Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Besvar
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Fiffer »

BWJ skrev: 10 sep 2022 08:31 Helt enig, lad os gå tilbage til koksfyring og dieselbiler uden de dyre partikelfiltre og EGR ventiler, det der med at klimaet ændrer sig er bare en tilfældighed, og har intet med at gøre med udledningen af drivhusgasser, så alle dem der opsætter en stor køn vindmølle eller anlægger en flot blank solcellepark, lad dem selv betale for større kabler for at de kan distribuere ren strøm ud til forbrugerne, og man skal lige huske at et nyt kulfyret kraftværk kun fylder 1/4 af en solcellepark.
Det er helt urimeligt, at en opgradering af elnettet skal pålægges forbrugerne. :roll:
IKF.
pålæg afgifterne for dem der bruger strøm i rå mængder, i stedet for at dem der sparer på strømmen skal straffes kollektivt. Jeg er for grøn omstilling, problemer er at det er de fattige, der ikke har midler til at købe elbil til 3-4-500000kr , solceller og varmepumper til flere 100000 kr, der skal tvangsindlægges til at financiere afgiftslettelser og diverse støtteordninger på el, og ikke st glemme milliarder til større kabler til elnettet. Og derfor skaber man et ulige forhold. Hvad med om folk sparede på strøm i stedet for?
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

Fiffer skrev: 10 sep 2022 17:12 pålæg afgifterne for dem der bruger strøm i rå mængder, i stedet for at dem der sparer på strømmen skal straffes kollektivt. Jeg er for grøn omstilling, problemer er at det er de fattige, der ikke har midler til at købe elbil til 3-4-500000kr , solceller og varmepumper til flere 100000 kr, der skal tvangsindlægges til at financiere afgiftslettelser og diverse støtteordninger på el, og ikke st glemme milliarder til større kabler til elnettet. Og derfor skaber man et ulige forhold. Hvad med om folk sparede på strøm i stedet for?
Jeg syntes nu det hovedsageligt handler om andre ting;
At politikkere vil have en overgang til el.
Det vil de gerne have fordi der er en klimakrise, fordi der snart er 8 milliarder mennesker på jorden. Der bliver stadigt rigere, og der med forbruger mere = Forurener mere.
El er muligt at producere/forbruge uden at forurene. Altså hvis man havde husket at bygge nok vind/sol anlæg
Men de har glemt at sørge for at den er til rådighed.
Samtidigt kommer krig i Ukraine, hvor usikkerhed om gasforsyning får elpriserne til at stige, og folk til at hamstre (Med en elpris på 6 kr/KWh, så er en elbil ikke billig at køre i, det er billigere at køre diesel)
Man kan naturligvis brænde kul af for at lave el, og køre i benzinbiler i stedet for el. Og det vil man da sikkert gøre i en periode.
Men mon ikke bare Klima-Dan skulle holde op med at optræde med hvordan man kan rede verden ved at blande 1 kop havregryn i frikadellefarsen, og i stedet sørge for der blev etableret noget grøn energi.
Det kan jo ikke være rigtigt at det skal tage 3-4 år for at få trukket kabler til en allerede etableret solcellepark, eller 10 år at opføre en vindmøllepark grundet papirarbejde.
Og hvis det er for svært at ændre, så må han jo bygge noget atomkraft....

Jeg er sikker på, at med de elpriser der er i øjeblikket, så gør folk hvad de kan for at spare på strømmen.
Jeg har virkeligt svært ved at forstille mig at el forbrugere bare tænder for ovnen 1 time inden den skal bruges, og sætter varmepumpen til 26 C i stuen, med de elpriser vi har i øjeblikket.
Udsagnet kunne ville lige så tosset, som hvis man sagde at det var folk med træpillefyr´s skyld at pille prisen var så høj, fordi de forbrugte for meget
Senest rettet af triumph 10 sep 2022 17:49, rettet i alt 1 gang.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 285 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af svanggaard »

Private er allerede godt i gang med at spare på energien. Læste tallet 9,6% på strøm forleden (desværre bag betalingsmur). Gasforbruget er også på vej ned.

Lige P.T. er det vist de færreste som bruger energi for sjovs skyld. Vi skal passe på at vi ikke begynder at udskamme hinanden.

Vores politikere har sovet i timen, og historien har vist, at der ikke kommer noget godt ud af at beslutninger presses igennem på kort tid. Min mening er, at vi med go' ret kan skælde dem ud for ikke at udvise rettidig omhu, men synes faktisk ikke vi kan skælde dem ud for langsommelighed lige nu. Ingen, som i slet ingen, har realistiske bud på gode løsninger som fungerer på kort sigt, og samtidigt er langtidsholdbare.

Jeg synes omvendt at det er total fedt, at vi kan nørde lidt rundt i optimeringer. Når jeg (og mange andre) kan nedsætte elforbruget med 10, 15, 20%, uden at det går ud over komforten, tror jeg virkelig, at vi i fællesskab kan flytte noget. Godt for privatøkonomien, miljøet og verden omkring os.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg kan ikke helt forstå et par ting.
Mener det var Dan Jørgensen der var nede og skrive under på at EU herunder danmark skulle spare 25% på naturgassen. Fin underskrift, men hvad har det udmøntet sig i? Lukker de bare for gassen når de 75% er brugt, eller er der gjort andet end at skrive under?

Og så er der de lavthængende frugter! Min bror har lige installeret solcelle anlæg og det skal så tilmeldes stamdata registret via net forsyningsvirksomhed. Behandlingstid 7-8uger, hvor han altså ikke må tænde anlægget. Men han må gerne betale 4-8kr/kwh i dagtiden.
Det er gak, jeg tænker enten behandler de det på 2-3 hverdage, eller også må det tændes i perioden, alt andet er altså for tosset.
Mvh. Sophus
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 285 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af svanggaard »

Energistyrelsen tager fat i de største gasforbrugere og beder dem om at forberede sig på at der kan blive lukket for gassen. Virksomhederne sætter så (typisk)oliekedler ind i stedet.

Nogle virksomheder kan omstille til el. Jeg mener, at el kan bruges op til maksimal temperatur på 850C. Er der behov for højere temperaturer, skal der brændes gas, olie eller kul.

Mht. tilslutning af nye solcelleanlæg har du ret i, at det er under al kritik at der er så lange behandlingstider. Omvendt skal systemerne have lidt tid til at indrette sig. Hvis der fra den ene dag til den næste pludselig er 200 stk 6kWp anlæg ekstra i nettet kan det give problemer, hvis ikke energinet er forberedt på det. Faktisk har energinet netop skrevet ud til en række ejere af husstandsmøller som yder for meget. Kender ikke detaljerne, men hvis alle møllerne sender et par kW ekstra ud i nettet ift. den mærkestrøm de er tilmeldt med, vil det give problemer.

Hvis der sendes for meget strøm ind i elnettet sætter energinet "nedregulering" i drift. Det er typisk elkedler hos fjernvarmen som starter, eller møller som bliver stoppet. De får penge for at stille standby nedreguleringseffekt til rådighed, og får også penge for den effekt der eventuelt bruges. Jeg overvejede selv om jeg skulle smide en dypkoger i akkutanken og sætte et par varmeblæsere op for gråspurvenes skyld. Et af problemerne er dog at effekten helst skal op på 5 MegaWatt... lidt en stor mundfuld her på matriklen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 10 sep 2022 17:46

Vores politikere har sovet i timen, og historien har vist, at der ikke kommer noget godt ud af at beslutninger presses igennem på kort tid. Min mening er, at vi med go' ret kan skælde dem ud for ikke at udvise rettidig omhu, men synes faktisk ikke vi kan skælde dem ud for langsommelighed lige nu. Ingen, som i slet ingen, har realistiske bud på gode løsninger som fungerer på kort sigt, og samtidigt er langtidsholdbare.
Jeg har været ved at brække mig over Klima Dan og hans hockeystav,
Hver eneste gang han fremlægger et eller andet. Så et det "banebrydende visionært, og vil gøre Danmark verdens ledende"
Og så er det ligegyldigt om det drejer sig om at hælde en kop havregryn i frikadellefarsen, eller opsætning af havvind.
Vi skulle i flg. Dan the man´s plan, være CO2 neutral i 2030. Og det skulle opnås ved at lave energiøer der var forbundet til en stor mængde havvindmøller. Og når der var overskud af el, så skulle der laves Power to X via de anlæg der var installeret på øen.

Iflg. Dan, var årsagen til at han havde fundet hockeystaven frem, at det var økonomisk mere fordelagtigt at vente til tæt på 2030 før man skulle gå i gang med at rede verden. Og noget at den Harry Potter tech han skulle bruge, var slet ikke opfundet endnu.

Men var det nu derfor at Dan ville vente, eller var det fordi der var en god chance for at der ville side en anden regering når planerne skulle føres ud i livet ?
Dan viste jo godt at at det tager 8-10 år at opføre en vindmøllepark, og det kun er 20% af planerne der bliver til noget.
Så hvis man skal 5 doble mængden af havvind. Er der så lavet planer for hvor de skal stå, er der lavet miljø undersøgelser, og alt det andet papirarbejde der tager årevis ?
Næppe.....

Jeg har arbejdet et sted der laver anlæg til fremstilling af Brint. Og det bliver ikke inden for de næste 5 år at de er klar til at opstille noget i den skala der tales om her. Og det var jo ligesom hjørnestenen i hans "banebrydende" projekt

Så ja, jeg syntes i høj grad at vi kan bebrejde politikkerne at have sovet i timen
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af triumph »

Hjemme teori skrev: 10 sep 2022 22:38
Og så er der de lavthængende frugter! Min bror har lige installeret solcelle anlæg og det skal så tilmeldes stamdata registret via net forsyningsvirksomhed. Behandlingstid 7-8uger, hvor han altså ikke må tænde anlægget. Men han må gerne betale 4-8kr/kwh i dagtiden.
Det er gak, jeg tænker enten behandler de det på 2-3 hverdage, eller også må det tændes i perioden, alt andet er altså for tosset.
Jeg havde bare tændt for anlægget. Jeg er overbevist om at det ikke bliver de 6 KWh der vælter nettet
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Hjemme teori »

Det er kun en 3,6kW inverter og så med 14kwh batteri, så ikke meget der skal sælges på denne årstid.

Men om så energinet skal betale for neddrosling ved dypkogere i fjernvarme værker, så sparer de vel noget andet så? kul, gas, træpiller eller flis.
Energien forvinder jo ikke fordi der skal bruges neddrosling til elnettet.
Mvh. Sophus
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 285 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af svanggaard »

Jeg er lidt på tynd is her... Men hvorfor skulle energinet betale fjernvarmen for at solcelleanlægget kan komme af med overproduktionen?

I teorien ku' man godt tænde anlægget, hvis forbruget overstiger produktionen. Men det kræver jo at anlæg og forbrug sidder på samme fase. Risikoen ved at starte anlægget inden tilladelsen er givet er, at det lokale netselskab trækker sikringerne i vejskabet. Risikoen er nok ikke så stor - men omvendt er gevinsten nok også til at overse.

Besvar