Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af kreller »

lamborg skrev: 30 okt 2019 17:00 Røggas kondensere når det møder flader under 47 gr så med mindre man ønsker en svømmepøl i sit fyr så skal man holde sig fra det :-).
Du skal passe meget på med at regne med nogen kw i det sjatvejr vi har nu og Kreller har jo skrevet i en anden tråd at det viser sig at hans 16kw er mere økonomisk end en 12 kw som i dette vejr skal arbejde mere derfor skal du nok passe på ikke at købe for lille en VP . Du skriver 27 kw scotte ? men mig bekendt er der for 6 år siden kun lavet enten en 24kw eller en 30kw . Hvis du nu kikker på hvordan hårdt fyret er presset for at levere når det er koldt kan du måske få en lille indikation af størrelsen men jeg har ingen anelse om hvor stor pumpen skal være men med 90% gulvvarme passer huset jo perfekt til VP .
Der findes beregnere på nettet hvor du kan indtaste de kubikmeter du skal opvarme og så få husets varmebehov oplyst.
Jeg havde ingen kondens, da jeg kørte en vinter over med lavest muligt fremløb. Jeg mener også kun at han som en test over nogen dage kan skrue den ned på 40gr og så måske se om ikke fyret bruger mindre piller og samtidigt kan rummene med radiator jo afsløre om de skal byttes til nogen større.

mivm
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af mivm »

Forholder det sig ikke således, at mit hus har et vist varmetab i KW. Uanset hvilken fremløbstemperatur jeg har, skal jeg kunne honorere dette varmetab, samt have muligheden for at tilføre en smule mere, hvis jeg ønker at hæve temperaturen. Fremløbstemperaturen kan i min verden have noget at gøre med, hvor effektiv en given varmekilde kan være f.eks. en varmepumpe, men det ændre ikke ved, at jeg skal kunne levere en given mængde kalorier ind i huset. Jeg har ikke tænkt mig at skrue ned for mit pillefyr :) .

Jeg har i øvrigt udekompensering på radiatorkredsen, så hvis jeg skulle teste med lavere fremløb, ville jeg regulerer kurven ned i stedet for at skrue ned for fyret.

Jeg tror jeg må væbne mig med tolmodighed, og løbende igennem vinteren holde øje med, hvordan mit fyr arbejder, især de kolde dage. Det må give mig en ide om peak belastningen.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af Troldmand. »

mivm skrev: 31 okt 2019 07:15 Forholder det sig ikke således, at mit hus har et vist varmetab i KW. Uanset hvilken fremløbstemperatur jeg har, skal jeg kunne honorere dette varmetab, samt have muligheden for at tilføre en smule mere, hvis jeg ønker at hæve temperaturen. Fremløbstemperaturen kan i min verden have noget at gøre med, hvor effektiv en given varmekilde kan være f.eks. en varmepumpe, men det ændre ikke ved, at jeg skal kunne levere en given mængde kalorier ind i huset. Jeg har ikke tænkt mig at skrue ned for mit pillefyr :) .

Jeg har i øvrigt udekompensering på radiatorkredsen, så hvis jeg skulle teste med lavere fremløb, ville jeg regulerer kurven ned i stedet for at skrue ned for fyret.

Jeg tror jeg må væbne mig med tolmodighed, og løbende igennem vinteren holde øje med, hvordan mit fyr arbejder, især de kolde dage. Det må give mig en ide om peak belastningen.
Varmepumpen flytter selv varmekurven efter ude temperatur. Flov hastighed på vandet i systemet, bliver lige ledes reguleret efter behov. (cirkulationspumpen og kompressor i vpen er frekvensstyret) Når og hvis du engang beslutter dig for at skifte til vp. Så husk opstilling af pumpen er alt afgørende for økonomisk og god drift. Det siges, at mellem 80 - 90 % af alle varmepumper er opstillet mangelfuldt - forkert. Et godt råd. Se bort fra dem der prøver at fortælle dig, at vp ikke dur i gamle huse - dårligt isoleret - forkerte radiator, listen er lang. Den tid er ovre med de nye vper.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4675
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af MichaelK »

Spørgsmålet er vel, om en VP kan levere samme krævede fremløbstemperatur som pillefyret, til samme eller billigere penge?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af kreller »

En varmepumpe idag kan levere op til 65gr fremløb, men så skal det også være koldt før det er nødvendigt. En vp bliver indstillet til lavest mulig fremløb, så man stadig bibeholder den inde temp, man ønsker. 30gr fremløb koster ikke så meget som 65gr koster.
Hvor jeg før med pillefyret stoppede 65gr ind i fremløb ved 0gr ude temp, kan jeg nu med vp nøjes med 40gr for at holde 22,5gr.
Jo højere fremløb, jo dyrer er det og det gælder også for et pillefyr. Da du har mest gulvvarme, spilder du nok 30gr.
mivm
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Blevet takket: 2 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af mivm »

Alternativt kan jeg skifte de 4 radiatorer der er tale om ud med nogle større og så kører frem med den lavere fremløbstemperatur. de par tusinde kan jo måske hurtigt være tjent hjem via elregningen.
pendec

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af pendec »

kreller skrev: 31 okt 2019 19:36 Jo højere fremløb, jo dyrer er det og det gælder også for et pillefyr. Da du har mest gulvvarme, spilder du nok 30gr.
Nu har jeg en ESBE ventil på min nye kedel her, og den sender ikke 65 grader rundt i huset, og pillefyr sparer en del på at re-cirkulere det varme vand, når den tager det meste tilbage i den smule rør bagpå som sidder på den ventil , og nok ikke meget tab på rør der.

Den er ikke helt nede på 40 grader og vistnok justerbar med et spænd på 15 grader men jo, for lille åbning, så får mine radiatorer slet ingen varme, og jeg har intet tryk på vand i fremløb, når den er for højt sat.
Den er da med til at skrue ned for fremløbs temp når det er koldt som nu, og fremløb ikke behøver være 65 grader.

Denne løsning ville nok være perfekt i et rent gulvvarme anlæg og VVB sad på elpatron ved siden af, så kunne man rigtig måle træpille omkostning vs VP ,eller? Så kunne man vel få fremløb langt nok ned, hvis bare der var tryk nok på hen til gulvvarmen, som har egen pumpe.

Nu har trådstarter bedt om VP, så jeg vil ikke vurdere om noget andet kan gøre noget godt eller dårligere :)
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af lamborg »

Hvad enten din varme kilde er VP- træpiller- fjernvarme er lige gyldigt det er anlægs temp der skal snakkes om hvis du skal bruge en temp på 65 gr for at holde varmen ja så er det den der skal leveres fra varmekilden .
Hvis din varmekilde er 65 gr ja så er dit rum hurtigt varmet op og fyret skruer ned for effekten indtil der kaldes efter varme igen.
Er den 35 gr tager det noget længere tid og vp holder et konstant flow hele tiden og er din afkøling gennem vægge og vinduer stor pga kulde ja så sætter den temp/flow op fordi den jo regulere på returtemp.
Men lad nu være med hele tiden at fokusere på økonomi for det holder ikke en meter . Når man skifter fyret ud til en VP er det et gammelt fyr som sikkert er uøkonomisk og derfor vil man selvfølgelig kunne spare i forhold til det. Men det fortæller intet om at VP skulle være billigere end et nyt pillefyr og det er uden at tage hensyn til den noget højere invistering der ligger i en VP osv osv.
Man skal vælge ud fra hvad man gider. VP er plug and play . Piller fyr er pasning og hælde piller på . Hvad vil man ??
Og jeg sætter lige dette link ind som giver en meget god indsigt i det vi faktisk snakker om. Og nej troldmand der er ingen i denne tråd der har skrevet noget om at de hader VP . Det er de vilde påstande der hades :-) Men læs nu
https://www.installationsmedierne.dk/hv ... eres-fejl/
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Hvor stor VP erstatter 15Ton piller fyret i scotte 27KW fyr? varme + VVB

Indlæg af Troldmand. »

lamborg skrev: 31 okt 2019 21:39 Hvad enten din varme kilde er VP- træpiller- fjernvarme er lige gyldigt det er anlægs temp der skal snakkes om hvis du skal bruge en temp på 65 gr for at holde varmen ja så er det den der skal leveres fra varmekilden .
Hvis din varmekilde er 65 gr ja så er dit rum hurtigt varmet op og fyret skruer ned for effekten indtil der kaldes efter varme igen.
Er den 35 gr tager det noget længere tid og vp holder et konstant flow hele tiden og er din afkøling gennem vægge og vinduer stor pga kulde ja så sætter den temp/flow op fordi den jo regulere på returtemp.
Men lad nu være med hele tiden at fokusere på økonomi for det holder ikke en meter . Når man skifter fyret ud til en VP er det et gammelt fyr som sikkert er uøkonomisk og derfor vil man selvfølgelig kunne spare i forhold til det. Men det fortæller intet om at VP skulle være billigere end et nyt pillefyr og det er uden at tage hensyn til den noget højere invistering der ligger i en VP osv osv.
Man skal vælge ud fra hvad man gider. VP er plug and play . Piller fyr er pasning og hælde piller på . Hvad vil man ??
Og jeg sætter lige dette link ind som giver en meget god indsigt i det vi faktisk snakker om. Og nej troldmand der er ingen i denne tråd der har skrevet noget om at de hader VP . Det er de vilde påstande der hades :-) Men læs nu
https://www.installationsmedierne.dk/hv ... eres-fejl/
Lamborg. Velkommen til.
Jeg sad faktisk og ventede på, at du skulle komme med din sædvanlige svada. Og tak skæbne halloween atter igen, vil du gerne fremstå som den, jeg ved. Du nævner i indlæget troldmand. Jeg skulle hilse fra Troldmand og sige. Din viden på vp området er lysår bag ud. Gør dig selv og Sp en tjeneste. Lad nu være med altid, at ville være den klogeste. Husk, din erfaring på vp er jo kun, hvad du gætter dig til. Du hader mig. Det vil jeg ikke tage fra dig. Jeg selv elsker alle, også du. Øvrigt i dit indlæg. Det er ikke kun gamle pillefyr, der må lade livet til fordel for vp. Kig selv på DBA, GG Der vil du se, selv nye pillefyr, står i kø for at komme ud af fyrrummet. Vpen holder ikke samme flov - cirkulationspumpen i vpen er frekvensstyret. Med en vp er der ikke noget der hedder, længere tid om at varme op. Med vpen er der altid samme varme i huset. Om vpen er billigere / dyrere i drift end pillefyret. Jeg har kontakt med rigtig mange med vp. - Ingen har oplevet forøget udgift med vpen, tværtimod. Slutligt. Vpen er ikke plug and play. Man kan lege rigtig meget med indstillinger på vpen. Evt følg mig på facebook.

Besvar