Megapro Lux GV shunt

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af pso »

Normal er max temperatur for trægulvarme 28 grader, men det er vel at værke målt på oversiden af gulvet. Uden at være ekspert har jeg hørt at ordentlige gulve til gulvvarme kan tåle 35 grader fremløb sålænge oversiden holder de 28 grader hvilket er ret lunt.
Du skal huske på at træ jo nærmest er en isolator, så med trægulve over din gulvvarme har du en meget begrænset effekt til rådighed, såvidt jeg husker omkring 50 watt pr m2. Har du ikke fuldkontakt imellem dine varmefordelingsplader og gulvet så bliver det mindre endnu.
Det er ligesom at have en meget lille radiator. Du kan faktisk godt komme ud for at du ikke kan varme rummet op når det er koldest om vinteren. For et par år siden regnede jeg ud at lavede jeg trægulv i min stue med 3 ydervægge af 30cm massiv gabeton den gamle type så kunne gulvvarme under trægulv kun varme den op ned til -7 grader og vindstille, det til trods for at der er opvarmet rum over stuen og jeg ville isolerer gulvet med efter reglerne med 350mm (nu vistnok 400mm)
Og den dyre stable model dør isolere ikke bedre end den billige, tror faktisk den billige er bedre fordi den er fuld af luftkamre. Den dyre isolerede kun bedre hvad angår støj.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af Tom_AT »

Der er ikke andet for end at se hvordan det kommer til at gå.
Jeg har været rimeligt omhyggelig med gulvvarmen og varmefordelingspladerne.

I dokumentationen til gulvet stod der også noget med 28 grader er max temperatur, men du har selvfølgelig ret i at det er i selve træet. Det er bestemt ikke noget dyrt trægulv, så jeg holder mig nogenlunde til det foreskrevne :)

Der er i øvrigt kun 150mm isolering i bjælkelaget hvilket også kan mærkes på værelserne der står færdige ovenpå. Selv før gulvvarmen blev sluttet til kunne vi holde 14-15 grader.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af Ugelvig »

PSO, har sådan set ret. Det er målt i træet af varmen ikke må overstige ~28 grader C, men der vil alt andet end lige, være varmetab fra termostaten ved shunten og ud til første gulvplanke, så har du lang vandring inden du rammer første gulvplanke, kan det hæves lidt. Men hver varsom med temperaturen, alt efter gulvtype.

Ligeledes er det korrekt, at der er begrænset energi til rådighed. Derfor gælder det også om, at have højt flow, således den sidste del af røret også er tæt på de ~28 grader C. Således bliver hele gulvet jo en radiator med ~28 grader C til rådighed.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af Tom_AT »

Glemte helt at svare i tråden :)
Lige pt står begge kredse med et relativt højt flow, så temperatur ikke falder mere end ca 1 grad mellem fremløb og retur.

Jeg har et andet problem, eller hvad man skal kalde det.
Pumpen brummer relativt meget.
Jeg er sikker på den er rigtigt udluftet, så det er ikke pga det. Men det er let at høre når den kører. Det er som om hele konstruktionen resonerer.
GV-shunten er monteret på 1. sal, skruet fast i skunkvæggen på lodrette stolper.

Jeg har tænkt lidt på at smide noget vibrationsdæmpende gummi/skumgummihalløj imellem.
Hvad tænker i ?
levi

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af levi »

Tom_AT skrev:Glemte helt at svare i tråden :)
Lige pt står begge kredse med et relativt højt flow, så temperatur ikke falder mere end ca 1 grad mellem fremløb og retur.

Jeg har et andet problem, eller hvad man skal kalde det.
Pumpen brummer relativt meget.
Jeg er sikker på den er rigtigt udluftet, så det er ikke pga det. Men det er let at høre når den kører. Det er som om hele konstruktionen resonerer.
GV-shunten er monteret på 1. sal, skruet fast i skunkvæggen på lodrette stolper.

Jeg har tænkt lidt på at smide noget vibrationsdæmpende gummi/skumgummihalløj imellem.
Hvad tænker i ?
God idé :great:

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Megapro Lux GV shunt

Indlæg af pso »

Jeg vil gætte på at de helt billige laminat gulve tåler varmen bedre end rigtig træ men pas på. Det er surt med ødelagt gulv

Besvar