Side 4 af 5

Hvordan er det nu med de dæk.

: 28 okt 2011 10:13
af pejle
Nu var det jo ikke trukket håndbremse, således at hjulene skulle blokere!! Mere for at vise hvor lidt der skulle til for at bagenden er ustyrlig og hvad det betyder for bilen.

Hvordan er det nu med de dæk.

: 28 okt 2011 11:57
af abn
Den første bil jeg havde (Cadett c) er jo som bekendt med baghjuls træk. Og i en alder af 19 og med sne på vejene, så lærer man faktisk en hel del om at styre en bil som skrider med bagenden. Så en lille udskridning med bagenden er ikke så galt, men jeg savner sgu baghjulstrækket. Det har reddet mig et par gange. Hvis først man havde problemer med at skride i et sving så skulle den bare have lidt pedal og kontrastyrring. Rigtig sjovt hvis der ikke er andre biler i nærheden.

Hvordan er det nu med de dæk.

: 28 okt 2011 16:53
af Zarge
undskyld jeg siger det... men hvis der er så meget forskel på mønstret så det gør en reel forskel hvilke hjul de bliver monteret på (under hensyntagen til omløbsretning naturligvis!) Så vil jeg er de enten blevet ombyttet for sjællent eller moden til udskiftning... Det gir ingen mening at køre med SÅ forskellige dæk på dytten... Bare min menig...

Hvordan er det nu med de dæk.

: 28 okt 2011 17:23
af Ulrik
Zarge » 28 Oct 2011, 16:53 skrev:undskyld jeg siger det... men hvis der er så meget forskel på mønstret så det gør en reel forskel hvilke hjul de bliver monteret på (under hensyntagen til omløbsretning naturligvis!) Så vil jeg er de enten blevet ombyttet for sjællent eller moden til udskiftning... Det gir ingen mening at køre med SÅ forskellige dæk på dytten... Bare min menig...
+1

Hvordan er det nu med de dæk.

: 28 okt 2011 17:35
af pejle
Zarge: Helt enig :-)

Hvordan er det nu med de dæk.

: 28 okt 2011 17:44
af BWJ
Test viser, at uanset om bilen er for- eller baghjulstrukket, vil man opnå den sikreste kørsel med de bedste dæk på baghjulene.

Denne placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje.
Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning, og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene skrider).

Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over bilen.
Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre.

Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på bilen. Er du i tvivl eller har du spørgsmål, er du altid velkommen til at henvende dig til din lokale Super Dæk Service-afdeling.

Hvordan er det nu med de dæk.

: 28 okt 2011 18:34
af Zarge
det er vel lidt som diskusionen med med ABS bremser...
Hvis du er en haj, så kan du bremse bedre uden, men hvis du er "dødelig" så bremser du bedre med... sådan er det vel også lidt med monteringen af dæk... Der er sikkert nogen der har styr på tingene, men os andre der går i panik når skuden glider, vi styrer sikkert ikke kontra som vi skal, og så er det jo rart med lidt hjælp... (jeg taler naturligvis ikke om mig selv... jeg har jo TOTALT styr på det og går ALDRIG i panik... jeg tænker sådan mee genaralt... icon_cheesygrin.gif

Hvordan er det nu med de dæk.

: 28 okt 2011 19:07
af JackGF
BWJ » 28 Oct 2011, 17:44 skrev:Test viser, at uanset om bilen er for- eller baghjulstrukket, vil man opnå den sikreste kørsel med de bedste dæk på baghjulene.

Denne placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje.
Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning, og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene skrider).

Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over bilen.
Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre.

Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på bilen. Er du i tvivl eller har du spørgsmål, er du altid velkommen til at henvende dig til din lokale Super Dæk Service-afdeling.
Hørt, kunne ikke være mere enig! Er selv mekker!

Hvordan er det nu med de dæk.

: 28 okt 2011 20:56
af BVMP
BWJ » 28 Oct 2011, 17:44 skrev:Test viser, at uanset om bilen er for- eller baghjulstrukket, vil man opnå den sikreste kørsel med de bedste dæk på baghjulene.

Denne placering er med til at sikre bilens stabilitet under manøvrer såsom opbremsning og kurvekørsel. Især på våde eller glatte veje.
Det er under disse manøvrer, der er størst risiko for en udskridning, og her gælder det, at det normalt er væsentlig lettere at korrigere en understyring (forhjulene skrider) end en overstyring (baghjulene skrider).

Ved understyring skal man slippe speederen og dreje rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til med at genvinde kontrollen over bilen.
Ved overstyring er det derimod meget vanskeligere at genvinde kontrollen. Der skal gives en passende mængde gas, og samtidig skal rattet drejes samme vej som baghjulene skrider. Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre.

Derfor anbefaler Super Dæk Service at du formindsker risikoen for at dette sker, ved at montere de nye eller mindst slidte dæk bag på bilen. Er du i tvivl eller har du spørgsmål, er du altid velkommen til at henvende dig til din lokale Super Dæk Service-afdeling.
Helt rigtigt.
Jeg har kørt udrykningskøretøj i mere end 25 år. Er hvert år på kursus, hvor politiets kører inst. underviser.
Og hver gang skal vi se en lille film; en Saab 900 med 4 pax og en del bagage kørende på E6 i let regnvejr. Undersøgelsen efter ulykken viste at bilen havde monteret gode og lovlige dæk. Med med mindst slidbane på bagakslen. Dette var synderen, bilen aquaplanede på de bageste hjul - det tog under 2 sek så havde bilen været rundt 1½ gang hvorefter den væltede, her så man bagagen...
Havde det været forhjulene der aquaplanede havde føren haft en eller to chancer for at undgå ulykken.
Der bedste sildbaner bagpå.

Men husk at det er lige meget om man kører med de bedste dæk til årstiden, hvis man ikke "drive to arrive".

Hvordan er det nu med de dæk.

: 28 okt 2011 23:43
af Flemming DJ
UANSET hvad, så tag jer et glatførekursus! Så skal I ikke GÆTTE jer til, hvad I skal gøre ved en udskridning; det skal ligge på rygraden.

Det har reddet mig fra buler mere end en gang - og så er det i øvrigt skideskægt. 8)

Tag konen med. Hun skal osse lære det.