Side 3 af 4

Re: Hvordan checker man en Laddomat?

: 03 nov 2015 08:28
af JFinderup
Så spiller det !!! :great:
Det hjalp i den grad at få låst kontraventilen

Bufferen i kælderen bliver fint varmet op med én tænding - Den lader også stille og roligt af med en fin lagdeling og efter ca. 5 timer kalder den på fyret igen, for at blive ladet op igen.

Kun under ladningen af buffer bliver lagdelingen ødelagt - formentlig fordi der er for meget fart på den ekstra ladepumpe - jeg kan bare ikke få den længere ned.

I weekenden vil jeg prøve om laddomaten kan klare bufferladning af sig selv. Det burde den under normale omstændigheder, men jeg har en shunt mellem laddomat og rørføringen til bufferen i kælderen - den er der for at sikre de nedgravede pexrør mod for høj varme. Jeg tænker der skal lidt ekstra tryk for at få vandet forbi den ekstra shuntventil (rav/-8) og det måske er for meget for laddomatpumpen alene.

Re: Hvordan checker man en Laddomat?

: 07 nov 2015 12:36
af JFinderup
Lige en update.
Laddomaten har kørt fint og efter hensigten siden kontraventilen blev låst.
Jeg har prøvet at køre uden den ekstra ladepumpe, men WILO pumpen på laddomaten yder ikke nok til at få varmen ind i buffertanken i huset.
Fyret står i stueplan i garagen, og varmen skal gennem en shunt, 10 m 1" fjernvarmerør og 6 m sort 1" rør inden det når buffertanken i kælderen.
Det er nok for meget for Wilo'en alene. Der går meget bedre at have en supplerende ladepumpe til hjælpe. Den starter kun når kedlen er varm nok.
Opblanding er høj i buffertanken under ladningen, men så snart tanken er laddet op og ladepumpen (og fyr) stopper, så opstår lagdelingen fint igen. Den er målbar efter en god time. Der er knap 25 C forskel mellem top og bund, når det er størst.

Re: Hvordan checker man en Laddomat?

: 07 nov 2015 13:43
af newpas
Dette bekræfter blot min mening om at rør mellem fyr og buffer kun kan være for lille dimension (generelt). Derfor har jeg 1 1/2 og Wilo har slet ingen problemer!

Re: Hvordan checker man en Laddomat?

: 07 nov 2015 15:28
af John Skov Jensen
JFinderup skrev:Lige en update.
Laddomaten har kørt fint og efter hensigten siden kontraventilen blev låst.
Jeg har prøvet at køre uden den ekstra ladepumpe, men WILO pumpen på laddomaten yder ikke nok til at få varmen ind i buffertanken i huset.
Fyret står i stueplan i garagen, og varmen skal gennem en shunt, 10 m 1" fjernvarmerør og 6 m sort 1" rør inden det når buffertanken i kælderen.
Det er nok for meget for Wilo'en alene. Der går meget bedre at have en supplerende ladepumpe til hjælpe. Den starter kun når kedlen er varm nok.
Opblanding er høj i buffertanken under ladningen, men så snart tanken er laddet op og ladepumpen (og fyr) stopper, så opstår lagdelingen fint igen. Den er målbar efter en god time. Der er knap 25 C forskel mellem top og bund, når det er størst.
Super at du har fået det til at køre.
Da wilo pumpen er en frådsepumpe og den ekstra pumpe (måske) en sparepumpe, kan du forsøge at køre wiloen ned på trin 1 og den ekstra pumpe op på trin 3. Derved kan du spare lidt på det samlede strømforbrug.

Re: Hvordan checker man en Laddomat?

: 07 nov 2015 17:56
af JFinderup
@John Skov: God ide - det er en sparepumpe jeg har som ekstra ladepumpe.

@NewPass: Jeg er ikke uenig, men nu var det den dimension jeg havde til rådighed (til en meget billig penge). Jeg tror nu også afstand, højdediff og tryktab i 2-vejs ventilen har indflydelse. Wilo'en er måske heller ikke helt på toppen - den havde sat sig og skulle hjælpes løs inden jeg fik den i gang.
Hvad har du mellem fyr og buffer?

Re: Hvordan checker man en Laddomat?

: 07 nov 2015 23:58
af newpas
4 meter 1 1/2" rør fra fyr til buffer. Midtpå over frem og retur er koblet en ladomat med Wilo. Fyretstyres af en termostat 1/3 (ca) nede på buffer og wilo styres af fyrtemp. (62¤start og 56¤stop). Ved 56¤ stop er jeg nogenlunde sikker på at de piller der ligger i muldvarpen efter stop er brændt ud og restvarmen overført og ikke "sevet" op i skorsten.

Re: Hvordan checker man en Laddomat?

: 08 nov 2015 13:06
af JFinderup
@newpas Det lyder som om din Wilo ikke har så meget at arbejde med modsat min

En lille krølle på mit setup: Jeg kunne ikke forstå den store opblanding i buffer når den ekstra ladepumpe kørte - Smedegård SimFlex
Den stod også og blinkede på 50 selvom jeg mente at den var kørt helt ned - DET VAR DEN IKKE :|

SimFlex'en har åbenbart et svagt led i den drejeknap man bruger til justering - den var simpelthen knækket inde ved printet ?1? :evil:
Uanset hvor meget jeg drejede stod den på 50. Jeg har nu drejet den ned til laveste autoreguleringsydelse (10) med en skruetrækkere.
Hvis den står på fast ydelse kommer den ned på 5. Jeg vil lige holde øje med kurverne inden jeg piller mere.

Lidt irriterende at en ny pumpe skal gå i stykker på den måde.

Re: Hvordan checker man en Laddomat?

: 15 nov 2015 10:45
af JFinderup
Nu har det kørt et stykke tid og kurverne ser fine ud :o)
Jeg har forsøgt at køre laddomatpumpen på alle 3 trin - efter kommentar fra John Skov
Anlægget kører bedst når den står på trin II - det giver en driftstemp i kedlen mellem 75 - 90 den halve times tid det tager at lade bufferen op til 62-63 grader (top til bund). Lige nu starter fyret op ca. 5 gange i døgnet.
Jeg har et spørgsmål vedr. hvornår laddomaten bør startes, men den laver jeg en ny tråd på.

Re: Hvordan checker man en Laddomat?

: 16 nov 2015 06:20
af Zarge
Hvorfor kører du ikke tanken højere op, så skal fyret ikke i gang så ofte?
Og du må da egentlig ha en del omrøring, hvis den "lave" temperatur er jævn i hele tanken...?

Re: Hvordan checker man en Laddomat?

: 16 nov 2015 18:06
af JFinderup
Der sker lidt opblanding under ladningen. Ikke så slemt som før jeg fik kørt pumperne nu i hastighed.
Jeg kunne self. køre bufferen længere op, men 65 er faktisk fint nok til hus og VVB.
Jeg ville få færre fyringer, men mere varmetab. Jeg vil under alle omstændigheder ikke komme over 75 af hensyn til pexrørene mellem fyr og buffer.