Side 5 af 7

Hastighedsregulering på laddomat

: 29 nov 2013 21:41
af Gmann
levi skrev:
Jeg vil anbefale man lader tanken op til 85-90 grader, - og monterer en Termomix/Automix efter akkutanken så man kun sender den temp. ind i huset der er behov for (F.eks 60 grader) - på den måde holder man på varmen i akkutank så længe som muligt - og får så høj en komfort som muligt!
Det forstår jeg ikke.
Hvordan skulle en termomix kunne holde længere på varmen?

Hastighedsregulering på laddomat

: 29 nov 2013 22:15
af Tom_AT
Fordi ved lavere fremløbstemperatur er det mindre varmetab.
Automix er bare en trevejs-ventil.
Det er Automix der styrer temperaturen.

Hastighedsregulering på laddomat

: 29 nov 2013 22:18
af Gmann
Løgstør rør er ret godt isolerede. Kan ikke svare sig at købe termomix for det.

Hastighedsregulering på laddomat

: 29 nov 2013 22:21
af Tom_AT
Selvfølgelig kan det det.
Det er jo en investering, ikke bare noget der skal holde et par mdr.

Hastighedsregulering på laddomat

: 29 nov 2013 22:26
af Gmann
Det er ikke et par måneder
Nærmere et par årtier, inden den investering er tjent hjem.

Desuden er det bare endnu en ting der kan gå i stykker. Forstå mig ret, kan godt lide projekter i mit varmesystem.
Men der skal være nogenlunde værdi i det, og ser det ikke med termomix

Hastighedsregulering på laddomat

: 30 nov 2013 00:05
af John Skov Jensen
En termomix løsning er også en virkelig dyr løsning.
En velfungerende fremløbsshunt laves nemt med en danfoss rav8 ventil med en danfoss ravk termostat på, samt en kontraventil.
Ingen dyre elstyringer, blot en driftstabil danfoss termostat

Hastighedsregulering på laddomat

: 30 nov 2013 00:17
af Tom_AT
Jeg er klar over vi nok ikke er helt enige. Og selvfølgelig er Automix-løsningen dyrere. Men i min optik er Automix løsningen den rigtige løsning.

At der så findes billigere "ghetto"-løsninger er jo bare et plus :P

Men en RAVK+RAV8 løber jo i sig selv et godt stykke over 1000,- og så kontra-ventil oveni. Jeg ved godt det stadig er halv pris af en Automix, men der er pludselig ikke helt så langt til de 2500,-

Og i øvrigt jo, der er en mærkbar forskel i varmetab, om man kører med 55-60 gr fremløbstemperatur eller man kører 85-90 grader. Det er jo hele rørføringen der skal tage højde for, ikke kun de nedgravede rør.

Hastighedsregulering på laddomat

: 30 nov 2013 00:27
af Gmann
Løsning på hvad?

Hastighedsregulering på laddomat

: 30 nov 2013 00:31
af Gmann
Så er løsningen at isolere dine ikke nedgravede rør bedre

Hastighedsregulering på laddomat

: 30 nov 2013 00:41
af Gmann
Men Tom, jeg kan godt forstå din pointe. Det var de samme tanker jeg havde da systemet blev etablerert.
Det jeg syntes kunne være dejligt, hvis Levi kunne komme på banen og forklare hvad han mente, da han anbefalede termomix, til bedre comfort.