Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af pelle »

Jeps. Ser du, når vandet i en tank opvarmes og vandet udvider sig skubbes det op eks.beh via varmelås. Men når du ikke fyrer længere, og vandet ej udvider sig mere, bliver varmen under varmelåsen og trækker ikke op i åben eks. Nu tror jeg også du er helt med. :great:
med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af kaptajnen »

pelle skrev:Jeps. Ser du, når vandet i en tank opvarmes og vandet udvider sig skubbes det op eks.beh via varmelås. Men når du ikke fyrer længere, og vandet ej udvider sig mere, bliver varmen under varmelåsen og trækker ikke op i åben eks. Nu tror jeg også du er helt med. :great:
med venlig hilsen
Pelle
Beklager at jeg gentagne gange kom i tvivl om virkemåden! icon_cheesygrin.gif
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af Aussieboy »

kaptajnen » 17 Jul 2008, 22:16 skrev:En endnu finere tegning fra pelle - Tak for den!
Billede
ved godt det er en gamel tråd, men jeg er ved at´instalere min åbne ekspansion igen, og vil forbedre den lidt, har forstået det med varmelåsen, og det stigerør før t'eet der går ind i beholderen igen ca 20 cm under toppen, i toppen har jeg en 1 " muffe siddende som bare er proppet af nu, men vil det ik være smartest at lade overløbet gå ud her, for på den måde at udnytte hele tanken, lige nu går fremløb ind i bund, overløb løber ud af den muffe 20 cm fra toppen af med luftrør på for at undgå hævert virkningen. håber i forstår hvad jeg mener med det.

håber på hurtigt svar da jeg gerne ville lave det i aften.

mvh matti
levi

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af levi »

Husk at en "såkaldt" varmelås IKKE er lovlig at montere i Danmark!

Heller ikke selvom nogen syntes den er smart :)
Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af viking48 »

Aussieboy » 11 Feb 2011, 06:05 skrev: ved godt det er en gamel tråd, men jeg er ved at´instalere min åbne ekspansion igen, og vil forbedre den lidt, har forstået det med varmelåsen, og det stigerør før t'eet der går ind i beholderen igen ca 20 cm under toppen, i toppen har jeg en 1 " muffe siddende som bare er proppet af nu, men vil det ik være smartest at lade overløbet gå ud her, for på den måde at udnytte hele tanken, lige nu går fremløb ind i bund, overløb løber ud af den muffe 20 cm fra toppen af med luftrør på for at undgå hævert virkningen. håber i forstår hvad jeg mener med det.

håber på hurtigt svar da jeg gerne ville lave det i aften.

mvh matti
jeg ville nu foreslå glydsarin i stedet for olie det forurener ikke bruger det selv i nogle vandlåse jeg ikke bruger ret tit for at undgå lugt fra kloark glysarin har samme egnskaber som olie måske bedre icon_cheesygrin.gif

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af Aussieboy »

levi » 11 Feb 2011, 09:30 skrev:Husk at en "såkaldt" varmelås IKKE er lovlig at montere i Danmark!

Heller ikke selvom nogen syntes den er smart :)
ok, har ik haft det på indtil nu. men søren kan mit overløb tages i toppen af ekspansion, eller skal det var den i siden af tanken, det er en 100 liters fra vvs- eks. det ville gi lidt mere volumen inden vandet løber ud af det jo. hvorfor har du ik åben ekspansion i din varegruppe ?

mvh matti
søren ø
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af søren ø »

VIl godt lige støtte og give Levi ret her. Det er ikke lovligt, og det bliver den ikke smartere af...
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af Zarge »

Ang lovligheden så har det efterhånden været diskuteret nogen gange, men jeg har nu stadig ikke set overbevisende dokumentation for hvad der skulle gøre den ulovlig... Men lad nu det ligge...;-)
levi

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af levi »

Zarge » 11 Feb 2011, 20:49 skrev:Ang lovligheden så har det efterhånden været diskuteret nogen gange, men jeg har nu stadig ikke set overbevisende dokumentation for hvad der skulle gøre den ulovlig... Men lad nu det ligge...;-)
Så er det enten fordi du ikke lytter, - eller fordi du bevidst ignorerer fakta, - derfor lader vi den IKKE ligge.

Der står i reglementet, - "til åben ekspansion skal der være konstant støt stigning, - UDEN UNDTAGELSER".

En varmelås forhindrer konstant støt stigning, - ergo er den ulovlig, - og så er den debat ikke længere, - fakta taler for sig selv!
levi

Re: Varmelås på åben ekspansionsbeholder?

Indlæg af levi »

Aussieboy » 11 Feb 2011, 19:31 skrev: ok, har ik haft det på indtil nu. men søren kan mit overløb tages i toppen af ekspansion, eller skal det var den i siden af tanken, det er en 100 liters fra vvs- eks. det ville gi lidt mere volumen inden vandet løber ud af det jo. hvorfor har du ik åben ekspansion i din varegruppe ?

mvh matti
Ja dit overløb kan godt laves i toppen, - bare du husker luftsnabelen skal gå højere op, - ligesom en stok :)

Jeg har ikke åbne ekspansioner fordi alle vores anlæg er godkendt til trykekspansion, - og fordi der ikke rigtig er noget salg i dem længere (Alle skifter over til tryk når der renoveres på anlæg).

Besvar