Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
hotpill
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Har takket: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill »

Fyret har kørt siden onsdag aften, dog er tidsstyrring slået fra for at se om det er økonomiprogrammet som er årsagen.

hotpill
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Har takket: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill »

Fire og et halvt døgn har det kørt uden tidsstyring og så gik det ud igen :/ Kan det være pillerne som er problemet ?
Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
8
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 22 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af PellX21 »

ja - hvis de er meget lange kan de variere så meget i startdosering at fyret går ud - eller det har jeg ihvertfald oplevet.
hotpill
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Har takket: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill »

Gik ud igen igår kl. 10:00 og da jeg var hjemme kl 15:30, så brænderen således ud:
IMG_0184.JPG
Jeg tænkte at det var tid til at rense fyret og kunne samle sådan en mængde aske. Er det en fin mængde efter 120kg piller ?
IMG_0187.JPG
Efter rensning og opstart, gik det ud igen kl 03 i nat.
Her ser brænderen således ud (billede taget for 30 minutter siden)
IMG_0188.JPG
Efter det er gået ud i nat, kommer jeg i tanke om, at jeg ikke har tømt renselemmen for aske, men kun gjort brænderen og selve kammeret rent... status følger
hotpill
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Har takket: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill »

Fyret kunne ikke starte op i morges. Jeg kan konstatere at der ligger en bunke ubrændte piller på brænderristen.
Hvad kan årsagen været til at de ikke er blevet tændt op ? Aske der dækker under de nye piller ? Piller som er våde ? For mange piller ?

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af Flisbrænderen »

hotpill skrev:Gik ud igen igår kl. 10:00 og da jeg var hjemme kl 15:30, så brænderen således ud:
IMG_0184.JPG
Jeg tænkte at det var tid til at rense fyret og kunne samle sådan en mængde aske. Er det en fin mængde efter 120kg piller ?
IMG_0187.JPG
Efter rensning og opstart, gik det ud igen kl 03 i nat.
Her ser brænderen således ud (billede taget for 30 minutter siden)
IMG_0188.JPG
Efter det er gået ud i nat, kommer jeg i tanke om, at jeg ikke har tømt renselemmen for aske, men kun gjort brænderen og selve kammeret rent... status følger
Kører fyret start / stopkørsel, dvs lukker helt ned uden at køre pausefyring når den bliver rigelig varm ?
Hvis det er tilfældet, skal den køre en startportion ind før den tænder op igen.
Denne startportion skal være så stor at den dækker hullet til eltænderen, så den varmer direkte ind i pillerne.
Denne startportion fylder mindre når du lige har taget aske ud, da der ingen aske er til at fylde under pillerne, så problemet er typisk størst lige efter man har taget aske ud.
Det første billede i dette indlæg, hvor der ligger ubrændte piller ser det ud som om der ligger alt for lidt piller til at tænde op i.
Prøv at sætte startportionen op med ca 20 % mere se om pillerne så ikke dækker for hullet til eltændingen, ellers sæt den yderligere op.
Mængden af aske er svær at vurdere i en delvis lukket pose.
hotpill
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Har takket: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill »

Flisbrænderen skrev:Kører fyret start / stopkørsel, dvs lukker helt ned uden at køre pausefyring når den bliver rigelig varm ?
Hvis det er tilfældet, skal den køre en startportion ind før den tænder op igen.
Denne startportion skal være så stor at den dækker hullet til eltænderen, så den varmer direkte ind i pillerne.
Denne startportion fylder mindre når du lige har taget aske ud, da der ingen aske er til at fylde under pillerne, så problemet er typisk størst lige efter man har taget aske ud.
Det første billede i dette indlæg, hvor der ligger ubrændte piller ser det ud som om der ligger alt for lidt piller til at tænde op i.
Prøv at sætte startportionen op med ca 20 % mere se om pillerne så ikke dækker for hullet til eltændingen, ellers sæt den yderligere op.
Mængden af aske er svær at vurdere i en delvis lukket pose.
Tusinde tak for dit svar! Der er noget at arbejde med, og jeg vil sætte startpotionen op, med 20%
Pausefyring, er det det som mit fyr kalder "Modulation" ? Hvis ja, så er det 9/10 gange jeg ser det kører Modulation, frem for start/stop.
Hvor ser du forresten hullerne til eltændingen ? Er det de to små der ses på billedet ?
hotpill
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Har takket: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill »

Er eltændingen ikke under risten ?
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af Flisbrænderen »

Kender ikke lige dit fyr, men hul til eltænding plejer at være over risten bagerst i brænderhoved og det plejer kun at være et hul.
Åbn evt ind til brænderhoved mens du tænder op og mærk hvilket hul den varme luft kommer fra eller kig ind og se hvor pillerne begynder at gløde efter 1 til 2 minutter.
På side 20 i manualen beskrives hvad man skal kontrollere, hvis den ikke tænder som den skal. Der er f.eks et glas på en fotocelle i et hul i brænder man kan rense for at den kan se flamme.
Modulation og pausefyring er ikke det samme.
Modulation betyder at den selv skruer op og ned for ydelsen efter behov.
Pausefyring er noget ældre stokerfyr typisk bruger når de ikke har automatisk eltænding, hvor de f.eks kører ganske lidt hvert 10 minut for at holde gang i et lille glødebål.
Nyere pillefyr, som dit, stopper typisk helt i flere timer alt efter årstiden og tænder selv op igen med eltændingen.
hotpill
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Har takket: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill »

Jeg fatter ikke mit fyr kan kører i fire og et halvt døgn uden problemer, og så går det ud.
Når jeg snakker med KN Maskinfabrik som eftersigende har solgt 300-400 af disse pillefyr magen til mit, så er der ikke meget hjælp at hente :/
Jeg magter snart ikke mere... Det er mig en gåde, det kan kører i fire og et halvt døgn på fuld skrue, og så går det ligepludselig ud.

Besvar