Indsnævring i hærd ?

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af jni »

rolig nu...
jeg mente da jeg lavede indsnævringen i hærden

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af Steffeno »

Jeg har også været ved at lege lidt, da jeg alligevel skulle ha renset systemet.

Billede

Skamolfætter-låget kunne desværre ikke blive større da jeg ikke havde et stykke der var større :x
Det blå område er hvor der er indblæsningshuller, og der vil jeg gerne have forbrændingen ud omkring, da jeg syntes bålet er meget langt tilbage, som vist herunder:

Billede

Igen er det blå område er hvor der er indblæsning, rød er der hvor bålet er, der kommer en kant af sod/slagge. Jeg mener forbrændingen skulle være længere fremme i herden. Måske er det fordi jeg har justeret pillemængden ned så det når at brænde bagud ?
Grønt område er smurt ind i træjre / sod, og det forstår jeg ikke helt. Det er noget værre svineri, faktisk så meget at det løber ned på indersiden af lågen.

Billede

Rødt område er på bagsiden af lågen hvor der er MEGET sod/tjære stads. Det er nærmest som karamel og klistrer fælt. Det værste er at det løber helt ned i bunden af kedlen og klistrer tætningslisten fast, så den falder af når man åbner lågen.
Der er generelt meget glanssod i kedlen og op i skorstenen, hvilket undrer mig. Jeg har justeret efter ingen røg, askens udseende er grå-brun og røggas temperatur på ca 175-200 gr. Det kan vel ikke være andet end når den er i pause det står og oser og danner glanssod ?
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns
jni
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af jni »

Jeg syntes faktisk ikke jeg jeg har flyttet forbrændingen frem, efter jeg lavede indsnævringen. Det virker bare som om det brænder hurtigere.
Umiddelbart virker din hærd meget stor, men det er jo svært at bedømme uden og have noget at sammenligne med. Sod /løbesod bør vel komme pga dårlig forbrænding og lav temp. Ku det tænkes at piller blev varme, uden der var luft tilstede ? (kan ikke helt finde ud af dit fyr ud fra billeder)
Glassod problemet har mange løst ved at tænde op nogen få gange i døgnet, og så køre med f.eks 50% til vand/rum er varmt (jeg har rumtermostat, samt føler i vvb. begge køre med ugeur og nat sænkning)
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 816
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af john m »

Hej steffeno uden at skulle kloge mig vil jeg mene at lufthullerne
skal tættere på sneglen,og mindre antal huller forrest i hovedet.
Prøv evt at lave en løs bundplade med flest huller bagude lig den løst
ind hævet fra den org. bund som forsøg.
Her et billede af et gammelt hovede jeg lavede engang.
mvh. john.
herd 002 (Medium).jpg
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af Steffeno »

JNI>> Den er ret stor, ca 15 cm bred invendig, det er en stoker, ikke en pillebrænder. Umiddelbart ser alt ud til at brænde fornuftigt, når den kører på drift, tror problemet er pause fyringen, hvor den bare står og oser og danner sod. Har overvejet det med at starte op to gange hver dag, men er usikker på hvordan den opfører sig når den går ud, er bange for det blir ved at ulme og brænde bagud, da der jo er direkte forbindelse i pillerne tilbage i tanken.

John M>> Strålende ide, det vil jeg da prøve, det kan jo ikke skade. Jeg syntes jo bare at pillerne burde brænde der hvor lufthullerne er, og ikke bag dem. Når jeg tvangs styrer den, så der er presset piller helt frem over hullerne, går der en time, så er det hele brændt og bålet er tilbage bagerst i herden igen :(
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns

epo
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af epo »

Steffeno skrev:JNI>> Den er ret stor, ca 15 cm bred invendig, det er en stoker, ikke en pillebrænder. Umiddelbart ser alt ud til at brænde fornuftigt, når den kører på drift, tror problemet er pause fyringen, hvor den bare står og oser og danner sod. Har overvejet det med at starte op to gange hver dag, men er usikker på hvordan den opfører sig når den går ud, er bange for det blir ved at ulme og brænde bagud, da der jo er direkte forbindelse i pillerne tilbage i tanken.

John M>> Strålende ide, det vil jeg da prøve, det kan jo ikke skade. Jeg syntes jo bare at pillerne burde brænde der hvor lufthullerne er, og ikke bag dem. Når jeg tvangs styrer den, så der er presset piller helt frem over hullerne, går der en time, så er det hele brændt og bålet er tilbage bagerst i herden igen :(
Scotten har også to sæt huller. Ét sæt til "primær luft" langt tilbage, hvor pillerne brænder. Og endnu et sæt huller til "sekundær luft", hvor nogle af de uforbrændte gasser iltes og forbrændes.
Der er flest primær huller - og de er størst.

Så jeg vil mene at det er tilsigtet at forbrændingen af tørstoffet sker langt tilbage. Gasserne forbrændes så på vej ud af herden, når de kommer forbi de sekundære luft huller.
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af Steffeno »

Aha.....
Min har jo kun huller foruden.. måske det var en ide at prøve at lave en falsk bund, som johnm foreslår, med huller både foruden og forinden.
Ved godt det er en gammel fætter den her stoker, men syntes sgu den burde virke bedre.
Desuden er det åbenbart umuligt at finde andre der bruger eller kender til Hedestokers "Easy" styring, så man kunne sammenligne program setup.
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns
Butcher
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 194
Tilmeldt: 13 jul 2007 21:27
Mit fyr: vølund med gl stoker
Areal: 190
Brændsel: flis
Dagligt forbrug: ca 180L
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: Hannæs iThy

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af Butcher »

øh hvordan regner man ud hvor stort brændehovedetskal være
skal det have samme størelse uanset hvad man fyrer med
mvh butcher
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af Steffeno »

Ved ikke hvordan man regner det ud, men det er jo med til at afgøre hvor stort et "bål" man kan lave og derved effekten. Så kan det have at gøre med hvad man skal brænde i den, feks vil jeg mene at fyrer man med flis skal man have en rimeligt stor herd for at få materiale nok ind til et ordenligt bål.
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 816
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Indsnævring i hærd ?

Indlæg af john m »

Et billede mere af et hovede fra min gamle stoker,
her kun med huller i bunden.Svært at se men
flest huller inderst , og i pileform fremad.
Måske det kan bruges som inspiration til forsøg. :)
mvh john.
herd 2 001 (Medium).jpg
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Besvar