Bigfoot skrev:
tjah opel i dag, de diesel motorer er produceret af Fiat, de elektriske komponenter er købt på alskens markeder, så det er en stor blandet landhandel.
Volvo's 5 cylindrede turbomotor fra 850eren og deropaf, den går jo også igen, både i VW Sharan, VW Transporter, Ford Focus RS... men 100% lavet af volvo.
PSA motoren, især den 1.6'er, er jo nok en af de motorer som går mest igen over en stor række mærker, og ja, den er godt nok blevet nærmest myteomtalt, for at holde af helvede til, men som du selv siger, er service overholdt, holder motoren også.
Det samme er gældende for VW, holder man sine service, så holder en DSG gearkasse også 700.000 km. Alle deres fejl, har vist sig at melde tilbage på dårlig service, hvor kunder stor og klager deres store nød, om at kulancedækning ikke gælder dem, fordi deres service er lavet udenbys. Jamen sådan er kulanceordningen. Garanti er nu en ting, kulance er den du betaler dit service for.
Desuden har vi en kørende vognpark herhjemme, hvor 99% af ejerne stoler blindt på elektronikken, altså hvis lampen ikke lyser for fejl, så fejler bilen altså ikke noget. Det har jeg oplevet et utal af gange.
Det er ikke helt korrekt.
Den 5-benede Transporter motor var et Audi design
Den fra Volvo lå i øvrigt i en række Ford modeller. S-max, Mondeo og Focus ST og RS Men det var nok primært i kraft af at Ford på daværende tidspunkt ejede Volvo.
Tom_AT skrev:
Jotak, jeg er skam fint klar over at Renault og Nissan deler mange stumper.
Men jeg tvivler ret kraftigt på at man finde Renault stumper i en Opel, da Opel er ejet af GM. Eneste Opel har haft at gøre med Renault er en varebil 100% produceret af Renault.
Man finder jo også PSA diesel i Peogeut, Citroen, Ford, Volvo osv.
Og hvad produktion af motorer angår så laves de selvfølgelig på en fabrik, hvor ellers :-P
Og ja disse fabrikker ejes af de forskellige bilproducenter. Fx Renault, Ford, PSA osv.
Og jo, der er nu engang forskel på motorer.
Ved ikke om man kan kalde den famøse 1.6 turbo diesel fra PSA for fejl-behæftet. Hvis folk følger servicebogen er der jo intet i vejen med den.
Værre er det gået med motorer og gearkasser fra VW med knastkæder der bliver for lange og DSG gear der laver vrøvl. Så en motor er ikke bare en motor.
Hvis du tager en Opel Vivaor , Renault master og en Nissan Primastar er de ens på nær navnet og emblemmer