Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller »

MichaelK skrev: 25 jan 2019 00:03 Ingenøren kan vel sagtens have ret i sin forudsigelse? Selvfølgelig kræver det, at visse betingelser
er opfyldt. Følgelig skal en varmepumpe kunne dække varmebehovet, også i ældre installationer.
Netop ældre ejendomme, med behov for høje fremløbstemperature, vil være den største knast på
vejen mod varmepumpernes indtog i dette segment.

Der vil jo også ske en vis optimering og videreudvikling af varmepumperne på 10 år, derfor kan jeg
ikke se det skulle være helt umuligt, at også varmepumper kan levere de høje fremløbstemperaure.

Udviklingen er bestemt værd at følge....
Nu kan de jo så godt levere 65gr fremløb. Det skal godt nok være utæt før du skal derop og mange gange drejer det sig om at udskifte nogle radiatorer til nogen større for at sænke fremløbstemp.

pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

MichaelK skrev: 25 jan 2019 00:03 Netop ældre ejendomme, med behov for høje fremløbstemperature, vil være den største knast på
vejen mod varmepumpernes indtog i dette segment.
Jeg aner ikke hvor mange brændeovne og pillefyr der står i Danmark, men udviklingen mener du skifter på 10 år,
så alle har VP der? Husene ændres på mirakuløst vis til at have bedre isolering og gulvvarme, og fået udskiftet mulige radiatorer,
Så de nye VP kan fuldt ud supplere huset med varme om 10 år? Selv nye huse får ikke VP men bliver tilsluttet gas eller fjernvarme hvor kommunen er inde over det. Ikke at glemme tilslutningspligt for nogle kommuner, så de ikke kan komme udenom idag. om 10 år når en forudsigelse skulle være sand, så sidder der en masse fjernvarme tilsluttet folk, som ikke kan komme med. Pillefyrs ejere som vægter de 20-30.000kr, i forhold til de nye tip top modernet 75 grader VP til 80.000 med installation, højere end komforten.

Man kan godt følge udviklingen men der er rigtige mange parametre og en regering som endnu engang fjerner rabat og tilskud på el installationer, som de gjorde med solceller, fordi der sker en udvikling der ikke var helt så planlagt om 10 år. Flere kommuner som tvinger folk ud i fjernvarme eller lign.

Andre tråde/købere her på forum har allerede indikeret, at selvom man har store huse, så vægter folk udgiften højere end besparelsen, for den er lille for mange endnu. Og så er det jo lettere at acceptere 30.000 end nu og her udgifter på 80-100.000, hvis gevinsten ikke mærkes før om 10 år.
Samme sker også om 10 år, når de nye produkter, som altid, ikke er blevet billigere, koster 80-100.000 for at nå , et måske muligt 75 grader, så vil nogle hellere bruge 30.000 nu og her, og så falder Ingenøren's forudsigelse til jorden for de tror alle bliver rigere på 10 år?

Det er fedt der er et alternativ som passer til nogle huse, og at der også er folk som kan investere i dette og føle de får den komfort de søger. Der er stadig mange som ikke ønsker at investere og gerne vil slæbe en sæk eller 2, og føle de sparer lige nu på noget til 1/4 af prisen, og så kører det forhåbentlig de næste 10 år. Sådan er vi forskellige, nogle kører BMW x5 , andre kører VW up, gad vide hvorfor :) Det er nok ikke bare et komfort spørgsmål.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

Min varmepumpe kostede mig i rå tal ca. 40000kr. Modregner jeg det et nyt Biowin fyr, sparede jeg ved køb af varmepumpen ca. 60000kr. Havde vi ikke valgt varmepumpen, var det blevet et Biowin fyr, da vi gik efter det absolut mest vedligeholdes fri fyr man kan få.
Jeg ved fra besked og fra youtube besked, at der er rigtig mange der følger med her. Alle gør det af en eneste grund. Pillefyret er kommet til at hænge dem langt ud af halse.
I den forgangen uge, har jeg haft besøg af 3 som gerne ville se / høre mere om varmepumpe. 2 har efter besøg bestilt varmepumpe. èn er her fra stoker pro.
Varmepumpe i gamle huse.
Vi betegner vores hus som gammelt. 1862.
Vi har stadig gamle radiatorer, som da vi havde pillefyr. Nu her hvor vinteren banker på, med ned til -7 grader, har vi stadig perfekt varme over alt. Mærker på ingen måde forskel, fra da vi havde pillefyr. Jo vi mærker en forskel. Vi har en 50m2 stue som kun bruges om aftenen. Førhen skruede vi ned for radiatorerne om natten. Skruede først op igen ved 16 tiden næste eftermiddag, for at der kunne være varme til om aftenen.
Nu er der altid 22 - 23 grader døgnet rundt.
Varmepumpen har på intet tidspunkt været over 41 grader i fremløb. Gamle huse kan sagtens være med.

Så vidt jeg ved, er der ikke tilslutningspligt på fjernvarme mere. Da fjernvarme sidst år kom 5m forbi vores dør, var tilslutningspligt overhovedet ikke på tale.
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 25 jan 2019 08:35Så vidt jeg ved, er der ikke tilslutningspligt på fjernvarme mere. Da fjernvarme sidst år kom 5m forbi vores dør, var tilslutningspligt overhovedet ikke på tale.
Jeg har allerede forklaret at det er der. Her i området, er de på vej med fjernvarme trukket fra Maribo igennem Stokkemarke og videre, så vidt jeg forstår. Så jo, den er god nok, med undtagelser af jordvarme og en eksisterende luft-vand pumpe. Det har de folk med fjernvarme så logisk nok ikke, så tvungen, jo.

Indenfor varmeværkernes forsyningsområder er der pålagt tilslutningspligt mange steder, og disse pålæg skal håndhæves,
hvis de restende olieforbrugere skal tilsluttes den kollektive fjernvarmeforsyning. I de kollektive varmeforsyningsområder i Maribo og
Stokkemarke, hvor der ikke er tilslutnings- eller forblivelsespligt, er der mulighed for at indføre dette. Forsyningen skal dog
udarbejde en projektansøgning i henhold til Varmeforsyningsloven


Så er der nogen som mener den skal fjernes i 2030, det er så ikke lige nu.
https://ing.dk/artikel/minister-vil-dro ... igt-211416
Troldmand. skrev: 25 jan 2019 08:35 Min varmepumpe kostede mig i rå tal ca. 40000kr. Modregner jeg det et nyt Biowin fyr, sparede jeg ved køb af varmepumpen ca. 60000kr. Havde vi ikke valgt varmepumpen, var det blevet et Biowin fyr, da vi gik efter det absolut mest vedligeholdes fri fyr man kan få.
Spændende er her, at du indberegner tilskud i din investering men tilsyneladende udelader det i din vurdering af et Biowin indkøb ,hmmmm ... Nu er det ikke 100.000 for alle som vælger det jo, måske lidt mindre og så får de også tilskud.
Senest rettet af pendec 25 jan 2019 08:55, rettet i alt 1 gang.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

Pendec
Du går så meget op i hvad folk skal bruge på ny varmepumpe installation.
Her er en løsning, hvis man vil billigt igang med varmepumpe.

https://www.bolius.dk/ny-ordning-lej-en ... ent-35859/

pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 25 jan 2019 08:52 Pendec
Du går så meget op i hvad folk skal bruge på ny varmepumpe installation.
Her er en løsning, hvis man vil billigt igang med varmepumpe.

https://www.bolius.dk/ny-ordning-lej-en ... ent-35859/
Nåede du at regne på tallene? Har du set jeg har oprettet sådan en tråd for en god rum tid tilbage her på forum, og at andre også mente den løsning var for dyr , du var vist ikke tilstede der :)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Ville være godt for husejere hernede :) Det er bare ikke altid landsdækkende.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller »

Er du også tvunget til fjernvarme ved nybyggeri?
Min søster byggede nyt sidste år og der valgte de varmepumpe i stedet for fjernvarmen.
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

kreller skrev: 25 jan 2019 10:14 Er du også tvunget til fjernvarme ved nybyggeri?
Min søster byggede nyt sidste år og der valgte de varmepumpe i stedet for fjernvarmen.
Ikke hvis samme krav stilles som jeg hørte her, at jordvarme / luft/vand pumpe godkendes, som undtagelse.

Det er så noget kommuner vedtager, så derfor meget individuelt behandlet, og som der står i områder fjernvarmen dækker, kan der være tvangstilslutning hvis godkendt for at rydde op i gamle installationer.

Besvar