BWJ skrev: ↑13 feb 2019 17:05
Den "fede forretning" du omtaler hvori består den ??
Eksempel:
Hr, X bruger 5000 kwh om året, og beslutter på daværende tidspunkt at sætte sine sparepenge i et solcelleanlæg for selv at producere sin strøm, hans sparepenge ville jo komme hjem igen indenfor de 20 år ordningen løb, måske har han solgt 100 kwh til 60 øre årligt i overskudsproduktion.
Jeg føler mig altså rimelig sikker på at forskellen ikke er mere end en rentestigning i banken, hvis man sammenligne lån i 2012, og dem som ændres de næste år op til 2032.
Går regnskabet lige op, bruger man 5000kWh og køber 5000kWh, så er det lokal nettarif(som altid) , markedspris minus ens spotpris afregning man betaler i merpris, det kan da ikke være svært at få øje på der.
Jeg ville glæde mig over at have 5000kWh i forbrug og ikke betale andet en lokal nettarif og markeds-elpris der. På 500kWh er det iflg. excel ark alligevel 680k som solceller ejere aldrig betaler, som jeg gør. Sådan var det også i 2017 for solcelle ejere.
Det nok vigtigste, som overses er 2 tal.
Markedspris f.eks 0,481
Spotpris 0,350
Den helt korrekte forskel i flexafregning for den gamle ordning er 0,131kr/kWh i denne ordning, resten er det samme.
Så 5000kWh * 0,131 = 655kr .
har man så produceret mere end man bruger (det man kaldte opsparing) , så får man 60øre per kWh fratrukket de 655kr og penge tilbage, hvis beløbet er stort nok? Det lyder da helt fint.