Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
pendec

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 31 okt 2019 21:39 Hvad enten din varme kilde er VP- træpiller- fjernvarme er lige gyldigt det er anlægs temp der skal snakkes om hvis du skal bruge en temp på 65 gr for at holde varmen ja så er det den der skal leveres fra varmekilden .
Hvis din varmekilde er 65 gr ja så er dit rum hurtigt varmet op og fyret skruer ned for effekten indtil der kaldes efter varme igen.
Måske er det vigtigt for trådstarter at afklare lige præcis dit postulat her , når der nok ikke eksisterer sådanne et behov som du giver eksempel på. Det er en voldsom gulvvarme temp du leger med der. Jeg har vist max været på 42-43 når det rigtig var koldt, og har så beton belægning her, som kan klare det.

Hvorfor klamre sig til de 65 grader, når folk slet ikke skal bruge det i fremløb i huset.

I denne tråd er det ikke en radiator løsning, så derfor vil mit eksempel med lavere fremløbstemp være mere korrekt, hvis man skal måle den op imod gulvvarme som her ikke vil kræve 65 grader på noget tidspunkt.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af Fiffer »

Og så kører karrusellen igen🤣😂
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af kreller »

lamborg skrev: 31 okt 2019 21:39 Hvad enten din varme kilde er VP- træpiller- fjernvarme er lige gyldigt det er anlægs temp der skal snakkes om hvis du skal bruge en temp på 65 gr for at holde varmen ja så er det den der skal leveres fra varmekilden .
Hvis din varmekilde er 65 gr ja så er dit rum hurtigt varmet op og fyret skruer ned for effekten indtil der kaldes efter varme igen.
Er den 35 gr tager det noget længere tid og vp holder et konstant flow hele tiden og er din afkøling gennem vægge og vinduer stor pga kulde ja så sætter den temp/flow op fordi den jo regulere på returtemp.
Men lad nu være med hele tiden at fokusere på økonomi for det holder ikke en meter . Når man skifter fyret ud til en VP er det et gammelt fyr som sikkert er uøkonomisk og derfor vil man selvfølgelig kunne spare i forhold til det. Men det fortæller intet om at VP skulle være billigere end et nyt pillefyr og det er uden at tage hensyn til den noget højere invistering der ligger i en VP osv osv.
Man skal vælge ud fra hvad man gider. VP er plug and play . Piller fyr er pasning og hælde piller på . Hvad vil man ??
Og jeg sætter lige dette link ind som giver en meget god indsigt i det vi faktisk snakker om. Og nej troldmand der er ingen i denne tråd der har skrevet noget om at de hader VP . Det er de vilde påstande der hades :-) Men læs nu
https://www.installationsmedierne.dk/hv ... eres-fejl/
Det er korrekt at vi mangler noget mere viden om et nyt pillefyr kontra vp, men det vi ved er at de ældre ikke kan hamle op med en vp og at en vp investering er dyre end bare at udskifte sit pillefyr med en billig blackstar. Er man glad for at nusse om sit fyr og elsker at fylde piller på, så er det vejen frem. Hænger det en ud af halsen eller knager ryggen, så find pengene til en vp.

Jeg har lige skimtet artiklen og det er jo ikke løgn at mange installationer er lavet af nogen der ikke aner, hvad de har med at gøre. Alt for små rør monteres, manglende snavssamlere med magnet og dårlige indstillinger.
Nogle sælger også lige den de har haft til at stå på lageret de sidste 8 år og langt fra yder det en vp gør idag.

Når man har fundet det mærke man gerne vil have, bør man læse montørvejledningen igennem, så man er forberedt på at stille spørgsmål til ham der nu skal installere. Hvis der står minimum 28mm rør ved korte stræk, så hjælper det jo ikke at der bliver monteret 22mm.
Min kræver 28mm ved op til 5m. Jeg har 45mm de første 10m og 32mm de sidste 8m.
Mange installatører tager også overpris for sine installationer og elektrikeren kan klare de fleste installationer til det halve af de tilbud man får.
Vølunds tilbud på elinstallationen var 15000kr, min egen elektriker klarede det for 5500kr og kunne have gjort det sort for 3800kr.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af lamborg »

Pendec har du overhovedet læst hvad jeg skriver ??? Jeg kommer da ikke med noget postulat om at gulvvarme skal bruge 65 gr og hvad du ellers skriver om. Hvis du læser hvad jeg skrev tidligere så skriver jeg netop at hans anlæg er perfekt til VP . Dette var bare lidt snak til Kreller hvor vi havde en ganske intersant skriven omkring anlægs temp . Jeg skulle have sat det ind så du kunne læse hvad det drejede sig om beklager.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af lamborg »

Da var da noget af en svade fra dem hr troldmand . Og hvad udløse denne endeløse visdom om hvordan jeg er og hvilken tjeneste jeg skulle gøre SP ?? At jeg tillod mig at gøre opmærksom på at den i mine øjne upassende bem om at trådstarter ikke skulle høre på at dem der sagde at det ikke kunne bruges. Og hvorfor gjorde jeg det ?? Fordi der ikke var nogen der havde skrevet det tvætom. At jeg skulle hade nogen er nyt for mig men jeg kender jo heller ikke mig selv så godt som de åbenbart gør hr Troldmand. Det er fuldstændigt rigtigt at jeg ikke har erfaring med nye VP men jeg har dog vil jeg tillade mig ydmygest ,hvis det kan tillades af deres højhed ,at understrege kæmpet med at få varme i huset via et jordvarmeanlæg fra 2010 til 2012 og dette var dog ikke muligt så når de påstår at VP kan bruges i alle huse er det ikke sandt og man skal være varsom med at lokke folk til at invistere deres surt tjente penge på noget som man reelt ikke ved noget om. Men de kender måske alle bygninger i Danmark ??. De påpegede i deres store visdom at jeg deres ydmyge undersåt bare kunne kikke på DBA hvor nyere pille fyr stod i kø for at komme ud af fyrrummene . Og der er 11 sider . Og ud af de 11 sider er den et RTB der er to år gammel som skal skiftes ud med en VP . Alle andre 11 sider annoncer er gamle fyr bortset fra de fyr der sælges af dem der lever af at installere pillefyr. Så det passer nok ikke helt hr Troldmand.
Følge dem i kvægboksen er vist upassende for en stakkels dum og uvidende undersåt som mig . Desuden kan jeg fint selv finde ud af livet uden at behøve ledelse fra deres fremsyn og deres store kærlighed til folket.
Og hvorfor vælger jeg så at tiltale dem i denne formelle tone.???
Det er fordi de i deres nedgøren af mig og hvad jeg er for en undersåt omtaler dem selv i tredie person og det gør ellers kun kongelige eller folk der har en vævefejl i kysen . Og da de tidligere har omtalt deres mange dokter grader i både det ene og det andet går jeg ud at det er min første antagelse der er den rigtige derfor må jeg hellere sikre mig en korrekt tiltale form .
Skulle det forholdes sig sådan at jeg tager fejl og det er det sidste der gør sig gældende beklager jeg meget
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 01 nov 2019 16:16 Pendec har du overhovedet læst hvad jeg skriver ??? Jeg kommer da ikke med noget postulat om at gulvvarme skal bruge 65 gr og hvad du ellers skriver om. Hvis du læser hvad jeg skrev tidligere så skriver jeg netop at hans anlæg er perfekt til VP . Dette var bare lidt snak til Kreller hvor vi havde en ganske intersant skriven omkring anlægs temp . Jeg skulle have sat det ind så du kunne læse hvad det drejede sig om beklager.
Jeg har læst hvad du skriver, og forholder mig til det som jeg direkte citerede dig for at skrive, og det kan ikke bliver mere klart end den generalisering, og som intet har med denne tråd at gøre.
Og det gør intet bedre at i debatterer andet i denne tråd som altid, som ikke har med trådstarters emne , rigtigt at gøre.
Vil trådstarter læse dine erfaringer som lyder til at være rigtig gamle og Troldmands erfaringer, så spørger trådstarter nok mere ind til de forhold. Synes ikke det er helt på sin plads at snakke varmeproblemer anno 2020, når din egen installation er fra 2010-2012, der er som andre skriver en løbende udvikling, så trådstarter får ikke meget hjælp i at høre om noget som er gammelt der. Ligesom som dba snakken, så giver jeg dig gerne ret, de gange jeg har set der, synes jeg ikke der vælter med folk som vil sælge nye modeller :) Det er oftest gammelt lort, og jo, som mit var.
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af pso »

Jeg bruger 5 tons piller om året, mit fyr er en scotte på 10Kw (kan dog tunes op, da kedel er på 20Kw). Når det er rigtig koldt og blæser kører det konstant på 10Kw!
Jeg har kigget en del på varmepumper faktisk var det planen at installere en luft til vand varmepumpen da jeg satte scotten ind for ca 6 år siden. Dengang kom jeg frem til at en 10KW varmepumpe ikke kunne bruges da den kun yde 2.7 KW når det var -15grader og iøvrigt for dyr i drift da cop så var 1. I dag kan man få bedre varmepumper, Mitsubishi større modeller kan vist nok levere fuld effekt helt ned til -15 grader, check det ud.
Med et forbrug på 15 tons henholdsvis 70 kilo pr dag: 70 kilo er 3 kilo i timen hvilket er ca 15KW, da der skal også skal være til varmt vand og reserve når det er ekstra koldt ville jeg minimum have 20KW ved -15 grader og hellere 25 KW. Har du backup i form af f.eks brændeovn/pillefyr kan du naturligvis nøjes med mindre, men det lyder ikke til at være planen.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af kreller »

En Nibe f2120-20 yder ved 55gr fremløb knap 13kw ved -15gr og 10kw ved -25gr.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 01 nov 2019 18:26 Jeg har læst hvad du skriver, og forholder mig til det som jeg direkte citerede dig for at skrive, og det kan ikke bliver mere klart end den generalisering, og som intet har med denne tråd at gøre.
Og det gør intet bedre at i debatterer andet i denne tråd som altid, som ikke har med trådstarters emne , rigtigt at gøre.
Vil trådstarter læse dine erfaringer som lyder til at være rigtig gamle og Troldmands erfaringer, så spørger trådstarter nok mere ind til de forhold. Synes ikke det er helt på sin plads at snakke varmeproblemer anno 2020, når din egen installation er fra 2010-2012, der er som andre skriver en løbende udvikling, så trådstarter får ikke meget hjælp i at høre om noget som er gammelt der. Ligesom som dba snakken, så giver jeg dig gerne ret, de gange jeg har set der, synes jeg ikke der vælter med folk som vil sælge nye modeller :) Det er oftest gammelt lort, og jo, som mit var.
Synes du også den i linket er noget gammelt lor...
https://www.dba.dk/pillefyr-rtb-pillefy ... 060715969/
pendec

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 02 nov 2019 20:07 Synes du også den i linket er noget gammelt lor...
https://www.dba.dk/pillefyr-rtb-pillefy ... 060715969/
De står da ikke i kø der :)

Besvar