Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen »

Jeg har en probuilder 59441 måler

pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec »

Ok,
Min har en fed glas ting foran, ingen tynd laser, den kan ikke gøres mindre men jeg fandt lige ud af den måler lidt forskelligt om det er horiz/vert den holdes på rør, og min ca. 62/63 på frem er korrekt når den følger rør retning, så den virker men skal være helt ovenpå rør, samme med pex.
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen »

Ja det blev jeg ikke meget klogere af.. Min har den røde laser den måler med.
pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec »

Jeg håber bare du kan udnytte den laser måler, og se at frem på pex, og retur på pex er korrekt, så har du jo bekræftet du får varme frem, om den så er super præcis er ikke så vigtig som det du måler, om det er 30 eller 33 lige nu.

Du burde måle trægulv hvor du mener er varmt, og så bruger du flere punkter og checker, som f.eks vægge. Så går du til rum hvor du mener den er ringe og måler forskellige steder. Du kan så konstatere om der kommer varme ud men om det er 20 eller 30 i trægulv er vigtigt, hvis din rummåler siger 22. så får du jo bekræftet at den ikke måler hvad du ser eller der er forskelle på gulv og placering.

Hvis den så også måler 20-22 på gulv, så må tabet jo være mellem det gulv og pex ved gulvvarme kreds? for hvis frem er 30+, så kan du ikke tabe 10 grader på vejen frem, det lyder vildt.

hmm,
Hvis pex frem/retur måler -4 grader i forskel på alle kredse, så kan din gulvtemp ikke være 10 grader mindre?
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen »

Jeg aner intet om det, har målt og målt og får lige så mange forskellige målinger som jeg tager, så det forvirre mere end det gavner, jeg aner ikke hvad der er korrekt og hvad der ikke er... jeg kan måle flere forskellige steder fra hvor varmen går ind og rundt på manifolden, og kan fra 28 til 34 til 29 til 38 grader alt efter hvor man pejer.. så jeg er mere forvirret end hvad godt er.. har målt på gulvet og det kan have en temp på 26 til 27 grader under hvor rumføleren sidder, til 21 til 22 grader ude i kanten.. og wawin siger jo deres gulvmåler er meget præsis.. så jeg aner ikke hvad jeg skal gøre herfra :(

pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec »

Det er da et plus, du har fået bekræftet som jeg, at ved ydervægge er der køligere, også med trægulv :) og nok manglende isolering og fundament udad til. Jeg synes du har fået lidt bekræftet.

Måler du på gulv længere inde og ser 28c og måler +4c på returen ved pex, så har du nok den forskel at træ tager lidt af den temperatur, du får nok ikke fuld virkning, her taber jeg måske samme eller lidt mere til på beton gulv.

Måske er det bare køligere i de rum du føler det ikke virker i? Så der skal der skrues op, og nu ved du føler ikke skal være på en ydervæg :)
Du har jo måler på, som bare skal sidde bedre, så slukker den jo når der er for varmt og forbrug må automatisk falde der hvor den har en god temp læsning.

Altså, jeg mener det er bare lidt fremskridt, og ikke spildt snak.
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen »

selvom alle kredse er helt åbne, syntes jeg ikke jeg får den varme jeg har brug for, nogle rum er for varme andre kan kun lige holde 21 grader i rumtemp, lige meget hvor meget jeg skruer op og ned for flowet, og når jeg ikke har den rette temp ved manifolden ved jeg jo ikke om jeg smider 35 grader ud i gulvet eller om jeg smider 50 grader ud.. så derfor må 1 punkt da være at få styr på de målere så jeg ved hvor meget varme jeg smider ud i gulvet..
pendec

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af pendec »

Well,
Du skal måske lige bruge udelukkelses metoden, når du læser pex rør frem, og (håber) du ved hvad frem er på gulv anlægget, så må du jo få bekræftet frem på hver kreds, som jeg har gjort her. Ja, holder du den ikke præcist, så må du lige tyde om din laser også har en "god" og "dårlig" vinkel på rør, så aflæsning er mere stabil og præcis.

Har du så styr på temp på de kredse, og målt i rum, så er der jo kun at konstatere at nogle rum er køligere, sådan er det da også her med radiator varme, især når radiator ikke er stor nok.

Der er jo også den kendsgerning at bare fordi du har trægulve og gulvvarme, behøver den installation ikke være korrekt.? Det er jo en gulvvarme begrænsning at du max må ramme 35, hvis trægulv ikke skal ødelægges. Så hvis du som jeg havde beton, så kunne jeg teoretisk have 45-50 grader.
Da jeg flyttede ind her, var det uden shunt på gulv, og 4 stk termostater, kan godt fortælle gulv var lunt at gå på her, næsten for glohedende men tidligere beboere elskede det, jeg hader så meget varme.

Så, måske er trægulv+35 max bare ikke godt nok til dit hus? eller har du et A klasse hus :)

Håber du kan få dine måler læsninger stabiliseret, så du tror dem, og så beviser de måske at du ikke har et behov for en ind regulering men måske noget helt andet?

Ville være fedt hvis nogen andre brugere kan bidrage, som har mere styr på disse trægulve konstruktioner og tæthed og hvornår det er fornuftigt når grænsen er 35 grader.

Troldmand elsker sin VP som du måske har set/læst men det betyder jo ikke vi alle kan leve med 35 -40 grader frem, nogle har pillefyr på 70 grader fordi radiator skal pumpe løs i nogle rum? Måske har du sådanne et behov selvom du har træ-gulvvarme, kan det være der problemet er?
Måske skal du genopfriske hus , alder, isoleringsgrad/hulmursisolering og sån? Jeg kan ikke huske detaljerne.

Et forslag, ny tråd: "Er mit hus for koldt til trægulv varme"? Det kan måske tiltrække de rigtige.
thermik
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thermik »

Kan nu stadig ikke forstå det ikke kan svare sig at købe en ny styring, nogle nye telestater og rummåler så kører det bare. siger det igen Uponors system skal ikke indreguleres alle grupper skal stå på fuld knald og vil da tro du kan bruge den gamle shunt og fordeler rør.
thomas larsen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 607
Tilmeldt: 25 feb 2012 09:25
Mit fyr: bio 18 pannex styrring
Areal: 204
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Geografisk sted: vejen/brørup
Blevet takket: 5 gange

Re: Erfaringer med www.perfektgulvvarme.dk

Indlæg af thomas larsen »

Fordi jeg har købt anden styring og vil have det til at fungere. Har lige inviteret i Wavin nyeste. Styring incl telestater og rumfølere.

Besvar