Banan republik

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Banan republik

Indlæg af kovas »

Engang fik vi jo 0.60kr for den overskudsel vi leverede til nettet når året blev gjort op. Er der nogen som har fundet ud af hvad som der er blevet af dem? Efter at man gik over til det nye systen fra april 16 synes det mig helt umuligt at gennemskue hvad der bliver opgjort og i hvilke perioder og det ser ud som om der mangler afregning for et år (17) men jeg har helt opgivet på det her.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Overskriften på tråden siger 'Banan Republik', men det er der absolut ingen grund til at bruge det udtryk,
for landet har faktisk et navn : 'Skandinavisk Congo' 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
pendec

Re: Banan republik

Indlæg af pendec »

kovas skrev: 13 feb 2019 10:55 Engang fik vi jo 0.60kr for den overskudsel vi leverede til nettet når året blev gjort op. Er der nogen som har fundet ud af hvad som der er blevet af dem?
Nå, jeg slog lige dine tal op, for mit eksempel handler om underskud og man skal betale, du taler om mersalg, og mindre forbrug.

Dette synes stadig at eksistere og står også i det eksempel jeg har lagt op som excel / billede.

Det hedder pristillæg netto overskud og er 0,600kr/kWh u.moms

Så bare kom igang og få lavet et overskud af el, så betaler du jo intet i afgifter da opgørelsen bliver negativ? Og så får du på årsopgørelsen stadig 0,60kr(ex.moms) ind på din Nemkonto? :)
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Banan republik

Indlæg af kovas »

Hej Pendec.
Jeg troede egentlig at de fleste fra dengang købte så store anlæg at det gav overskud. Men især efter at børnene er flyttet er var der et pænt overskud som jeg så nu bruger til at lave varmt vand om sommeren. De 60øre er ca det samme som pillerne kostede om sommeren så jeg sparer besværet med at passe fyret om sommeren. Spørgsmålet med BJW link er er er det rigtigt det som står og hvad er forskellen på spotpris og markedspris. Før solcellerne fik vi strøm til markedspris + afgifter så jeg går ud fra at jeg nu køber til markedspris + moms og så bliver afgifter opgjort en gang om året. I øvrigt så tror jeg ikke at der kommer noget ud af det sagsanlæg. Det er sgu altid regeringen som trækker det længste strå og har de fleste penge til de bedste advokater.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
pendec

Re: Banan republik

Indlæg af pendec »

Enig,
Du vil købe strøm hos den leverandør , du vælger selv, som jeg har Nettopower om et par uger, så betaler du markeds elpris for dit forbrug aconto som mig. Med undtagelse af jeg betaler afgifter, du vil årsafregnes med noget nettarif og afgifter.

Hos selskabet du vælger vil spot pris være +10% når du køber el, Bid mærke i at der står der skal tjenes 10%, så inkl. moms bliver det 0,4375 + 10% = 0,481kr inkl. moms Som bliver markedspris iflg. excel ark. Du sælger kun til spot når din aconto beregnes, altså uden de 10% og uden moms, som elværket skal tjene.
Så snakken om moms er måske 90% korrekt, hvis man også lige husker de 10% som nævnes her, for det lyder også som en fast merpris solcelle ejere skal betale for tilbagekøb ved el forbrug.

I excel ark regner de med de 0,481 du køber, og modregner spotprisen * produceret, som du ikke får moms for.

Jeg ved ikke om du kan regne elpriser bagud, så min Nettopower elpris på 0,47kr inkl. moms bliver 0,47 -10% -25% moms = din spotpris hvis det er nettopower du sælger igennem.? Det tror jeg så.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Banan republik

Indlæg af lamborg »

Må indrømme at jeg er en smule skuffet over overskriften "banan republik "
Det er dette " lorteland/bananrepublik " der søger for at dine børn kan komme i skole , at du kan blive behandlet på sygehus , at du kan tale og ytre dig frit og mener hvad du vil uden at blive fængslet eller skudt , osv osv ,, kort sagt du kan stort set selv bestemme hvordan du vil leve dit liv i frihed så at bruge ord som banan republik eller scandinavisk Congo betyder vist at man har glemt hvor godt man har det.
Og med hensyn til emnet så kan man sige ja det er sgu da træls at der er ændret i aftalen ,men politikerne har et eller andet sted en forpligtigelse til at rette op på noget der nok var lige lovligt lukrativt for 82000 mennesker .
Ja det skulle have opdaget at aftalen var for gunstig i starten så solcellefolket havde haft en mulighed for at træffe beslutningen on at invistere på det nuværende grundlag men det gjorde politikerene så ikke eller også blev de overrasket over at så mange tog imod ordningen jeg ved det ikke .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3384
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 203 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Banan republik

Indlæg af BWJ »

lamborg skrev: 13 feb 2019 15:24 Må indrømme at jeg er en smule skuffet over overskriften "banan republik "
Det er dette " lorteland/bananrepublik " der søger for at dine børn kan komme i skole , at du kan blive behandlet på sygehus , at du kan tale og ytre dig frit og mener hvad du vil uden at blive fængslet eller skudt , osv osv ,, kort sagt du kan stort set selv bestemme hvordan du vil leve dit liv i frihed så at bruge ord som banan republik eller scandinavisk Congo betyder vist at man har glemt hvor godt man har det.
Og med hensyn til emnet så kan man sige ja det er sgu da træls at der er ændret i aftalen ,men politikerne har et eller andet sted en forpligtigelse til at rette op på noget der nok var lige lovligt lukrativt for 82000 mennesker .
Ja det skulle have opdaget at aftalen var for gunstig i starten så solcellefolket havde haft en mulighed for at træffe beslutningen on at invistere på det nuværende grundlag men det gjorde politikerene så ikke eller også blev de overrasket over at så mange tog imod ordningen jeg ved det ikke .
Hmmm.
Men det er ikke iorden, at mange stolede på politikernes løfter og samtidig ville gøre noget godt for klimaet på længere sigt, og satte deres sparepenge eller optog lån for at realisere projektet, velvidende at der var 20 år til at forrente investeringen, for bagefter løbende at få fjernet forudsætningerne for investeringen i miljøet - det er bare ikke iorden.
Det burde gælde for alle, at en aftale er en aftale, uanset hvor uheldig den måtte være - tænk hvis realkredit aktørerne handlede på samme måde. - Hr. Karlsen, Deres fastforrentede 30 årige 1,0% lån bliver desværre omlagt til et tilsvarende 4,5% grundet stigende renter, De behøver ikke foretage Dem noget. :shock: 8)
Tænk hvis vi siger at der "kun" er 80.000 med 5 Kwh anlæg, så producerer de ca. 400.000.000 Kwh årligt og sparer miljøet for ca. 200.000.000 tons Co2 årligt - hvis ordningen forringes yderligere kan man forestille sig at anlæg pilles ned, men hvad så med klimamål (Co2) ?

Og det fremgår iøvrigt tydeligt af ens lønseddel, at skoler, sygehuse mm., IKKE er gratis. - og jo de har samme valg i vores nabo lande.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
pendec

Re: Banan republik

Indlæg af pendec »

De 500kr som folk, med underskud i produktion, skal betale mere, det kan folk finde i at finde et bedre elselskab og modregne den mindre elpris der :) Så hvad der tabes på karusellerne, vindes der så på gyngerne. Men folk skal aktivt skifte elselskab, det kan så blive problemet.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5005
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Banan republik

Indlæg af John Skov Jensen »

pendec skrev: 13 feb 2019 16:20 De 500kr som folk, med underskud i produktion, skal betale mere, det kan folk finde i at finde et bedre elselskab og modregne den mindre elpris der :) Så hvad der tabes på karusellerne, vindes der så på gyngerne. Men folk skal aktivt skifte elselskab, det kan så blive problemet.
Jeg tror bare ikke de 500kr i merudgift stemmer
Når jeg pløjer nettet igennem dukker der andre tal op
Eksempler
En solcelleejer med varmepumpe
Tidligere har han kunnet producere alt el om sommeren, til brug om vinteren
Det må s.. blive noget dyre for ham at sælge til billige penge og købe til fuld pris om vinteren

Folk med en eller to fasede invertere
Vil komme til at betale for transport frem og tilbage på L2 og L3 mens der produceres på L1

Jeg vil se at det kun bliver nogle få hundred kroner før jeg tror på det
pendec

Re: Banan republik

Indlæg af pendec »

John Skov Jensen skrev: 13 feb 2019 16:32 Jeg tror bare ikke de 500kr i merudgift stemmer
Når jeg pløjer nettet igennem dukker der andre tal op
Du kan da bruge Energinet's egne tal, istedet for en masse teoretiske tal, som åbenlyst forsøger at dreje historien nedad.

Excel arket, taler da et simpelt sprog, og de L2/L3 du taler om må jo også figurere som problematisk i det gamle regnskab, for eltariffen eksisterede også i 2018. Det er kun elprisen som får moms+10% oveni. Så det kan ikke blive dyrere end hvad regnskabet sagde før.
John Skov Jensen skrev: 13 feb 2019 16:32 Det må s.. blive noget dyre for ham at sælge til billige penge og købe til fuld pris om vinteren
Der er ikke noget fuld pris i de beregninger, kun insinuationer om dem, fordi man betaler moms og køber fra elværk, du betaler jo ikke alle afgifter, så der kan aldrig blive fuld pris, især da dette afhænger af ens salg til elværket og det årlige regnskab som er næsten uændret.

Besvar