I august og september var fast pris (Pulje El) klart billigst. 2,16kr/kWh (inkl. moms), men eksl. afgift, transport + energinet.
Da de så fastsatte prisen for 4. kvartal til 4,98kr/kWh (inkl. moms), eksl. afgift, transport + energinet blev billedet noget anderledes. Den første uge af oktober har Flex El været klart billigst. Men ret beset aner vi jo ikke hvad Flex El gennemsnitspris bliver. Min lommeteori er, at Norlys (og andre) tabte en del på fastprisaftaler da prisen stak af i August/September. Måske skal de ha' indhentet lidt af det forsømte. Prisen på 4,98kr/kWh for Pulje El kan sagtens indeholde noget "helgardering".
Mht. elafgift er det en rodebutik fordi afgiften er sænket lidt nu og bliver sænket yderligere 1 Januar. Der er mange måder at formidle prisen, og hjemmesiderne roder rundt i
*inkl./eksl. moms
*inkl./eksl. transport
*Flex El skrives som gennemsnitspris, men over forskellige tidsperioder (kvartal, måned)
*inkl./eksl. energinet tariffer, før og efter stigning
Det kræver efterhånden er større maskinmestereksamen at finde hoved og hale i.
Mht. Flex El vs. fast pris tror jeg det er hib som hab om man har det ene eller det andet, hvis man ikke gider at flytte forbruget til billige timer. Hvis man til gengæld gider gøre en indsats, er det helt sikkert meget sparet. Prisen er desværre først kendt 1 dag i forvejen (nord pool offentliggør ved 13-tiden). Men jeg er fornyligt faldet over
http://elforbrug.nu/ som laver nogle rimeligt ædruelige ugeprognoser. Så kan man lidt lettere planlægge vaskedag, Sous vide og opladning af tandbørsten. På siden er der i øvrigt rigtig mange gode artikler om el-prissætning.