Pellux 100, modulering

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

Pellux 100, modulering

Indlæg af Allan1575 »

levi skrev:
Længere drifttider/blødere drift sørger PID reguleringen for - det har ikke noget med max ydelsen at gøre :great:
Hmmm underligt, så vil det sige at ham der har udviklet fyret ikke ved hvad han taler om....Jeg har haft det til at kører 100%, 70% & 50%, det modulerer fint op og ned, men den kører meget kortere drifttider når den kører 100%, end når den kører 50%.
Når den kører 50% kan jeg få den til at køre i 3 timer i træk, hvorefter den kører sin auto rens.

Det var jo det samme der blev gjort ved Ekospanden, det var en 1500, som blev stillet ned til en 900 for at få længere drifttider, og undgå alt det buldren ved opstart.

levi

Pellux 100, modulering

Indlæg af levi »

Allan1575 skrev:
Hmmm underligt, så vil det sige at ham der har udviklet fyret ikke ved hvad han taler om....Jeg har haft det til at kører 100%, 70% & 50%, det modulerer fint op og ned, men den kører meget kortere drifttider når den kører 100%, end når den kører 50%.
Når den kører 50% kan jeg få den til at køre i 3 timer i træk, hvorefter den kører sin auto rens.

Det var jo det samme der blev gjort ved Ekospanden, det var en 1500, som blev stillet ned til en 900 for at få længere drifttider, og undgå alt det buldren ved opstart.
Jeg tror det er fordi vølunden ikke kører langt nok ned i min. effekt, - derved mister I en del af oplevelsen ved 100 procent modulering.

Den måde I kompenserer for en høj min. effekt på er ved at låse den i max effekt så I kan få længere/bedre drift (pga. mindre spænd i drift kurven) - en bedre løsning kunne være at regulere fyret ned i PID så det bliver dovnere/roligere - på den måde ødelægger I ikke moduleringen - men jeg ved ikke om det er muligt på en Vølund ? ...
Senest rettet af levi 08 mar 2013 21:05, rettet i alt 1 gang.
levi

Pellux 100, modulering

Indlæg af levi »

Allan1575 skrev:
Hmmm underligt, så vil det sige at ham der har udviklet fyret ikke ved hvad han taler om....Jeg har haft det til at kører 100%, 70% & 50%, det modulerer fint op og ned, men den kører meget kortere drifttider når den kører 100%, end når den kører 50%.
Når den kører 50% kan jeg få den til at køre i 3 timer i træk, hvorefter den kører sin auto rens.

Det var jo det samme der blev gjort ved Ekospanden, det var en 1500, som blev stillet ned til en 900 for at få længere drifttider, og undgå alt det buldren ved opstart.
Og JA - hvis ham der har udviklet fyret har fortalt dig det du skriver, - så ved han ikke hvordan en automatisk modulering fungerer :great:
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pellux 100, modulering

Indlæg af Ugelvig »

Den kan vel begge dele? Kommer vel an på om den bruger iltstyring eller ej? Iltstyring er så vidt jeg ved, kun muligt på PB 20 Max, der sidder på de kedler og er styret fra kedlen? Herved skulle fyret gerne selv gå op og ned i effekt?

Har den samme styring, eller noget af den samme styring som PB20/Villa S2, så sætter du den til det ønskede interval (effekt), hvorefter du så indstiller mængden af tilført piller (pilletrim), for at opnå den bedste forbrænding. Det er jo ikke muligt at styre luftmængden, det klarer den selv. Jeg har sat min ned til 70% tilført træpiller, der kører min på minimum inden den "går ud", mister lys. Altså er min sat til 10 kW i effekt området og "neddroslet" til 70% af det, ca. 7 kW. Men det er jo en fast indstilling, ikke noget med automatisk modulering. Hvorfor skulle den også det, hvis den kan holde til 50.000 optændinger pr. tændelement? :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 816
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Pellux 100, modulering

Indlæg af john m »

Ugelvig skrev:Den kan vel begge dele? Kommer vel an på om den bruger iltstyring eller ej? Iltstyring er så vidt jeg ved, kun muligt på PB 20 Max, der sidder på de kedler og er styret fra kedlen? Herved skulle fyret gerne selv gå op og ned i effekt?

Har den samme styring, eller noget af den samme styring som PB20/Villa S2, så sætter du den til det ønskede interval (effekt), hvorefter du så indstiller mængden af tilført piller (pilletrim), for at opnå den bedste forbrænding. Det er jo ikke muligt at styre luftmængden, det klarer den selv. Jeg har sat min ned til 70% tilført træpiller, der kører min på minimum inden den "går ud", mister lys. Altså er min sat til 10 kW i effekt området og "neddroslet" til 70% af det, ca. 7 kW. Men det er jo en fast indstilling, ikke noget med automatisk modulering. Hvorfor skulle den også det, hvis den kan holde til 50.000 optændinger pr. tændelement? :great:
Lidt uden for tråden men jeg syntes sådan en S2 brænder er ret interessant ,men hvor mange watt er tændelementet
på og hvor mange tændinger / hvor lang tid kan man forvente på årsbasis jeg tænker hermed på elforbrug.

Edit: nå jeg fandt ud af at tændelementet er 1000 W så hvis det i snit kører 1 time i døgnet(et gæt)
er det jo små 600 kr./år.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Pellux 100, modulering

Indlæg af Ugelvig »

john m skrev:Lidt uden for tråden men jeg syntes sådan en S2 brænder er ret interessant ,men hvor mange watt er tændelementet
på og hvor mange tændinger / hvor lang tid kan man forvente på årsbasis jeg tænker hermed på elforbrug.

Edit: nå jeg fandt ud af at tændelementet er 1000 W så hvis det i snit kører 1 time i døgnet(et gæt)
er det jo små 600 kr./år.
Jeps, dine beregning er ikke helt forkert. Jeg regner også med en time om dagen, i følge de energikurver jeg kan se ved vores EL-leverandør.

Du skal være velkommen forbi og sparke fyr!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
uffev
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 97
Tilmeldt: 05 feb 2012 20:35
Mit fyr: OPOP BS20 16KW woody
Areal: 147
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: himmerland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Pellux 100, modulering

Indlæg af uffev »

Ugelvig skrev:Den kan vel begge dele? Kommer vel an på om den bruger iltstyring eller ej? Iltstyring er så vidt jeg ved, kun muligt på PB 20 Max, der sidder på de kedler og er styret fra kedlen? Herved skulle fyret gerne selv gå op og ned i effekt?

Har den samme styring, eller noget af den samme styring som PB20/Villa S2, så sætter du den til det ønskede interval (effekt), hvorefter du så indstiller mængden af tilført piller (pilletrim), for at opnå den bedste forbrænding. Det er jo ikke muligt at styre luftmængden, det klarer den selv. Jeg har sat min ned til 70% tilført træpiller, der kører min på minimum inden den "går ud", mister lys. Altså er min sat til 10 kW i effekt området og "neddroslet" til 70% af det, ca. 7 kW. Men det er jo en fast indstilling, ikke noget med automatisk modulering. Hvorfor skulle den også det, hvis den kan holde til 50.000 optændinger pr. tændelement? :great:
tror der er en nemmere måde på og drosle den ned på uden at du blæser alt varmen ud af skorstenen :|
gå ind i indtrimningen og lav en ny indtrimning sæt kw op på 60 og derefter lav en ny indvejning og tast det ind i og afslut
derefter trimmer du den ind til den ikke ryger mere :great:
på denne måde får du også luft med ned
det har jeg prøvet fik trimnmet min ned på de 70 også uden røg fra skorsten og en fin flamme
16 kw OPOP BS20. nu med komp. rens :great: :great:

http://stokercloud.dk/dev/showmain.php? ... nshjem1912#
Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Pellux 100, modulering

Indlæg af Ole Larsen »

Holsahelt k... for et pillearbejde.
Får fyret koblet til på torsdag, og skulle ud at sejle fredag, men må nok blive hjemme for at lege (kontrollere) dyret.
Og efter hele den foregående teksttur, lader det til at jeg kommer lidt på arbejde, for at få det til at køre optimalt.
Skulle måske prøve de indstillinger Allan nævnte.
Nå!, må se hvordan "smeden" sætter det op.
Mvh Ole
Ole Larsen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 266
Tilmeldt: 22 feb 2013 21:52
Mit fyr: Pellux 100 m. iltstyring
Areal: ca. 180 i 3 plan
Brændsel: Agrol 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9220
Årligt forbrug: i omegnen af 6 T.
Geografisk sted: Aalborg ø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Pellux 100, modulering

Indlæg af Ole Larsen »

Så er smeden ariveret, og vi har gennemgået systemet, så nu er det bare monteringsarbejde.
Et par billeder er lagt til i albummet, og lidt flere kommer til når vi er færdige.
Denmark
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

Pellux 100, modulering

Indlæg af Denmark »

Det ser sgu godt ud :)
Bliver godt at høre når det kører

Besvar