inden den store buffertank, lavede vpen over 3000 start stop på ca 2 måneder.
Så er den jo alt for stor til jeres hus. Min har haft 2249 starter siden 1/7.
Så forstår godt du vil have en endnu større buffer. Kender ikke prisen på dem, men er det ikke billigere at tage en 500l mere?
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Hænger nok mere sammen med hvordan vores varmepumper er opstillet. Står en varmepumpe klods op af en mur, skal den bruge mere energi / tid for at lave samme varme, som en pumpe der står i det fri. Dertil hvor meget varme familien i huset har brug for. Vi er kun `to. Jo flere man er i huset, jo mere kræves det af vpen. Dertil også færre start stop.
Vil jeg ud og finde større buffertank. bliver det på den blå mf. Der får man meget for få penge.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Det med den 24V varmepatron og solceller har jeg også tænkt, men forkastede ideen fordi jeg var af den opfattelse af at det blev for “dyrt” i strøm, forstået på den måde at der jo skulle væsentlig flere solcelle paneler til, end hvis man lavede det med et 230V anlæg, altså solceller og inverter. Også bad varmepumpen lave det varme vand i stedet. Men nu er en inverter jo ikke billig, så det er da muligt at det sagtens kan svare sig alligevel.
Er det det du er kommet frem til, eller hvorfor ellers denne løsning?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Hos os er det kun effektivt om sommeren. Sent efterår over vinter til forår, giver solen ikke noget af betydning. Nærmest ingen ting. Når solen står lavt, skygger træer, så solen ikke rammer panelerne. Vi har 3 paneler, som jeg husker, er de på 275 watt i timen og giver 28volt.
Der er ingen inverter eller andet i mellem panelerne og den 24v patron udover en mekanisk termostat. De tre paneler er nok, til at der er varmt vand så godt som fuld tid hele sommerne, når fyret har været slukket. Den 220v patron er sat til at gå igang ved ca, 50 grader. Den 24v holder altid vvben oppe over de 50 grader. På gode dage er vvben altid over 60 grader. Termostaten slår fra ved 90 grader.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Pelle.
Om nogen er tank-mand, er du.
Her til morgen inden dynen blev smidt af, kom jeg til at tænke. Hvis du har lyst og tid, så sætter jeg dig på en prøve.

Du har helt frie hænder til at tegne, som du vil. Nogle krav skal dog opfyldes.

1. Der skal altid være maks fremløb temperatur til huset fra pumpen.

2. Når maks fremløb temperatur fra pumpen til huset er opnået, skal buffertanken fra top til bund også være varmet op til maks grader fra pumpen. Når huset har lukket af for varme, er det den varme der er i beholderen, der nu betemmer, hvornår vpen igen går igang.

3. Når husets radiatorer lukker for fremløb, skal pumpen have fri gennemstrømning igennem buffertanken. Blokeres denne gennemstrømning går vpen i fejlmelding.

4. Det skal være uden termostat ventiler i forbindelse med buffertanken.

Der er kun varmepumpen på beholderen. Ingen fyr eller solceller, der skal tages hensyn til.

Får du vi lavet en optimal opstilling med buffertank i forbindelse med en varmepumpe, er det den eneste der findes på nettet.
Alle jeg har kunnet finde, er ubrugelige i mine øjne. Alle jeg har kunnet finde, er baseret på at fremløbstemperatur til buffertanken ligger langt over, hvad der er behov for i fremløb til huset, som hvis tanken var sat i forbindelse med et brændefyr. Med varmepumpen bruger man den fremløbstemperatur, der kommer direkte fra vpen.

Er du med ;-)
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Jeg lå og tænkte imorges om man med en tank mere, kan bruge dem som fremløbs tanke og så shunte til huset, du kan tydeligvis godt klare et par grader mindre til huset, end VP kan lave. Så kan termostater afmonteres. Problemet ligger nok i at finde en shunte som kan hæve og sænke fremløbet i takt med kulden.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Ti-øren faldt her til morgen, nu kan jeg se det 😃 hvis det skal give mening for mig så skal vandet i buffertanken aldrig ud af toppen af tanken, i serie med hanen i toppen af tanken kunne der lige så godt sidde en envejsventil, så vandet kun kan løbe ned i tanken, også gir det jo fint mening at have samme temperatur i hele tanken, hvis den var koldere i bunden end i toppen ville varmepumpen jo gå i gang før varmen i toppen var blevet brugt.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Centrifugal »

Troldmand. skrev: 04 feb 2019 09:13 Pelle.
Om nogen er tank-mand, er du.
Her til morgen inden dynen blev smidt af, kom jeg til at tænke. Hvis du har lyst og tid, så sætter jeg dig på en prøve.

Du har helt frie hænder til at tegne, som du vil. Nogle krav skal dog opfyldes.

1. Der skal altid være maks fremløb temperatur til huset fra pumpen.

2. Når maks fremløb temperatur fra pumpen til huset er opnået, skal buffertanken fra top til bund også være varmet op til maks grader fra pumpen. Når huset har lukket af for varme, er det den varme der er i beholderen, der nu betemmer, hvornår vpen igen går igang.

3. Når husets radiatorer lukker for fremløb, skal pumpen have fri gennemstrømning igennem buffertanken. Blokeres denne gennemstrømning går vpen i fejlmelding.

4. Det skal være uden termostat ventiler i forbindelse med buffertanken.

Der er kun varmepumpen på beholderen. Ingen fyr eller solceller, der skal tages hensyn til.

Får du vi lavet en optimal opstilling med buffertank i forbindelse med en varmepumpe, er det den eneste der findes på nettet.
Alle jeg har kunnet finde, er ubrugelige i mine øjne. Alle jeg har kunnet finde, er baseret på at fremløbstemperatur til buffertanken ligger langt over, hvad der er behov for i fremløb til huset, som hvis tanken var sat i forbindelse med et brændefyr. Med varmepumpen bruger man den fremløbstemperatur, der kommer direkte fra vpen.

Er du med ;-)
Sådant et system har jeg icon_cheesygrin.gif til en monoblok VP på 10 Kw. Den er forbundet til spiralen i en 500l viessmann varmtvandsbeholder beregnet til varmepumper op til 11kw. Rustfri og købt på DBA for kr. 1000,-. Den gør det også muligt at frostsikre hele den udvendige del for et beskedent beløb, da der kun er ca. 50 l. vand i VP kreds.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.

Besvar