Side 4 af 5

Brummende magnetventil

: 26 okt 2011 22:08
af Jan_Al
Nullen som du også bruger til dine pumper, forbinder du til nul-klemmen i motorventilen.
Fasen som du har monteret på fælles-klemmen i termostaten, forbinder du til fase-klemmen i motorventilen.
Den ledning (fase) som du har ført til dine pumper, forbinder du til styre-klemmen i motorventilen.
Done
Og husk så lige at motorventilen skal jordes forskriftsmæssigt!!
Fordelen ved motorventilen, imho, er at når ventilen er kørt i den stilling, bruger den ikke mere strøm!

Brummende magnetventil

: 26 okt 2011 22:12
af thoken
Jan_Al » 26 Oct 2011, 22:08 skrev:Nullen som du også bruger til dine pumper, forbinder du til nul-klemmen i motorventilen.
Fasen som du har monteret på fælles-klemmen i termostaten, forbinder du til fase-klemmen i motorventilen.
Den ledning (fase) som du har ført til dine pumper, forbinder du til styre-klemmen i motorventilen.
Done
Og husk så lige at motorventilen skal jordes forskriftsmæssigt!!
Fordelen ved motorventilen, imho, er at når ventilen er kørt i den stilling, bruger den ikke mere strøm!

Hej!
Ja, og så støjer den ikke :great:

mvh thoken

Brummende magnetventil

: 27 okt 2011 07:20
af klinten
Jan_Al » 26 Oct 2011, 22:08 skrev:Nullen som du også bruger til dine pumper, forbinder du til nul-klemmen i motorventilen.
Fasen som du har monteret på fælles-klemmen i termostaten, forbinder du til fase-klemmen i motorventilen.
Den ledning (fase) som du har ført til dine pumper, forbinder du til styre-klemmen i motorventilen.
Done
Og husk så lige at motorventilen skal jordes forskriftsmæssigt!!
Fordelen ved motorventilen, imho, er at når ventilen er kørt i den stilling, bruger den ikke mere strøm!
Han skriver jo at han kun har 2 ledere ude ved ventilen, så kan det jo ikke monteres som du beskriver.

Flunk, jeg har lige lavet en skitse af hvordan jeg tror det ser ud, ud fra din forklaring, og hvordan det kunne styres med et relæ.

[album]493[/album]

Brummende magnetventil

: 27 okt 2011 07:45
af Flunk
Tak for alle input.
Jeg kan nu vælge at trække ny 4 leder til den nye motorventil ( 0,fast fase, fase fra kedeltermostat, og jord.), eller påbygge det relæ som klinten omtaler.
Hvad heder relæet iøvrigt, gerne link til forhandler.

Brummende magnetventil

: 27 okt 2011 07:50
af klinten
Det klart bedste ville være at trække et nyt kabel, (der skal ikke jord til en ventil) så du skal bruge 3 ledere hvor ingen af dem må være gul/grønne.
Her er et link til noget der kunne bruges til relæstyringen: http://www.elvvs.dk/articlelist.2584

Grunden til at jeg nævner relæ-løsningen er at jeg forstod på dig at det var meget besværligt at trække et nyt kabel, men hvis det kan lade sig gøre vil det være en meget bedre løsning.

Brummende magnetventil

: 27 okt 2011 07:57
af Skovløber
Nej, den skal bare have konstant strøm også den ledning der nu trækker din magnet ventil er den sidste. Men hvis du ikke kan få fast 220v ledning ud til motoren, så køb en med "spring retur". Den skal kun have to ledninger, som du har nu. også lukker den selv, når strømmen fjernes.

Brummende magnetventil

: 27 okt 2011 08:00
af hahomi
Flunk » 27 Oct 2011, 07:45 skrev:Tak for alle input.
Jeg kan nu vælge at trække ny 4 leder til den nye motorventil ( 0,fast fase, fase fra kedeltermostat, og jord.), eller påbygge det relæ som klinten omtaler.
Hvad heder relæet iøvrigt, gerne link til forhandler.
Jeg syntes at det lyder meget mærkeligt, der skal 2 faser frem, når det er en 230 V Ventil. Er der ikke et eller andet der er misforstået, jeg ville spørge forhandler af motorventil. Eller også få Motorventil og eltermostat, inden jeg trækker nye ledninger.

Jeg er sikkert ikke så klog som jer på dette område, men min bondelogik siger i er forkert på den.

Brummende magnetventil

: 27 okt 2011 08:10
af klinten
Hahomi>> Hvis du forestiller dig en motor der er tilsluttet 1 fase og nul, så får den 230V. Når der er strøm på kan motoren køre i position A. Hvis den så skal skifte stilling til position B, fjerner man fasen, men så er der ikke længere 230V på motoren, så kan den ikke køre nogen steder. Derfor har man 1 fase til hver retning. Det er den samme fase, den får bare motoren til at køre hver sin retning. Så altid nul på motoren, fase på den ene ledning får motoren til at køre til position A. Fase på den anden ledning får motoren til at køre til position B.

Brummende magnetventil

: 27 okt 2011 08:16
af Aussieboy
godt forklaret simon.

Brummende magnetventil

: 27 okt 2011 10:42
af hahomi
klinten » 27 Oct 2011, 08:10 skrev:Hahomi>> Hvis du forestiller dig en motor der er tilsluttet 1 fase og nul, så får den 230V. Når der er strøm på kan motoren køre i position A. Hvis den så skal skifte stilling til position B, fjerner man fasen, men så er der ikke længere 230V på motoren, så kan den ikke køre nogen steder. Derfor har man 1 fase til hver retning. Det er den samme fase, den får bare motoren til at køre hver sin retning. Så altid nul på motoren, fase på den ene ledning får motoren til at køre til position A. Fase på den anden ledning får motoren til at køre til position B.
Ja, det kan jeg godt se noget logik i, men troede bare der var en eller anden automatik i ventilen der styrede dette, men som sagt, jeg ved godt jeg lidt en tumpe her :oops: