Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
calle

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af calle »

Nogen af jer, der ønsker at det her vejr med dagfrost fortsætter frem til foråret, eller synes i måske ligefrem, at vejret var skønt frem til denne weekend icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af Lintz »

calle skrev: 20 nov 2022 18:45 Nogen af jer, der ønsker at det her vejr med dagfrost fortsætter frem til foråret, eller synes i måske ligefrem, at vejret var skønt frem til denne weekend icon_cheesygrin.gif
Sådan ren egoistisk så syntes jeg vi skal få gang i den vinter så den kan blive overstået.
Motorcyklen skulle gerne ud 1. Marts.

Jeg hader når vi har "varmt" vejr helt hen til januar og derefter kommer sneen. Så ryger marts og noget af april gerne før salten er af vejen og temperature er rimelig.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
calle

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af calle »

Lintz skrev: 20 nov 2022 20:12 Sådan ren egoistisk så syntes jeg vi skal få gang i den vinter så den kan blive overstået.
Motorcyklen skulle gerne ud 1. Marts.

Jeg hader når vi har "varmt" vejr helt hen til januar og derefter kommer sneen. Så ryger marts og noget af april gerne før salten er af vejen og temperature er rimelig.
Det regnestykke kan jeg godt tilslutte mig, hvis vi absolut skal igennem det her cirkus. Cyklerne må blive i garagen og Røveren må startes op icon_cheesygrin.gif
calle

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af calle »

Hvor blev drivhuseffekten lige af ? Har kørt under 4000 km det sidste år i Roveren, og nu falder straffen så. Fy for pyffer en kold omgang, og pillerne suser gennem Scotten. Mega træls. Måske skulle man gå ud og lade svinet køre i tomgang i et par timer icon_cheesygrin.gif
Slevhansen
Stoker III
Stoker III
7
Indlæg: 66
Tilmeldt: 11 okt 2016 18:08
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4250
Geografisk sted: Fuglebjerg
Blevet takket: 15 gange

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af Slevhansen »

Min bror og jeg er de heldige ejere af knap 6Ha friskov. Fortrinsvist nåletræer, men også en del eg og bøg. Eksperimenterer med paulownia-træer for tiden - prøv at google ;-)

Må man spørge hvordan det går?
Jeg har selv bestilt 500 som jeg skal have plantet på min fars mark til foråret, og jeg må indrømme at jeg er noget mere spændt på det projekt end jeg troede jeg ville være. :shock:

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af svanggaard »

Der er sat 300 på mark og ca 20 i potter. Det er rodstiklinger vi fik fat i. Nogle af stiklingerne er lidt svære at se hvad der er top og hvad der er bund - så vi har givet vis vendt nogen på hovedet. Det ser dog ret godt ud med spiringen. ca. 11 ud af 12 er kommet -- nogle meget sent (måske fordi de vender forkert). Der er dog ikke blevet så høje som forventet - max 50cm. Men tænker nok de kommer i gang.

Jeg er mest spændt på om de holder over vinteren, samt om rådyrene kan lade dem være. Resten skal nok gå sin gang.
Slevhansen
Stoker III
Stoker III
7
Indlæg: 66
Tilmeldt: 11 okt 2016 18:08
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4250
Geografisk sted: Fuglebjerg
Blevet takket: 15 gange

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af Slevhansen »

Jeg var til åbent hus nede ved Korsør, hos ham der importerer dem, han var inde på at de groede bedst under ukrudtsdug, sikkert noget med at den holder på fugten.
Men mit indtryk var klart, at bare fordi de ikke lige kommer helt vildt afsted det første år, så er det bare at beskære dem og huske at vande og så lige en lille smule gødning.
Rådyrene skulle ikke være et problem her om vinteren, de skal jo beskæres alligevel ...
Det skal nok blive godt :D
calle

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af calle »

svanggaard skrev: 14 nov 2022 15:26 Jeg synes nu det er rart, når den første frost har taget livet af de sidste sultne myg. Og jeg savner tørvejr. Mangler virkelig de (frost)klare oktoberdage med blå himmel så langt øjet rækker.

Jeg har iøvrigt ufatteligt mange visnede Rødgran i min skov. Jeg har ladet mig fortælle, at det skyldes, at de mangler vinterfrosten. Det er godt for brændesituationen, men noget trist at se på.
Tror du myggene er ved at have fået nok, eller skal de mon have et kvartalstid mere med dagsfrost :wink:
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af svanggaard »

Mon ikke... Heroppe var den helt gal i går... Det må heldigvis ha været meget lokalt.
DMI.png
Har et frosset vandrør - så det er lidt bøvlet at vande hestene... Ellers glæder jeg mig over det pragtfulde lyse vejr i dag 8) Og om 5 dage begyder dagene at blive lysere icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af lamborg »

- 14,8 gr imorges og fester i alle sale både lørdag og søndag ..
Jeg knokler med bare at komme op på anlægstemp for helvede hvor bliver den global opvarmning af !!
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Besvar