Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af John Skov Jensen »

MFRosendal » 09 Jan 2012, 21:35 skrev: kl. 17.30 ved 80 C.

Overhedningsventilen (nedkøling med drikkevand) blev aktiveret ved 85 C. Den burde først starte ved 95 C.

Smeden får et opkald i morgen.
Min klap peger vel mod kl 2000 når kedlen er 80 grader, så du skal have kortet kæden et led eller to op. Ellers får kedlen ikke nok luft til at trække temperaturen op på omkring 85-90 grader. Min nødkølingsventil er en watts sts20. Den åbner ved 97 grader.

Brugeravatar
haderslev1234
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 272
Tilmeldt: 17 maj 2011 12:33
Mit fyr: Atmos DC50 & Bioline 20 pillefyr
Areal: 280
Brændsel: Træ/Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6100
Årligt forbrug: 11 tons Træpiller
Har takket: 2 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af haderslev1234 »

levi » 05 Jan 2012, 20:19 skrev:Du kunne optimere dit anlæg gevaldigt ved at montere en automix og en termomix efter akkutanken, - så du kun sender den nødvendige temp. ind i huset, - på den måde holder du på varmen i akkutanken så længe som muligt, - og du minimerer dit konvektionstab med helt op til 30 procent!

En anden god ting at optimere, - kunne være at sætte en elektronisk on/off termostat på pumpen ind til huset, - termostaten føler i akkutanken og starter IKKE pumpen ind til huset før akkutanken er over 65 grader, - på den måde undgår du at gøre tanken bundkold, - og du undgår også at "køle" huset med kold akkuvand :great:

Hvis du optimerer med disse ting får du også langt nemmere ved at få akkutanken op i temp. - og driften på din kedel bliver langt mere ensartet og jævn - det er god økonomi :great:

Levi jeg kan fint se din pointe, jeg har bare endnu ikke fået monteret den elektriske termostat endnu. Du skriver at den så kan slukke pumpen og derved ikke køle huset ned med koldt returvand :great: Men hvor langt ned i grader bør den slå cirk. pumpen fra, det skal vel stadig være sådan at man kan komme i bad morgen, ellers så tror jeg fruen skælder ud :roll:
Jan G hansen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 jan 2012 12:37
Mit fyr: atmos dc50 s
Areal: 630
Brændsel: atomkraft / birk / gran
Fremviser gerne i postnummer: 2300
Dagligt forbrug: 300 kwt varme
Årligt forbrug: 100000 kwt varme
Geografisk sted: Sverige, Trelleborg.. det er ikke så langt væk

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af Jan G hansen »

Hej
Jeg har nogen lunde samme situation
2 måneder gammelt atmos 50, men så dog kun koblet på 750 liters tank. Jeg får kun 72 grader i toppen af tanken, og får ikke fyret op på mellem 80 og 90 grader som det skal. Jeg har 60 grader retur til fyret, selvom jeg har 72 graders termo i ladomaten. Jeg har prøvet at lukke for det kolde vand fra tanken frem til ladomaten, og så kan jeg da hæve temperaturen til 72 som fyret er i top. Men lige så snart jeg åbner sænker den til 60 grader igen. Jeg har provokeret det en gang og trukket trækstabilisatoren længere op, og så kogte fyret mens der stod højst 85 grader på termostaten på fyret. Jeg tror muuuligvis blandt andet der er noget galt med termostaten i fyret.
Jeg kunne godt tænke mig at få liidt højere temperatur på tanken da vi skal have 50-60 stykker ind til huset for tiden, - og så fordi det må jo betyde at fyret ikke yder fuld effekt. Noget jeg også tror da jeg har en varmepumpe der leverer ca 25 kwt i timen, som kan varme huset op. Men, det 50 kwt fyr leverer ikke markant mere varme end huset skal bruge for tiden..
Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af Havmand »

hvis honeywel som styrer trækregulatoren ikke er justeret korrekt, kan fyret sagtens brænde videre, trods røgsugeren slukker.

Hvad har du på af ladeventil, og kører pumpen for fuld kraft.
Har du gang i underforbrændingen?
Har du tippet kedlen, lidt forover og mod venstre - set forfra, således at evnt. luft i kedlen kommer ud.
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
Jan G hansen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 jan 2012 12:37
Mit fyr: atmos dc50 s
Areal: 630
Brændsel: atomkraft / birk / gran
Fremviser gerne i postnummer: 2300
Dagligt forbrug: 300 kwt varme
Årligt forbrug: 100000 kwt varme
Geografisk sted: Sverige, Trelleborg.. det er ikke så langt væk

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af Jan G hansen »

Da jeg "provokerede" fyret gjorde jeg det ved at hæve trækregulatoren yderligere.. så da var den jo bevidst forkert indstillet. Røgsugeren slukkede dog ikke, hvilket også siger mig at termometeret i fyret er galt på den.
Fyret står i værste fald helt lige.. men er monteret så det godt kan hæves lidt.
Jeg har ladomat 21 med 72 graders termo, og pumpen kører for fuld. 2-3 meter højst mellem akku og fyr, i 5/4 tomme.

Jeg skal prøve det med at kigge nærmere på underforbrænding og luft... men har først liiige fået fyret op at køre for 1 uge siden, og har været på job en del såå.. nu får jeg 4 dage fri og tid til at kigge og rode.. men ellers klarer jeg mig da med 72 et stykke tid.. men vil da gerne have det til at køre for fuldt..

kallerupgård
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 10
Tilmeldt: 31 mar 2011 19:33
Mit fyr: atmos 50
Areal: 360
Brændsel: pind
Fremviser gerne i postnummer: 7790
Dagligt forbrug: 3 trillebørefuld
Årligt forbrug: 50 m3

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af kallerupgård »

Jeg har også en 50 kw atmos med 4000 l akku. Den kommer ikke over 80 i kedlen før at tanken er oppe. Jeg har troet at sådan skulle det være. ?????

mvh
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af John Skov Jensen »

Termostaten er drejeknappen til venstre, den er sansynligvis ikke i stykker men hvis den ikke står korrekt så røggassugeren stopper ved de ca 90grader så virker den jo ikke efter hensigten. Hvis kedlen stiger i temperatur når du opkorter kæden til trækregulatoren så virker tingene som de skal, du har blot ikke justeret den korrekt
Læs manualen en gang til, kort kæden et led op af gangen indtil kedeltemperaturen kommer opad, juster kedeltermostaten så sugeren stopper ved de 90 grader

/John
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af abn »

Og det du skriver med at den kogte uden den slog fra. Det er sikkert bare pletkogning (tror nok det er det det hedder) Det gør min også. Allerede ved 80 grader.
Mvh Anders
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af Zarge »

Noget helt andet er... syntes det virker helt mustisk med 750l til en 50kw!
Så længe fyret kører a H. til er det jo selvfølgelig nok, men hvis du får fyret til at køre ordenligt når du vel knap at tænde op inden tanken er fuld, og fyret går i pause... 8)
Jan G hansen
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18 jan 2012 12:37
Mit fyr: atmos dc50 s
Areal: 630
Brændsel: atomkraft / birk / gran
Fremviser gerne i postnummer: 2300
Dagligt forbrug: 300 kwt varme
Årligt forbrug: 100000 kwt varme
Geografisk sted: Sverige, Trelleborg.. det er ikke så langt væk

Atmos DC 50 - for lav kedeltemp.

Indlæg af Jan G hansen »

hej Zarge.. nej det er rigtigt.. og på sigt skal der nok mere på. Men, jeg har en gammel skole på 580 m2 at varme op.. i kælderen er der kun 220 til tag, på mellemetagen 370 og øverste har vi op til 6 meter til loftet. Såå.. kedlen er ikke for stor, huset tager rigeligt, og har også en grundvandsvarmepumpe på 25 kwt som kan køre normalt. Lige nu tager huset det kedlen kan producere. På sigt skal jeg have en 3-5000 liter som skal stå lige udenfor i et hus jeg bygger (ikke bygget endnu) til det.

Besvar