Side 4 af 9

Automatgear og brændstoføkonomi

: 15 nov 2014 09:24
af Knaldperlen
Ved nærmere eftersyn tror jeg dog der er tale om to forskellige gearkasser. Kan det passe at cmax har en "dry clutch" kasse, hvorimod mondeo har en "wet clutch"?
Powershift findes nok i forskellige konfigurationer, hvilket stemmer overens med at jeg oplever mondeoen mere blød i skiftet mellem gearerne kontra cmax, hvor skiftet tydeligere kan mærkes?

Automatgear og brændstoføkonomi

: 15 nov 2014 09:30
af martin_b
Bilen er købt via CVR-nummer for 50 tusind kr. og forhandler giver ikke garanti på biler til under 100.000,- kr. Nu ved jeg så hvorfor.

Mondeo med 140 hk har ikke samme gearkasse som Focus C-max, så det er nok forklaringen på dine manglende problemer, hr. Knaldperle.

Lintz: chippes ned i effekt? Har det indflydelse på "for meget torque" jf:

“On early (2004 build) 1.6TDCI CF23 CVTs the transmission and the ECU sometimes mismatch momentarily at around 1,600 - 2,000rpm. The reason is that the box is designed to handle a maximum of 230Nm torque, but the engine develops its maximum torque of 240Nm at 1,750rpm. The torque mismatch is the main reason for failure of the CF23 CVT.”

Automatgear og brændstoføkonomi

: 15 nov 2014 09:47
af svsommer
har du ikke en udskrift på fejlkoder fra motorstyring og gearbox?

Automatgear og brændstoføkonomi

: 15 nov 2014 09:49
af John Skov Jensen
martin_b skrev:Bilen er købt via CVR-nummer for 50 tusind kr. og forhandler giver ikke garanti på biler til under 100.000,- kr. Nu ved jeg så hvorfor.

Mondeo med 140 hk har ikke samme gearkasse som Focus C-max, så det er nok forklaringen på dine manglende problemer, hr. Knaldperle.

Lintz: chippes ned i effekt? Har det indflydelse på "for meget torque" jf:

“On early (2004 build) 1.6TDCI CF23 CVTs the transmission and the ECU sometimes mismatch momentarily at around 1,600 - 2,000rpm. The reason is that the box is designed to handle a maximum of 230Nm torque, but the engine develops its maximum torque of 240Nm at 1,750rpm. The torque mismatch is the main reason for failure of the CF23 CVT.”
Ja, en programering af styreboksen buede kunne gøre det, evt ved at begrænse ladetrykket lidt i det kritiske område.
Havde selv en Calibra Turbo hvor ladetrykket var begrænset i 1 gear for at hjælpe med til at begrænse hjulspind

Automatgear og brændstoføkonomi

: 15 nov 2014 09:52
af martin_b
svsommer skrev:har du ikke en udskrift på fejlkoder fra motorstyring og gearbox?
Nej, det har jeg ikke.

Automatgear og brændstoføkonomi

: 15 nov 2014 09:53
af Lintz
martin_b skrev:
Lintz: chippes ned i effekt?
Nu til dags kan man få en motor til at arbejde eller yde det man vil have den til. Så den samme motor kan i princippet blive til en højtydende sportsmotor i den ene bil og sejtrækker i den anden. Et eksempel er Citroën vistnok C4 med elektronisk gearskift. Den er droslet ned til 270 nm hvor den normalt har 350. Hæng mig ikke lige op på tallene.

I anden tråd snakkede Tom at om en Ford 1.0 med standard omkring 100 hk kunne Tunes op til 220 hk. Så der er et vist spillerum.

Automatgear og brændstoføkonomi

: 15 nov 2014 10:10
af martin_b
Mekaniker siger nu, at han i første omgang vil prøve at skifte olie i gearkassen. Google siger, at det for nogen har været årsagen til omtalte transmission-fejl. Jeg krydser fingre.

Ellers er det en ny gearkasse. Men hvis jeg kan "sikre" mig mod fremtidige nedbrud ved at chippe den ned i effekt efter der er kommet ny gearkasse i, så synes jeg egentlig det ser lidt lysere ud.

Jeg købte som sagt bilen vel vidende, at der ikke var garanti på, pga. den lave pris, men forhandler lader til at være villig til at bære noget af byrden ved reparation.

Automatgear og brændstoføkonomi

: 15 nov 2014 10:15
af Lintz
martin_b skrev:Mekaniker siger nu, at han i første omgang vil prøve at skifte olie i gearkassen. Google siger, at det for nogen har været årsagen til omtalte transmission-fejl. Jeg krydser fingre.

Ellers er det en ny gearkasse. Men hvis jeg kan "sikre" mig mod fremtidige nedbrud ved at chippe den ned i effekt efter der er kommet ny gearkasse i, så synes jeg egentlig det ser lidt lysere ud.

Jeg købte som sagt bilen vel vidende, at der ikke var garanti på, pga. den lave pris, men forhandler lader til at være villig til at bære noget af byrden ved reparation.
Jeg synes at du skal tage fat i importøren inden du evt. ofre penge på en neddrosling. Det er da bedst at have så mange nm samt hk som muligt.
Lidt dumt at neddrosle med 10 % hvis man kan nøjes med 5 %

Automatgear og brændstoføkonomi

: 15 nov 2014 10:33
af martin_b
Importøren... Ja, ingen, hverken Ford eller deres importører vil jo anerkende problemet på trods af massiv dokumentation af dets omfang.

Automatgear og brændstoføkonomi

: 15 nov 2014 11:41
af newpas
Er der ikke noget med at forhandler ikke kan fraskrive garanti uanset pris?