Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle »

Tjae jørn.. Du er ikke den eneste med den ide... Det er jo allerede lavet og det virker tilsyneladende fint.

Held og lykke med det.. :great:

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenh ... t/951.html
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen »

Sjovt du linker til den side, det er fra den side jeg har min ide, dette projekt er bare 12-14 år gammel og virker fint, mit er bare en slags opgraderet version, og et andet drivhus, mit kommer der et billede af inden længe.

Og tak.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle »

Jørn Petersen » 30 Oct 2011, 13:13 skrev:Sjovt du linker til den side, det er fra den side jeg har min ide, dette projekt er bare 12-14 år gammel og virker fint, mit er bare en slags opgraderet version, og et andet drivhus, mit kommer der et billede af inden længe.

Og tak.
men, sørg endelig for at varmelageret bliver rigeligt stort..Og se det an. Så kan du altid udvide med et ekstra solvarme panel. Det betyder jo ikke noget, når man er i gang med gravearbejdet at få lagt noget mere sand ind.. Du kan da også lave de kredse der i forskellig dybde. Det er bare nemmere at udvide sol arealet senere end at skulle til at grave ud engang til. Har du en varmtvandsbeh. kan du jo lave en slags udendørs bruser og udnytte solvarmen fuldt ud. Det er jo blot at sætte nogle studse og nogle ekstra haner på. Så er der forberedt til det. Så flyttes den kolde føler jo blot fra sandlager til bund af v.v. beholder i sommertiden og solvarmen omdirigeres via et par kuglehaner der åbnes og lukkes...... jo jo Der er muligheder nok..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af fryseren »

Hej.
Da målet er: Frostfri og ikke +15c

Så ville jeg ikke isolere mod jord inden i drivhuset. Tænk over at Jorden gerne vil give dig 5c helt gratis hvis du isolerer mod jord lukker du af for denne gratis varme.

Jeg ville sikre mig at frost i jord holdes langt væk soklen = 100mm flamingoplader 60x90cm flat liggende udenfor drivhuset således at du får en 60cm bred udvendig sokkelisolering 10 cm dyb. Lig et par pæne fliser ovenpå.
Dermed sikrer du dig at jordvarmen kun skal opvarme drivhuset uden at skulle slås med at varme din sokkel op.

Inde i huset, ville jeg uden at isolere mod jord, smide varmeslanger ned.
I midten af drivhuset ville jeg lave en pæn U-isoleret "Akku" tank f.eks 200Liters plasttromle som så kan stå som en radiator og afgive varme til omgivelserne, Mal den sort så den også kan stå som "solfanger" (måske 2-3 stk tæt sammen på linie)

Og så lade sol opvarmet vand køre fra solfanger til "Akkutank" og derfra videre rundt i jord varme slangerne


Og så vil jeg have en lille elektrisk frostsikrings radiator stående derude, til at tage over når temp kom under f.eks 4c.

systemet vil dog være lidt sultent i frostvæske.

Alternativt tror jeg du skal du ud i en større sandlager opbygning.

Det var bare mit indspark.

/fryseren
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af pelle »

fryseren » 30 Oct 2011, 21:02 skrev:Hej.
Da målet er: Frostfri og ikke +15c

Så ville jeg ikke isolere mod jord inden i drivhuset. Tænk over at Jorden gerne vil give dig 5c helt gratis hvis du isolerer mod jord lukker du af for denne gratis varme.

Jeg ville sikre mig at frost i jord holdes langt væk soklen = 100mm flamingoplader 60x90cm flat liggende udenfor drivhuset således at du får en 60cm bred udvendig sokkelisolering 10 cm dyb. Lig et par pæne fliser ovenpå.
Dermed sikrer du dig at jordvarmen kun skal opvarme drivhuset uden at skulle slås med at varme din sokkel op.

Inde i huset, ville jeg uden at isolere mod jord, smide varmeslanger ned.
I midten af drivhuset ville jeg lave en pæn U-isoleret "Akku" tank f.eks 200Liters plasttromle som så kan stå som en radiator og afgive varme til omgivelserne, Mal den sort så den også kan stå som "solfanger" (måske 2-3 stk tæt sammen på linie)

Og så lade sol opvarmet vand køre fra solfanger til "Akkutank" og derfra videre rundt i jord varme slangerne


Og så vil jeg have en lille elektrisk frostsikrings radiator stående derude, til at tage over når temp kom under f.eks 4c.

systemet vil dog være lidt sultent i frostvæske.

Alternativt tror jeg du skal du ud i en større sandlager opbygning.

Det var bare mit indspark.

/fryseren
Du har faktisk ret, fryseren..
Jeg har da godtnok tegnet flamingo ind som det "gule".. men, der foregår jo en lagdeling dernede i jord. så hvis der kommer noget varmere ind over de 8 gr. der er i jord går de 8 gr i jord ikke op og blander sig. De kommer først op når den temp. ovenover er lavere. Men, helt sikkert og det er utroligt vigtigt. isoler godt ud mod soklen.
men, at have fritstående beholdere,, de vil tabe varmen alt for hurtigt. det skal son jeg vurderer graves ned så varmen frigives langtsomt. Men, du har ski ret i at varmen i jorden skal udnyttes. det bør man ikke isolere fra. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af fryseren »

pelle » 30 Oct 2011, 21:26 skrev: Jeg har da godtnok tegnet flamingo ind som det "gule".. men, der foregår jo en lagdeling dernede i jord. så hvis der kommer noget varmere ind over de 8 gr. der er i jord går de 8 gr i jord ikke op og blander sig. De kommer først op når den temp. ovenover er lavere. Men, helt sikkert og det er utroligt vigtigt. isoler godt ud mod soklen.

For at opnå oplagdeling skal der være mulighed for selv cirkulation, dvs noget der er flydende f.eks vand eller luft.
Der sker derfor ikke lagdeling i jord. Der fordeler varmen sig liniert i alle retninger via varmeledning.

Man kan dog selv lave noget der minder om lagdeling ved at ligge slanger i forskellige dybder.
pelle » 30 Oct 2011, 21:26 skrev: men, at have fritstående beholdere,, de vil tabe varmen alt for hurtigt. det skal son jeg vurderer graves ned så varmen frigives langtsomt. Men, du har ski ret i at varmen i jorden skal udnyttes. det bør man ikke isolere fra. :great:
Du har ret, varme tab sker fra disse beholdere. men var vel også meningen.
For at styre hvor hurtigt varmetabet sker kan man smide lidt rockwool på beholderne, så det sker lidt langsomere.
Men isolerer man for godt så risikerer man at et varmelager på 15 grader holder så godt på varmen at der bliver frost i drivhuset og stilskudsvarmen slår til. Det er en svær balance.

Den helt store problem stilling ligger jo i af vi gerne vil have konstant varme inde i drivhuset, +5c om vinteren.
Og det er der kun en termostat løsning der kan.


MEN der findes også denne mulighed:

Grav 500 meter jordvarme slange ned i 1 meters dybde med to LANGE radiator i hver side af drivhuset og en A-pumpe, så kan der trækkes 5-8c varme op af jorden fra et meget meget stort areal i og dermed kan der kompenseres for drivhusets varmetab.
Sæt også en i toppen af drivhuset, forbind dem alle, parallelt skulle jeg mene var smartest.

Det vil virke hele vinteren igennem også i lange dybfrost perioder uden sol.

Lad pumpen køre om sommeren, så har du et meget effektivt køle anlæg. (som vil lave dig masser af kondensvand, pas på rust)

Mal dem, hammerlak, for at bremse rusten, og sorte således at de fungere som solfangere til "jordvarmen"

Kombiner det med den oprindelige simple ide, hvor der proppes simpel sol varme i jorden i selve drivhuset. Men som led under behov for tilskudsvarme i de koldeste dage og overophedning i de varme.

/fryseren
Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen »

Spændende læsning, det med at der også kunne komme køling til om sommeren, lyder interesant, men 500 slange er meget, men helt sikkert nødvendigt for at opnå mit ønske.

Lidt om kondens, jeg var heldig at finde 70 kanalplader i 10 mm 3-lags til meget billige penge, da jeg byggede drivhuset for 2 måneder siden, startede jeg med et lag til taget, hver plade fik acryl ved samling mod træramme, og i enderne, første nat efter at huset var blevet helt lukket, kom der er hel del kondens fra pladerne i loftet, som løb ned at mine flotte malede sokler, jeg valgt at lægge endnu en lag kanalpalder på, og med 10 mm imellem de 2 plader, og wupti, ingen kondens fra taget mere, nogen der kan forklare det.!
Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen »

Lige nogle billeder, så i bedre forstår hvordan mit drivhus er.

Grunden til at der er en sektion med tagpap, og den udformning, er at jeg ikke langt fra drivhuset, har en 8-kantet pavallion, med samme tagkonstruktion. Inde bag det sorte tagpap, er der en lille loft, hvor jeg kan stille ting væk, da jeg ikke gider at have alle mulige potte, bakke, gødning med mere stående på jorden i drivhuset.
Vedhæftede filer
Rygning, isoleret med 100mm, og lukket kanalplader
Rygning, isoleret med 100mm, og lukket kanalplader
Taget hvor solfanger skal sidde
Taget hvor solfanger skal sidde
Ramme og kanalplader
Ramme og kanalplader
Sokkel, 50 cm i jorden
Sokkel, 50 cm i jorden
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af abn »

Hold da op det ser godt ud. :great:
Kondens kan komme af flere ting. Fra beton bl.a. Der går over et år før det er færdig med at tørre. Derfor kan der tit være kondensproblemer i nyere bygninger. Det kan også være pga. for lidt isolering forstået på den måde at var det f.eks trapez plader som kun er et lag tykt, så var der kondens i lange baner. Måske derfor at en 3-lags ikke var nok. Isolerings kravene i dag er så høje at når vi laver ovenlysvinduer så er det 2 stk 5 lags pc-plader vi bruger
Mvh Anders
Jørn Petersen
Stoker II
Stoker II
12
Indlæg: 36
Tilmeldt: 29 okt 2011 08:14

Drivhus: Solopvarmet vand, til gulvvarme.

Indlæg af Jørn Petersen »

Tak.

Taget set fra denne side, er næmeste flade stik syd, og taget over indgangspartiet, syd syd/øst, så det er jo lige til et par solfanger, vandet vil jeg lede ind på venstre side af døren på den lille plade del, og indvendig på denne lille væg, kommer pumpe og slanger ned til gulvet.
Vedhæftede filer
Tag som skal have solfangere monteret
Tag som skal have solfangere monteret

Besvar