Blackstar+

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Torpet »

Ja, jeg har hele tiden brugt Vida/Varga. Normalt har jeg købt dem fra XL, men i år var de for dyre. Jeg fandt 3 paller hos http://skelstruptrae.dk/shop/traepiller-126c1.html lige før de forhøjede priserne. Jeg fik dem til kr. 1749,00 per palle med 832 kg i 16kg poser (stærke poser), frit leveret på engangspaller. Altså ialt kr 5247,00 (kr. 2.10kg). Sidste år var kg prisen kun kr. 1.78kg. Prisen hos Skelstruptræ mener jeg er kr 2150,00 per palle nu. Men stadigvæk frit leveret.

Vida pillerne i år er hårdere og længere end jeg tidligere har set. Det betød lidt omstilling, for at få en jævn kørsel i sneglen og forbrænding. Men det betød blot, at jeg nu måtte fjerne det plastic rør, jeg ellers har været godt tilfreds med at have inde i selve spiralen i sneglen og så lave en ny afvejning. De større (længere) piller kræver simpelthen mere plads og har brug for at kunne komme ind i midten af spiralen, hvor ellers plastrøret var. Hvis plastrøret tager pladsen bliver doseringen vildt meget forskellig, afvejningen (6 min) kan variere lige fra 300g til 700g, altså en helt umulig afvejning at justere noget som helst med. Afvejningen er nu 940g og varierer kun med 10-20g ved 3 afvejninger, så det er ret flot. Derefter lod jeg lige først sneglen køre manuelt (med ekstern ledning) i 1/2 time, så pillerne kunne falde til ro/plads i sneglen, efter at den havde været aftaget og nu genmonteret. Derefter har alt kørt helt super og jeg har en idé om, at der er en bedre brændværdi og mindre aske i de hårde piller. En sideeffekt er så, at de hårde piller har meget lidt smuld i sig. Jeg har kørt med huller i den nederste part af sneglen for evt for meget smuld, men der er ikke ret meget lige nu.
Smuld fad.jpg

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af triumph »

Det i kalder Blackstar +, er jo bare den almindelige blackstar. Den "Rigtige" Blackstar + har jeg vedhæftet link til, og så vidt jeg kan se, kan man ikke se flammen
http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... .05.17.pdf
her er billede af top
top bs+.jpg
Senest rettet af triumph 05 jan 2019 15:48, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af john m »

Hej Torpets er en en scotte på en blackstar kedel ,en black star plus er en lukket kedel uden adgang til at se flammen og derfor er iltstyring
et must. :)
Edit: nå triumph var hurtigere :)
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Torpet »

Nu skal huskes, at dengang jeg købte min BS+, da var det den sidst nye model og beskrivelsen var faktisk Blackstar Plus (Scotte Plus).

Uddrag med beskrivelse fra min faktura for fyret:
BS+.jpeg
At der så senere er kommet nye modeller med samme navn, ændrer jo ikke på det. Så egentlig har vi vel alle ret? Nu betyder navnet jo ikke noget, det er kvaliteten der gælder. Den næste installation jeg skal i gang med til foråret skal være BS og jeg foretrækker V7 systemet igen, om modelnavnet så bliver Blackstar uden et + betyder mindre. Jeg vil egentlig meget gerne bare have et fyr helt som det jeg allerede har prøvet at montere. Det fungerer fint. Jeg følger mottoet "If it ain't broke, don't fix it :)

Jeg tror at det nye BS+ kun kommer med V13?
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Zarge »

Er det ikke det de kalder en "mini" altså med integreret silo?

Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Torpet »

Jo, ikke mit fyr, men det triump har vist et billede af. Mit fyr har ekstern snegl og silo, det er forskellen på en mini og en alm BS
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af john m »

Torpet skrev: 05 jan 2019 16:59 Nu skal huskes, at dengang jeg købte min BS+, da var det den sidst nye model og beskrivelsen var faktisk Blackstar Plus (Scotte Plus).

Uddrag med beskrivelse fra min faktura for fyret:
BS+.jpeg

At der så senere er kommet nye modeller med samme navn, ændrer jo ikke på det. Så egentlig har vi vel alle ret? Nu betyder navnet jo ikke noget, det er kvaliteten der gælder. Den næste installation jeg skal i gang med til foråret skal være BS og jeg foretrækker V7 systemet igen, om modelnavnet så bliver Blackstar uden et + betyder mindre. Jeg vil egentlig meget gerne bare have et fyr helt som det jeg allerede har prøvet at montere. Det fungerer fint. Jeg følger mottoet "If it ain't broke, don't fix it :)

Jeg tror at det nye BS+ kun kommer med V13?
Hvis jeg husker rigtigt , så hed de scotte plus når de blev solgt gennnem brøderne dahl. :)
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af triumph »

Zarge skrev: 05 jan 2019 17:09 Er det ikke det de kalder en "mini" altså med integreret silo?
Nej
På RTB slå sneglen et knæk på ca 80 grader, så siloen kan komme helt op ad fyret
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Blackstar+

Indlæg af Zarge »

RTB , er jo en model for sig selv,
calle

Re: Blackstar+

Indlæg af calle »

Hvis man anskaffer et fyr, hvor man ikke kan se ilden, så kan man da ligeså godt købe en varmepumpe new10 new10 new10 new10

Venlig hilsen icon_cheesygrin.gif

Besvar