Banan republik

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Banan republik

Indlæg af lamborg »

BWJ jeg har nu ikke skrevet noget steds at det var gratis at bo i Danmark . Bare at hvis det var en banan republik så var du nok røget i en arbejdslejer bare for at ytre dig. Og det har intet med kreditlån at gøre men hvis vi skal holde fast i det så er det jo nettop hvad de har gjort bortset fra at det ikke er renten men bidraget de har sat voldsomt op .
Jeg har siddet og læst en artikel i Jyskevestkysten i hvor ministeren beskrive netop de tal som Pendec har sat i hans regneark og så ser det måske ikke så slemt ud som lobbyisterne (husk lige at de tjener penge på at i anlægger sagen :-) der føre solcellesagen gerne vil have ting til at fremstå . Men de føre jo også kampangen efter devisen "hids så mange som muligt op så flere og flere betaler får at vi kan sidde og skore vores fede advokat hyre uaset udfald på sagen vinder vi " :-). Tror nu ikke rigtigt at det får nogen til at pille deres anlæg ned for så vil det da være en kanon dårlig forretning og lad nu være med at trække miliøkortet . Jeg tror ikke på at 90 % af dem der har sat et anlæg op har tænkt miljø nok nærmere "fed forretning " . Folk vil sgu skide på miljø bare det giver penge :-).
Og John . Afgift og PSO afregnes 1 gang om året hvilket vil sige du stadigvæk spare afgiften på den strøm du producere og har du et merforbrug ud over din produktion så skal du betale afgift at merforbruget men vi andre betaler jo også afgift så hvorfor skulle solfolket slippe for at betale det ??
Senest rettet af lamborg 13 feb 2019 16:51, rettet i alt 1 gang.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Banan republik

Indlæg af John Skov Jensen »

Jeg har selv et 1 faset anlæg
Jeg kan producere 3400 watt i timen på L1, men det betyder intet for min afregning.
Det var på opfordring fra Elro det blev dette setup.
Jeg kommer nu til at producere på L1, mere end jeg selv bruger og derved måske sælger det overskydende til 0 kr mens jeg samtidigt skal betale for køb på L2 og L3

Jeg vil se dette kan håndteres inden for nogle få hundrede kroner inden jeg tror på det
pendec

Re: Banan republik

Indlæg af pendec »

Du sælger til spotpris iflg. energinet's informationer, så intet ryger ind på elnettet, uden du betales for det, dog er din spot pris u/moms.

Du må kunne se årsafregningen for 2017/2018 og sammenligne der, for de mener jo eneste forskel er t.ex Vindstød's elpris (som er med moms), og modregnet dit salg af el til spotpris (tror det så er vindstød elpris - 10% -25%moms ) på aconto regninger.

Det må da betyde alverden for hvor meget du sælger vs. hvor meget du køber på en time. Producerer du mere end du bruger, så får du jo penge i lommen (0,60kr/kWh) som er overskudsproduktion, som dog beregnes årligt lyder det til.

Så overskudsproduktion må da give solgt el, til spotpris 35øre + 60øre afregnet årligt af energinet , hvis du altså producerer overskudsstrøm.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 203 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Banan republik

Indlæg af BWJ »

lamborg skrev: 13 feb 2019 16:49 BWJ jeg har nu ikke skrevet noget steds at det var gratis at bo i Danmark . Bare at hvis det var en banan republik så var du nok røget i en arbejdslejer bare for at ytre dig. Og det har intet med kreditlån at gøre men hvis vi skal holde fast i det så er det jo nettop hvad de har gjort bortset fra at det ikke er renten men bidraget de har sat voldsomt op .
Jeg har siddet og læst en artikel i Jyskevestkysten i hvor ministeren beskrive netop de tal som Pendec har sat i hans regneark og så ser det måske ikke så slemt ud som lobbyisterne (husk lige at de tjener penge på at i anlægger sagen :-) der føre solcellesagen gerne vil have ting til at fremstå . Men de føre jo også kampangen efter devisen "hids så mange som muligt op så flere og flere betaler får at vi kan sidde og skore vores fede advokat hyre uaset udfald på sagen vinder vi " :-). Tror nu ikke rigtigt at det får nogen til at pille deres anlæg ned for så vil det da være en kanon dårlig forretning og lad nu være med at trække miliøkortet . Jeg tror ikke på at 90 % af dem der har sat et anlæg op har tænkt miljø nok nærmere "fed forretning " . Folk vil sgu skide på miljø bare det giver penge :-).
Og John . Afgift og PSO afregnes 1 gang om året hvilket vil sige du stadigvæk spare afgiften på den strøm du producere og har du et merforbrug ud over din produktion så skal du betale afgift at merforbruget men vi andre betaler jo også afgift så hvorfor skulle solfolket slippe for at betale det ??
Den "fede forretning" du omtaler hvori består den ??
Eksempel:
Hr, X bruger 5000 kwh om året, og beslutter på daværende tidspunkt at sætte sine sparepenge i et solcelleanlæg for selv at producere sin strøm, hans sparepenge ville jo komme hjem igen indenfor de 20 år ordningen løb, måske har han solgt 100 kwh til 60 øre årligt i overskudsproduktion.

I eksemplet er den fede forretning vist svær at få øje på !!

Det der ødelægger det hele, er de foreninger der satte kæmpe anlæg op udelukkende med salg af strøm for øje, og det har der nok været forretning i, men det var heller ikke været tanken med ordningen fra starten af. :(
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
pendec

Re: Banan republik

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 13 feb 2019 16:49 Og John . Afgift og PSO afregnes 1 gang om året hvilket vil sige du stadigvæk spare afgiften på den strøm du producere og har du et merforbrug ud over din produktion så skal du betale afgift at merforbruget men vi andre betaler jo også afgift så hvorfor skulle solfolket slippe for at betale det ??
:) Præcis, de har da stadig en mega fordel der, afgifter er da en stor del af vores 2,xkr vi betaler som private. Så dem med solceller sidder på guldet også selvom de betaler x00kr mere i fremtiden.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Banan republik

Indlæg af John Skov Jensen »

Jeg har et lille overforbrug på ca 1000kwt om året i forhold til det jeg producerer

Så selv om jeg har overskud i produktionen en given sommerdag kommer jeg til at sælge til spotpris af overskuddet på L1 mens jeg køber til markedspris på L2 og L3
pendec

Re: Banan republik

Indlæg af pendec »

BWJ skrev: 13 feb 2019 17:05 Den "fede forretning" du omtaler hvori består den ??
Eksempel:
Hr, X bruger 5000 kwh om året, og beslutter på daværende tidspunkt at sætte sine sparepenge i et solcelleanlæg for selv at producere sin strøm, hans sparepenge ville jo komme hjem igen indenfor de 20 år ordningen løb, måske har han solgt 100 kwh til 60 øre årligt i overskudsproduktion.
Jeg føler mig altså rimelig sikker på at forskellen ikke er mere end en rentestigning i banken, hvis man sammenligne lån i 2012, og dem som ændres de næste år op til 2032.

Går regnskabet lige op, bruger man 5000kWh og køber 5000kWh, så er det lokal nettarif(som altid) , markedspris minus ens spotpris afregning man betaler i merpris, det kan da ikke være svært at få øje på der.

Jeg ville glæde mig over at have 5000kWh i forbrug og ikke betale andet en lokal nettarif og markeds-elpris der. På 500kWh er det iflg. excel ark alligevel 680k som solceller ejere aldrig betaler, som jeg gør. Sådan var det også i 2017 for solcelle ejere.

Det nok vigtigste, som overses er 2 tal.

Markedspris f.eks 0,481
Spotpris 0,350

Den helt korrekte forskel i flexafregning for den gamle ordning er 0,131kr/kWh i denne ordning, resten er det samme.
Så 5000kWh * 0,131 = 655kr .
har man så produceret mere end man bruger (det man kaldte opsparing) , så får man 60øre per kWh fratrukket de 655kr og penge tilbage, hvis beløbet er stort nok? Det lyder da helt fint.
Senest rettet af pendec 13 feb 2019 17:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: Banan republik

Indlæg af thoken »

Hej.
Bare lige til en orientering, de 20 år aftalen løber, var den første forringelse. I starten af solcelle “boomet” hed det at: “måleren løb baglæns” når man producerede el. Og at man så kunne hente det overskydende hjem igen ( fx. om vinteren).
I hele anlæggets levetid.( som var estimeret til ca. 30 år). Så pillede politikerne i det første gang og ændrede det til 20 år, så allerede der “nappede” de en 1/3 af fidusen :roll:

Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Banan republik

Indlæg af John Skov Jensen »

thoken skrev: 13 feb 2019 17:15 Hej.
Bare lige til en orientering, de 20 år aftalen løber, var den første forringelse. I starten af solcelle “boomet” hed det at: “måleren løb baglæns” når man producerede el. Og at man så kunne hente det overskydende hjem igen ( fx. om vinteren).
I hele anlæggets levetid.( som var estimeret til ca. 30 år). Så pillede politikerne i det første gang og ændrede det til 20 år, så allerede der “nappede” de en 1/3 af fidusen :roll:

Mvh thoken
Helt korrekt
pendec

Re: Banan republik

Indlæg af pendec »

Der har altså været flere huller i vores skat igennem årerne.

Hvor mange har i starten hvor man købte skibsanparter , ikke trukket kæmpe underskud fra i sin skat, så man kom ud af året med et fint overskud dengang, det hul fik de så lukket godt til.

Hvorfor de kloge hoveder begår de fejl, må være for at trække folk til, velvidende de kan lave det om igen.

Det er ikke en banan republik men der sidder engang imellem nogle mindre kloge folk og laver dumme regnestykker.
Synes så ikke den nye flex afregning er så ringe selvom den koster lidt penge. Var det ikke nogle år tilbage , så hævede nogle elfselskaber årlige afgift/tilslutnings gebyr med 500-1500kr? Det blev der vist ikke nogen retssag ud af.

Besvar