Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 02 nov 2019 20:35 De står da ikke i kø der :)
Når der dagligt er 5 - 10 nye annoncer med brugte pillefyr til salg, er det så ikke kø? Mange skriver direkte at pillefyret sparkes ud til fordel for vp ;-)

https://www.dba.dk/soeg/?soeg=pillefyr& ... is=galleri

pendec

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 02 nov 2019 20:52 Når der dagligt er 5 - 10 nye annoncer med brugte pillefyr til salg, er det så ikke kø? Mange skriver direkte at pillefyret sparkes ud til fordel for vp ;-)

https://www.dba.dk/soeg/?soeg=pillefyr& ... is=galleri
Billederne er gode, og det er alderen også :)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 02 nov 2019 20:53 Billederne er gode, og det er alderen også :)
Ja selv om de er ret unge, nogen aldren, og ser godt ud. Så er løbet kørt. DEN SIDSTE REJSE. Af jord er du kommet. Til j............. genopstå som vp ;-)
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af MichaelK »

Jeg vil nu give Pendec ret, de fleste pillefyr til salg er nogle ældre anlæg.
At det lykkedes Troldmand at finde et enkelt nyere anlæg til salg, er vel
det man populært kalder "undtagelsen, der bekræfter reglen" icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af lamborg »

Jeg fatter ikke hvorfor manden har så sygelig en trang til at alle skal skifte deres pillefyr ud med VP ?? Og ja kom så med den sviner du er så god til Messias selvom alle jo hader dig og du elsker alle . Men når du nu sitere den bog du åbenbart mener at VP står indskrevet i så kan jeg jo passende skrive "elsk din næste men hold fingerne fra hans pillefyr "
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af Troldmand. »

MichaelK skrev: 03 nov 2019 07:20 Jeg vil nu give Pendec ret, de fleste pillefyr til salg er nogle ældre anlæg.
At det lykkedes Troldmand at finde et enkelt nyere anlæg til salg, er vel
det man populært kalder "undtagelsen, der bekræfter reglen" icon_cheesygrin.gif
Det eksempel jeg fandt, er bestemt ikke en enlig svale. Der skrottes bunker af velfungerende pillefyr dagligt. Og rigtig mange der sælger deres pillefyr, skriver også hvad der skal erstatte det. At mange stadig elsker deres pillefyr, er jo kun herligt. At udviklingen så samtidig buldre afsted i anden retning, er tidens udvikling.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af MichaelK »

Lad det nu være sagt med det samme, jeg har intet imod at man skifter til VP.
Det er, i min optik, bare ikke at installationer der egner sig til VP. Desuden er et
VP luft til vand anlæg jo ikke ligefrem billigt.

Derfor skurrer det lidt i mine ører, når man påstår at alle, uden undtagelse kan
bruge en VP. Det virker som en forhastet konklusion.

For mit eget vedkommende, er det fremløbstemperaturen der driller. Jeg har
i rigtig kolde perioder, brug for 70-75 grader i fremløbstemperatur, for at kunne
holde varmen i huset. Skal det temperatur sænkes, så skal jeg investerer i flere
radiatore, eller skifte dem jeg har ud med nogle større. Eller også kunne jeg da
lave gulvvarme i hele huset. Uanset hvad, så forøger det jo anlægsudgiften en
hel del. Derfor virker det nærliggende at forsætte med pillefyr.

Jeg er heller ikke blind for den teknologiske udvikling på området, og derfor vil
Jeg heller kategorisk afvise at en VP aldrig ville være et reelt alternativ her hos
Mig. Der er forhåbentlig stadig nogle år til at min BioWin opgiver at fungere, så
til den tid kan vi kigge på det igen.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af Troldmand. »

MichaelK skrev: 03 nov 2019 08:28 Lad det nu være sagt med det samme, jeg har intet imod at man skifter til VP.
Det er, i min optik, bare ikke at installationer der egner sig til VP. Desuden er et
VP luft til vand anlæg jo ikke ligefrem billigt.

Derfor skurrer det lidt i mine ører, når man påstår at alle, uden undtagelse kan
bruge en VP. Det virker som en forhastet konklusion.

For mit eget vedkommende, er det fremløbstemperaturen der driller. Jeg har
i rigtig kolde perioder, brug for 70-75 grader i fremløbstemperatur, for at kunne
holde varmen i huset. Skal det temperatur sænkes, så skal jeg investerer i flere
radiatore, eller skifte dem jeg har ud med nogle større. Eller også kunne jeg da
lave gulvvarme i hele huset. Uanset hvad, så forøger det jo anlægsudgiften en
hel del. Derfor virker det nærliggende at forsætte med pillefyr.

Jeg er heller ikke blind for den teknologiske udvikling på området, og derfor vil
Jeg heller kategorisk afvise at en VP aldrig ville være et reelt alternativ her hos
Mig. Der er forhåbentlig stadig nogle år til at min BioWin opgiver at fungere, så
til den tid kan vi kigge på det igen.
Et eksempel.
Har i sommer været med til at starte en 20kwh bosch op i en gammel skole med 4m til loftet. Nogle få gamle støbejerns radiatoren blev skiftet ud til nye. Huset har ingen gulvvarme nogen steder. For at få vpen opstillet, skulle der laves en del rørarbejde. Pillefyret stod i en kælder. Hvilket ikke er optimalt for en vp. Prisen for hele anlægget ca. 120000kr. Nu er første måned gået med vpen. Besparelsen i forhold til piller var på ca. 1400kr.
I dag skal vi have en 12kwh panasonic startet op i en gammel 250 skovridder bolig med gulvvarme over alt. Boligen har ikke været energirenoveret i mange år. Den er jeg spændt på, da der kun er gulvvarme.
pendec

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 03 nov 2019 08:46 Et eksempel.
Har i sommer været med til at starte en 20kwh bosch op i en gammel skole med 4m til loftet. Nogle få gamle støbejerns radiatoren blev skiftet ud til nye. Huset har ingen gulvvarme nogen steder. For at få vpen opstillet, skulle der laves en del rørarbejde. Pillefyret stod i en kælder. Hvilket ikke er optimalt for en vp. Prisen for hele anlægget ca. 120000kr. Nu er første måned gået med vpen. Besparelsen i forhold til piller var på ca. 1400kr.
I dag skal vi have en 12kwh panasonic startet op i en gammel 250 skovridder bolig med gulvvarme over alt. Boligen har ikke været energirenoveret i mange år. Den er jeg spændt på, da der kun er gulvvarme.
Jeg tror ikke du selv tænker over det men du lyder som en sælger, og vi ved alle godt hvordan sælgere vil gøre alt for at få deres produkt solgt , også selvom der smutter en lille hvid løgn ind imellem eller man undgår de dårlige historier, som ikke sælger.

Sælgere kan aldrig modsige sig selv, og ønsker jo gerne at deres produkt fremstår som det bedste, og sådan har du altså godt gang i det, og jeg ved ikke helt om det også betyder du har en sidesjæft som du tjener penge på der, når historierne går på de installationer du præsenterer.

Nu mere du får historierne solgt her, nu flere henvender sig, det kræver ikke meget intelligens at regne ud, skrev du hvor dårligt det gik, ved vi også hvad vej vinden ville vende :)

Det er måske ikke helt iorden at fortsætte denne prædiken som det jo bliver, og at du så oveni trækker på religion gør intet bedre :)
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af Fiffer »

Man kan ligeså godt lade være med at argumentere med Troldmand, han hører kun sig selv. Nok også derfor ingen, eller kun få gider kommentere på hans indlæg. Det er skønne spildte kræfter at bruge tid på, han evner simpelthen Ikke at respektere andre har en anden mening end ham, eller at alle ikke kan se lyset i en vp. Det er faktisk synd for den konstruktive debat det forhindrer. Jeg er heller ikke blind for udviklingen inden for vp, men der er jo også udvikling inden for alle andre opvarmningsformer. Og det er ikke et oplæg til en længere debat. God søndag til alle.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Besvar