Plukkemaskine til ænder/høns

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
NielsP
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21 nov 2008 09:46

Re: Plukkemaskine til ænder/høns

Indlæg af NielsP »

Hej igen
Det lykkedes aldrig for mig at få lavet en whizbang, der virkede. Jeg fik bygget selve maskinen, og bunden kørte også rundt og det hele. Men så var motoren pludselig for svag, og da jeg havde fået ordnet det problem opstod det næste. Med 50 moskusænder der skulle plukkes var gode råd dyre. Jeg endte med at købe en plukker. En af de der tromleplukkere, der virker på samme måde som whizbangen - købt i DK, men blot importeret fra Kina. Den kunne overhovedet ikke plukke mine ænder. Uanset hvilke temperaturer, jeg skoldede ved, mængden af salt og afspænding i vand, massage under vand for at få vand ind mellem fjerene. Intet virkede. Ænderne blev kun nødtørftigt plukket på brystet. Benene brækkede af, og når jeg klippede benene af i forvejen, så var ænderne helt sønderslået, når de kom op af maskinen igen. Nogle manglede vinger, og særligt gumpen gik det hårdt ud over. Tilsidst var ænderne kun i maskinen i godt 15 sek. Længere tid ødelagde dem.

Jeg endte med at håndplukke hele baduljen. Satme hårdt arbejde.

Nu har jeg sat kineseren til salg.

Min mistanke er, at kineseren simpelthen er født med for bløde fingre. Jeg har kigget på en af de gamle "America-Thisted" horisontale plukkere, og på dem er fingrene markant stivere i det, så sådan en vil jeg have i stedet for. Jeg har allieret mig med en fyr, der har slagtet moskusænder i mange år med en Americaplukker.

Jeg ser frem til, at næste plukkesæson ikke bliver så forbandet som den seneste....

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5485
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 407 gange
Blevet takket: 425 gange

Re: Plukkemaskine til ænder/høns

Indlæg af triumph »

Jeg har varierende erfaringer med at plukke ænder i min plukkemaskine, men med øvelse bliver resultatet meget bedre en da jeg startede. Men ligegyldigt hvor dårligt det går, så er 70-80% af fjerende fjernet.
Men som sagt er ænderne forskellige, både and og and, og fra gang til gang.
En gang kan jeg finde ud af at hvis jeg skolder ved 60 C, så bliver ænder plukket helt perfekt. Næste gang skal vandet være 65-68 c for at få fjer af. Og så kan der komme en and der næsten er perfekt plukket. Så er den næste and ikke plukket ordenligt, selvom den er behandlet nøjagtigt som den der blev plukket pænt inden.
Noget af det jeg ihvertfald ved gør en stor forskel er:
-Hoved og fødder skal fjernes inden plukning. De hænger fast i plukkefingre, og forhindre ænder i at bevæge sig i tromlen.
-Brug afspændingsmidel i skoldevandet. Jeg har et par lange gummiehandsker så jeg kan massere vand ind ind under fjerdragten. Så står jeg hele tiden og hiver lidt fjer af for at se når de er løse nok. Hvis de får for langt tid/høj temp. så går der hul i skindet i plukkemaskinen. De bedste resultater har jeg haft ved at skolde ved 60-62 c i rimeligt langt tid (ca. 4 min) Men nogen gange vil fjer bare ikke løsne sig ved den temperatur. Så går jeg på 65 C (i kortere tid) Nogengange må jeg på 68-70 C for det virker. Men så skal de ikke være i skoldekaret ret længe, det virker som om fjerene begynder at side bedre fast, hvis de får lidt for langt tid, samtidigt med at skinnet bliver skrøbeligt.
- Ænder skal direkte fra skoldekar og over i plukker, ikke noget med at de ligger et par minutter

Hvis du har mistanke om at plukkefingre er for bløde, er det så ikke bare at montere dobbelt så mange (Du har jo ekstra) Mine fingre sider tæt

Her er en video, han gør ikke tingende ligesom mig, men det virker jo tilsyneladende. Jeg vil prøve og lave forsøg med at skolde flere gange
https://youtu.be/HZx_vI5LhMM
Vedhæftede filer
P1020256.JPG
P1020255.JPG
Besvar